Gå til innhold

Gran Canaria og gravid i uke 26.........

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva syntes dere om det, HELT ÆRLIG??? er nervøs for alt jeg... bare sånn jeg er! så jeg vil bare høre hva dere mener....

vi er blitt bedt med på tur til gran canaria av mamma og pappa, å har gledet meg sååååå lenge til dette.... men så ble jeg gravid, å turen går når jg er ca 26 uker på vei....

Hva mener dere???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke?

Kommer ikke på noen gode grunner til å bli hjemme. God tur og kos deg med ferie, det er godt både for spira og deg :-)

Hadde det vært en reise til malaria-strøk hadde jeg droppet turen, men Grand Canaria er jo som hjemme.

Skrevet

NEEEIIIIII. Ikke gjør det!!! Jeg var i din situasjon i januar i fjor. I uke 25. Var usikker, men reiste. Det var helt pyton. Hadde fra før et helt ukomplisert svangerskap med storebror og alt normalt i det svangerskapet også. Men så gikk vannet i syden. I uke 25. Heeeeeellllttt forjævelig. Panikk. Amulanse fra sykehus til sykehus. Alle sa før jeg dro: det jobber jo skandinavisktalende helsepersonell der nede". De traff ikke jeg. Knapt nok de engelsalende. De skrek til meg på spansk i håp om at jeg skulle forstå spansk bedre om de snakket høyt. Pga en eller annen misforståelse ble jeg kjørt til feil sykehus førts. Så til rett sykehus. Gubben ble vist bort. Ikke kultut for å ha noen støtte der nei. Tiemen i ambulansen og ventinga mens alle rundt snakket et sprak jeg ikke fortsod...kan ikke beskrive panikken. Var iskald innimeg og lurte på om vi skulle ha gravstein eller ikke, og på hvordan jeg skulle komme meg hjem til Norge. Før noen sa at alt var ok. Ingen forklaring. Bare ok og utpå gata med deg.

Hadde det forferdelig siste tre dager før hjemreise. Kjente heldigvis liv. Da jeg kom til Norge og Ullevål ble det bekreftet at jeg hadde hatt falsk fostervannsavgang. Fostervæske i en hinne utenfor den egentlige hinnen hadde sprukket. Ufarlig men fysj så skremmende.

Det er ikke verdt den bitte lille risken du tar. jeg priser meg lykkelig over a alt gikk bra og at vesla smiler mot meg i dag 8 mnd gammel.

Jeg vet at jeg aldri mer vil ta noen som helst risk for min egenskyld i fht barna. Og jeg fraråder deg på det strekeste å¨dra. Du vil klandre deg hele live om noe går galt. Du kan dra til syden når som helst ellers.

Skrevet

Hmm masse følelser ga masse engasjement = skrev fort= masse skrivefeil.

jeg fikk spurte og her inne og flertallet stemte på å dra for dte var så trygt og fint. DET opplevde ikke jeg.

Skrevet

jeg skjønner det.... huff, en grusom opplevelse du hadde da :(

men det skjer vel sjelden? bare så synd, vi har ingen mulighet til å reise til syden "når som helst" vi har dårlig råd, å når vi først får spandert en tur på, er det kjedelig å ikke kunne være med..

huff, ble veldig vanskelig detta..

Noen andre som har andre opplevelser?

Skrevet

Jeg reiste mye som gravid, pga jobben. Det jeg gjorde var aa sjekke hvor jeg skulle henvende meg hvis noe skjedde paa forhaand, laere meg de viktigste frasene paa det aktuelle spraaket og saa hadde jeg bra forsikring gjennom jobben da. Det var aldri noe problem for meg, men hadde noe skjedd hadde det jo vaert mye mer stress enn hjemme. Men hvis man er forberedt gaar det meste bra.

Det som er viktig naar du kommer hjem er at du tar en ekstra toxo test ca to uker etter oppholdet ettersom risikoen for at du faar det i varmere klima er hoyere enn her hjemme.

Lykke til med avgjoerelsen da :)

Skrevet

Jeg dro på tur når jeg var ca 6 mnd på vei, ikke noe problem for meg. Tok vanlige forholdsregler ifht mat, men det gjorde jeg hjemme også.

Skrevet

Vi dro da jeg var 27 uker på vei. Gikk helt fint. Var jo begrenset hvor mye jeg orket å ut på kveldstid etc. Men jeg syntes det var deilig å få litt sol og varme og slappe av litt.

Flyturen gikk også overraskende greit. Satt i nærheten av toalett og ytterst på raden så jeg kunne opp og gå innimellom. Viktig med støttestrømper og mye bevegelse på flyturen for å forebygge blodpropp.

Lurt å teste seg for toxoplasmose før du drar siden det er veldig vanlig der nede. Hvis du er negativ må du være spesielt obs på at alt kjøtt må være gjennomstekt og at evt rå grønnsaker er godt vasket. du kan da ta ny prøve 3 uker etter hjemkomst.

Selvfølgelig veldig kjipt hvis noe skulle skje der nede, men dersom alt er ukomplisert til nå, er jo sjansen veldig liten..

