Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #1 Skrevet 28. januar 2010 Her i gården sliter jenta mi på 10 uker med det. Hun må enten trilles i søvn eller skrike seg i søvn, og det er slitsomt. Har fler barn, så det er ikke alltid jeg kan trille når hun trenger å sove. Hun kan være forferdelig trøtt- gjesper, gnir seg i øynene, vil ikke ha kontakt- men legger jeg henne ned illskriker hun. Misunner dem som har babyer som kan sovne hvor som helst! Vi har begynt med rutiner på kveldene og håper det vil gå seg til på sikt. Jeg er i utgangspunktet tilhenger av milde "skrikekurer"- gjorde det med storebroren og det fungerte strålende. (og han har ikke tatt noe skade av det). Jenta mi er jo bare 10 uker, så hun er for liten for det, men hun skriker noe helt forferdelig i alt fra 15 minutter til 2 timer når hun legges på kvelden. Vi starter kveldsstellet når hun virker trøtt 2-3 timer etter siste dagsøvn, tar på pysj, ny bleie, pupp på mørkt rom, går rundt i mørket og raper og synger for henne før hun legges. DA begynner hylingen. Så sitter jeg hos henne, stryker, hysjer, synger.. Prøver å ikke ta henne opp for mye, men jeg gjør jo det også når hun skriker som verst, gir henne litt ekstra pupp osv. Men jeg går også ut noen minutter innimellom og noen ganger roer hun seg bedre da. Noen andre som har innført rutiner tidlig på nogenlunde samme måte? Hvordan har det gått?
Rødhette <309+<312 Skrevet 29. januar 2010 #2 Skrevet 29. januar 2010 kan jo være hun er overtrøtt når det er 2-3 timer siden hun har sovet, når mini her var så liten var han trøtt etter en time. hun er endå veldig liten, kanskje hun ikke skjønner at det er natta, jeg ville ikke stresset så veldig mye med å få henne til å sovne av seg selv endå, gjør det som hun trenger for å sovne, må du vugge henne i søvn, så gjør det, heller det enn å holde påi opptill to timer med å få henne til å sovne. Vi begynte med rutiner tidlig, rundt 8 uker, men da hadde mini her allerede sovet gjennom natten i to uker, han lagde den rutinen av seg selv uten at vi gjorde så mye for det, vi vugget og bærte mye på han første tre mnd. rutinen vår var da bad, pysj og mat, så sove, noen ganger sovnet han noen ganger måtte vi ta han opp igjen og kose litt mer så sove, ingen dager var like, men når han først sovnet, sov han til neste dag. Lykke til
abella Skrevet 31. januar 2010 #3 Skrevet 31. januar 2010 Her er mine tips som funker her i gården. Før han begynner å skrike (f.eks med en gang du har lagt ned i senga): 1. Smokk 2. Min gamle pysj som er formet som en pølse rundt hodet hans slik at han kan stikke nesa og ansiktet inn i denne hvis han legger ansiktet til siden 3. Når han girer seg opp legger jeg hånda løst over ansiktet hans. (slik at jeg følger med når han kaster hodet fra side til side, da passer jeg jo også samtidig på smokken) Når han roer seg bytter jeg ut med pysjen. Noen ganger finner han greit roen selv, men funker best at jeg ikke sitter i rommet sammen med han, virker som det distraherer han. Når han skriker tar jeg han opp. Orker ikke skrikekurer. Da er det byssing på mammas arm eller mer mat. Enig med deg at på sikt er det fast leggetid som er løsningen. Men oppskriften over har blitt brukt med hell av oss for å hjelpe han til å finne roen før dette var etablert. Vil gjerne høre om du får det til å funke.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2010 #4 Skrevet 3. februar 2010 Hei igjen, HI her Takk for svar. Enig i at man må gjøre det som skal til for å få dem til å sove, men jeg mener også at de ikke har vondt av å skrike litt. Blir for dumt å trille vogna inne i evigheter.. Har funnet ut at overtrøtthet er det som gjør leggingen vanskelig, sover hun mye på dagen sovner hun lettere på kvelden. Byssing funker ikke på henne, har aldri sovnet av å bli bysset. Og hun tar ikke smokk. Noe jeg synes er bra, vil ikke at hun skal bli avhengig av det heller. Har funnet ut at hun ofte trenger litt ekstra pupp- og så har det funket å legge en hånd på brystet hennes. Men litt skriking er tydeligvis uungåelig...
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Hei! Vår lille snuppe hadde veldig urolig søvn helt til en dag hun tilfeldigvis sovnet på magen i stua -og sov hele kvelden. Begynte deretter å prøve å legge henne ned på magen, og fra denne dag har hun sovet kjempegodt. Bare å legge henne ned, så slokner hun både i vogna og i senga. Vet jo at det er anbefalt med ryggsoving, men for hennes del ville det betydd knapt noe sammenhengende søvn i det hele tatt... Har prøvd mange ganger å legge henne på rygg igjen, og først ved ca. 8 mnd. alder har det begynt å fungere. Verd å prøve...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå