Gå til innhold

Blir fx asiater fra generelt småvokste land høyere om de vokser opp på norsk kost?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes de fleste Korea-adopterte jeg kjenner har helt standard norsk høyde og bredde, mens jeg innbilte meg at mange asiater var mye mer finbygd og småvokste. Er det bare noe jeg tror?

Fortsetter under...

Skrevet

Asiater er saa mye forskjellig. I Kina finnes folkeslag som er ganske lave og folkeslag som er "basketball-folk" for eksempel. Det er nok ikke kostholdet som avgjoer men mye arv :)

Skrevet

Hørt om gener før??

Skrevet

Faktisk, dere skråsikre, så har kosthold veldig mye å si for nettopp kroppbygning.

Det er mange mange eksempler på at nettopp adopterte finner tilbake til sin biologiske familie, og ser at det er et hode høyere enn både mor og far og besteforeldre.

Gener ikke svaret på alt, gitt...

Skrevet

Barn kan bli større enn sitt opphav, men det er ikke pga kosthold.

Man kan ikke spise seg høyere. Man kan ikke det.

Annonse

Skrevet

Rent biologisk har man en innebygget disposisjon for å bli kort eller lav, og kosthold styrer i hvilken grad en oppnår sin genetiske "maks-høyde".

Skrevet

I for eksempel kina har gjennomsnittshøyden på rekruttene i forsvaret økt enormt de siste 30 årene. Her snakker vi om over 10 cm så vidt jeg husker. Det er mye.

Den forklaringen jeg har fått er at dette skyldes en omlegging av kostholdet, spessielt at de nå får i seg mye mer proteiner fra kjøtt.

Hvis man ser på høyden til folk i Norge har denne også økt betraktelig. Jeg har hørt at en gjennomsnitts mannlig viking var ca 160 cm høy. Det at vi i dag blir mye lengre skyldes omleggningen av kostholdet.

Jeg kan ikke påstå at alle folkeslag vil bli like lange hvis de spiser det samme. En del er helt sikkert også genetisk bestemt, men at det har betydning er jeg sikker på.

Skrevet

Altså, det er så mye å si her at jeg tror ikke jeg gidder å begynne..

Men.. Dokumentasjonen som ble linket til over her, den viser til vekst av nordmenn (menn) i sesjonspliktig alder. Den sier fint lite om etnisk opprinnelse (to linjer fant jeg i farten). Jeg har riktignok bare skummet gjennom den, men det kom heller ikke tydelig frem hvem som er født i utlandet. Hvilken etnisk opprinnelse.

Å skrive om hva man har hørt og fått forklart er ikke særlig verifiserende for noen som helst påstand.

Men om så skulle være, at dette var riktig, så er perioden med størst vekst (i høyden) en periode vi nordmenn hadde liten tilgang på kjøtt. Altså, det norske kostholdet har i hovedsak bestått av fisk. Så da burde man undre seg over om det er fisken som gjorde oss høyere og kjøttet fikk oss feitere. Vel, fisk er jo også en vesentlig del av kostholdet til store deler av verden som f.eks Asia. Nå er ikke asiatere kjent for å være høye, så da tror jeg vi kan sløyfe fisken som vekstfremmer.

Videre var poenget i hovedinnlegget at adopterte asiatiske barn vokser seg store, med spørsmål om det er kostholdet. Tviler på det finnes noen relevant forskning som kan bekrefte at adopterte vokser seg store i Norge pga maten vi har her. Forøvrig, hva for en mat her er det de ikke har stort sett overalt. Slik kostholdet har utviklet seg i Norge så forårsaker det fedme ikke høyde (!) hvis vi ser på kostholdsvaner. Rent matproduktmessig så importerer vi store deler av det vi spiser, så maten vår er sjeldent spesielt norsk.

Skrevet

Mener du på ramme alvor at kosten ikke har betydning for veksten?

Hvordan forklarer du utvikklinger i lengdeveksten?

Det er vel heller ikke så mange som har påstått å komme med vitenskaplige sikkre svar. Du har ikke mye av det selv. Det går faktisk ann å prate om ting selv om man ikke er noen ekspert på området og ikke har vitenskaplige kilder for alle meninger.

Skrevet

Vel, KaMa, tradisjonelt eeeeter vi brødmat og drikker mengder av kumelk. Det er jo ikke tilfelle overalt. Ikke at jeg vet om det gjør noen lengdeforskjell nødvendigvis, men det er jo en særnorsk greie.

Skrevet

..og igjen kan jo jeg vise tilbake til undersøkelsen over, som sier når denne voldsomme voksingen foregikk. Hvor lenge tror du brød har vært del av det vanlige norske kostholdet?

Og hva vet vi om vekst i resten av verden, på samme tid?

Annonse

Skrevet

Det vi i hvertfal vet er at kostholdet i Norge har endret seg radikalt fra 1920 til i dag. Vi spiser veldig mye mer kjøtt og frukt for eksempel.

Jeg ser i hvertfal ingen annen teori som bedre forklarer hvorfor mennesker blir lengre enn tidligere enn endringer av kostholdet. Hvis du har andre teorier ville det jo være mer intreressant å få høre om dette enn bare gjentakelser av at du ikke tror på kostholdsteorien.

Skrevet

du er jo søt også da KaMa;-)

De fleste vet vel at både arv og miljø (i dette tilfellet gener og f.eks ernæring) spiller inn på alle egenskaper. Ingenting utvikler seg utenfor et miljø, og miljø spiller alltid inn.. I hvor stor grad det spiller inn, ja, det kan man alltid diskutere, men at det ikke spiller inn er alltid feil.. uansett hva man snakker om..

Skrevet

Jada, så søt atte.

Nei, jeg tror ikke på det. I artikkelen som det ble linket til står det også at etter 19 70 har utviklingen stoppet opp. Så hvis maten vi spiser i dag er så vekstfremkallende, hvorfor har ikke utviklingen holdt seg da?

Er hårfarge også et resultat av kosthold? Kroppsbygningen? Kan jeg få mindre føtter og bredere hofter dersom jeg spiser myyyye oksekjøtt?

Skrevet

utviklingen har vel gitt seg fordi vi har nådd vårt fulle potensial kanskje..

Skrevet

Hehe.. Ja, vi kan jo skreddersy teoriene sånn at de passer hele tiden..

Skrevet

Du er ikke reint lite nusselig, du heller anonym. :-)

Skrevet

Mat i asiatiske land består hovedsaklig av ris.

Ris er ikke så ernæringsrikt, og det gjør at folk ofte blir lavere, enn om man vokser opp i vesten og har litt mer variert kost. (stod mye mer innfløkt, og det er et par år siden jeg leste artikkelen, så jeg husker ikke så mye, men adopterte barn i fra Asia vil ofte bli høyere enn de hadde blitt om de hadde vokst opp i hjemlandet.)

Skrevet

En tiåring fra Sør-Korea er i gjennomsnitt ti cm lenger enn en tiåring i Nord-Korea, så det er klart at kosthold har noe å si. Koreanere er vel ikke de laveste i Asia, men gjennomsnittet er nok laver enn i Norge.

Skrevet

hmm.. vet du det har jeg tenkt på for en stund siden og jeg synes at andre og tredje gensrasjon til innvandrere får et mere nordisk utsende.

Skrevet

Riktig kost kan gjøre at man når den høyden man er genetisk disponert for, men høyere enn det kan man ikke bli. Underernæring kan føre til at man kroppen ikke vokser og utvikler seg slik den ville ha gjort med riktig næring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...