Skrevet

Har bodd på Gran Canaria som gravid, ikke noe problem det. Det er jo "lille norge". Norsk legekontor i Arguineguin, og norsktalende personell på flere av de private sykehusene. Er jo ikke så stor fare for at det skulle skje noe i uke 26, men om det skulle det skulle du være i trygge hender. Sjekk ut før du drar hvor du får tak i norske lege om det skulle være noe!

Syntes det er deilig med sol og bading med stormage, så lenge man ikke er konstant kvalm da!

Skrevet

takk for svar... det var litt oppløftende.. men man kan vel ha uflaks uansett... men det er ikke lett å ta et valg altså...

Skrevet

jeg dro på en 14 dagers tur til gran canaria når jeg var 26 uker på vei.

alt gikk veldig fint, så jeg hadde ikke noen betenkliheter.

det som er viktig er at du spiser på ordentlige restauranter, og ikke småsjapper langs gata.

jeg var forsiktig med både kjøtt og salat.

spsite ihjelstekt kjøtt, og ikke stort salat.holdt meg unna katter,da det er mye villkatter på gran canaria, iallefall i playa del ingles.

drakk mye kjøpevann.

det som var mitt største problem,var at på en 2 ukers tur,så passet nesten ikke noe av tøyet mitt :-)) på slutten,men er nok å få kjøpt.

Skrevet

Man kan alltid ha uflaks. Men hvis du har tlf nr til norske leger ol tilgjengelig saa gaar det sannsynligvis fint. Folk faar da barn paa Gran Canaria ogsaa og det er jo ikke akkuratt Mosambique du reiser til :)

Skrevet

Sjekk ut og evn ta kontakt med det norske legekontoret på forhånd, vær forsiktig med maten og ellers, dra og kos dere massee! :o)

Skrevet

det er playa del inglès vi skal til.. å jeg er ikke glad i katter generelt, så jeg holder god avstand til de.....

kan jeg spise pizza der nede?? er veldig glad i det..hehe..

Skrevet

Pizza er som regel trygt. Jeg var mest redd salat jeg da jeg gikk gravid. Det kan gjemme seg mye rart i salat. Og ubehandlet kjoett selvfoelgelig. Men det er jo det samme uansett hvor i verden du er da.

Skrevet

flott...

de sier jo at man skal være forsiktig med kjøtt her i norge å så....

kan ikke være så stor forskjell...

Skrevet

ser du skal til playa,og spiser du feks nede på promenaden,så har de veldig god mat, og en slags garanti på maten..

jeg kan anbefale columbus,roma,la siena og toro.

mitt tips:hold deg unna selvplukk på kinarestaurantene der nede, det er 2 stk.ikke la deg friste at det er billig.

og be om isbitfri drikke,om de ikke har kjøpeisbiter da...(bare spørre de)

er det isbiter vanlig,så er det av vannet dems, og det smaker ikke godt, og ikke er det helt bra for oss heller, da vi ikke tåler floraen i vannet like godt som de fastboende.

Skrevet

ååh, tusen takk for tips... godt å vite hvor det er trykt å spise å ikke...

Skrevet

bare hyggelig :-)

kjenner flere som jobber på de plassene, og er veldig koselige folk...

å, kjenner jeg har litt reisefeber, men i år skal vi ikke ned dit:-((

Skrevet

åh... gleder meg som bare det... har ikke vært på gran canaria før.. så det blir spennede.. men når jg er gravid, blir jeg litt skeptisk til ting.. å da er det veldig bra å få tips og råd om hva jeg burde gjøre å ikke..

er det langt til arguinigin (eller hvordan det skrives) siden det er et norsk legekontor der......

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Vel. Som regel går det greit,men min totimers flytur i uke 26 endte med permature rier og innleggelse på ullevål i ti dager, samt et meget bekymringsfult resterende svangerskap. Men det gikk bra til slutt:)

Men ville aldri flydd i slutten av et svangerskap igjen.

Skrevet

det er ca 20-30 min med taxi.

men det er legekontorer(legevakt) rett oppe i playa,rett ved sandia senteret,som ligger på vei mot maspalomas.hvis det skulle være noe som helst,så er det bare å gå til et apotek, ved yumbo senteret, der er det flott personell,og med legeutdannelse. der får du hjelp til alt du trenger,men må si du er gravid.( hvis de ikke ser det da ) de snakker godt engelsk,så språket er ikke noe problem.

Skrevet

ok, tusen takk =)

må bare passe på å ha støtte strømper på flyet, å bevege meg mye... hehe

Skrevet

Heisann! ser du har fått mange svar allerede, men svarer alikevel :) jeg var på gran canaria i fjor, da jeg var i uke 30, gikk helt fint det, og koste oss masse i varmen, men var ofte uti bassenget for å kjøle meg ned. tok vanlige forhåndsregler i forhold til mat, men det gjorde jeg i norge og. reis og kos deg, jeg koste meg iallefall masse! eneste var at jeg ikke orket å gå så mye, men der vi var på gran canaria var alt man trengte innen kort gå avstand :)

Skrevet

takk for svaret ditt også =) alle svar er verdt å ta med seg.... =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...