Herman sin mamma Skrevet 28. januar 2010 #1 Skrevet 28. januar 2010 Fikk vite på tirsdag at jeg har PCOS. Så vi er liksom litt i sjokk her om dagen. Var ikke slik vi hadde tenkt dette. Fikk vite at jeg visstnok var mulig kandidat for Metformin. Men måtte ta noen flere prøver hos legen og gynekologen måtte få svar på sine prøver først. Så jeg lurte rett og slett på hva deres erfaringer med Metformin er. Jeg sluttet å røyke for ikke lenge siden, og gjør mitt beste for å gå ned i vekt. Fikk liksom en ekstra motivasjon til det nå. Men syns alt dette med PCOS er litt skummelt egentlig.
Lm74 Skrevet 28. januar 2010 #2 Skrevet 28. januar 2010 Hei! Skjønner du er i sjokk, ingen lett beskjed å få... Jeg fikk konstatert PCO/S i juli i fjor og fikk med en gang resept på Metformin. Var hos gyn fordi jeg mistet mensen min i februar i fjor. Hun gjorde en innvendig ultralyd som viste at jeg hadde masse småcyster på eggstokkene som gjorde at kroppen ikke produserte eggløsning av seg selv... Var tilbake til kontroll nå i januar og da hadde cystene forsvunnet og eggstokkene så veldig fine ut og det er takket være Metformin. Men er fortsatt ikke gravid da, noe vi ønsker veldig. Og det kommer sikkert ta litt tid. Men har fått Provera (for å få mensen) og Pergo (for å få eggløsning) og prøver også å gå ned i vekt. Å gå ned i vekt er det beste man kan gjøre er mine tanker, det går faktisk an å bli fri fra denne sykdommen i tillegg at man da er mindre disponibel for komplikasjoner i svangerskapet som f eks svangerskapsdiabetes som vi PCO/Sere er extra utsatt for. Metformin har som sagt hatt en positiv virkning på meg. Fikk starte med en opptrappning (1 tablett dagl i 1 uke, 2 tabl dagl neste uke og så 3 tabl dagl resten av tiden). Var kvalm i begynnelsen, utrolig kvalm og litt dårlig i magen. Men ellers så har det gått veldig fint Ønsker deg all lykke videre!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2010 #3 Skrevet 29. januar 2010 Jeg har pcos. Syntes det var litt skummelt i starten. Fikk provera(hadde aldri mens) og pergo for å få eggløsning. Ble gravid på første forsøk. Fødte for et år siden. Mistet mensen i 5 mnd igjen og begynte på metformin. Har gått på det i 7 uker nå og har fått tilbake mensen nå. Ønsker meg et nytt barn om ikke så lenge og håper det går like greit som sist. Har du fått barn hi? Det er svært få som ikke klarer å få barn med de hjelpemidlene vi har idag. De med pcos har svært gode sjanser for å få barn med de riktige hjelpemidlene. Siden du spør om virkningen av metformin. Jeg leser en del på engelske og amerikanske sider. Der er det veldig mange kvinner som opplever å få redusert hårvekst i ansiktet, rygg osv etter bruk av metformin. I tillegg får man ofte mer regelmessig menstruasjon. Noen opplever å gå ned noen kg med medisinen. Det som er viktig ved oppstart av medisinen er å ta det gradvis og forsiktig. Du kan gjerne begynne med en halv tablett sammen med middagen. Da kan du unngå den kvalmen og diareen vedlig mange får av tablettene. I tillegg kan det være lurt å ta fennikel eller ingefær(en av de er mot luft i magen, men husker ikke hvilken). Lykke til hi
Night 78 - keiser og prins Skrevet 30. januar 2010 #4 Skrevet 30. januar 2010 Jeg ble litt skjelven da jeg fikk vite det også! Tre år siden nå. Men lettet også. En del brikker som falt på plass. For meg har metformin vært en vidunderpille. Gikk ned 8-10 kilo som kom på mystisk vis helt plutselig og var umulig å bli kvitt. Har vært plaget med mageknip og diverse i årevis og dette forsvant også! I tillegg har jeg (bank i bordet) ikke smerter under menstruasjon. Hele meg fikk et løft, og formen og alt ble bedre! I tillegg ble jeg gravid med vårt første barn! Nå er vi klar for neste :0) Håper det går god denne gangen også!! Ønsker deg lykke til og ikke ta alt du leser for god fisk. Man kan bli kvitt PCOS og også bli mye bedre enn man har vært.
Arashi Skrevet 6. mars 2010 #5 Skrevet 6. mars 2010 Vel... det var nå det...Sukk... Jeg kan melde meg inn her. Var hos gyn og fikk beskjed om at eggstokkene såg typiske PCOS ut. Nå venter jeg bare på mensen for å få tatt blodprøve og hormontester. Jeg er normalvektig (men det krever iherdig arbeid å holde meg slik), men har endel uren hud og laaaaaange sykluser. Mellom 30 og 50 dager alt etter som og har på ett år bare funnet 2 eggløsninger, kombinert med en skiftarbeidende mann så er det ikke rart det ikke har klaffer før :-S Jeg sitter nå på en resept for to enkle runder med pregotime så her er vi i gang så snart mensen kommer.... Tror det er første gang på 1,5 år jeg gleder meg til mensen kommer, forhåpentligvis snart!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå