Gå til innhold

Hyperemesis (skrives det sånn?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er nå 18 uker på vei, har vært plaget av kvalme og oppkast hele tiden, men klart å holde på en del mat gjennom dagen.

Helt til nå.....

De siste tre dagene har jeg ikke klart å holde på en slurk vann engang.

Hvis dette fortsetter, hva gjør jeg da??

Og hvor mange dager kan jeg gå uten å få i meg noe som helst mat eller drikke før det er "farlig"??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få deg en time hos legen. Ikke drøy lenger enn nødvendig. Kan fort få forstyrrelser i saltbalansen i kroppen.

Babyen har det mye bedre når du er opplagt og i god form:)

lykke til og god bedring. VET hvordan du har det!

Skrevet

Min mor maser om at jeg må dra på legevakten ikveld når mannen min er kommet hjem, men vil ikke komme på legevakten og virke helt hysterisk heller.

Blir jo sikkert bare sendt hjem med beskjed om å drikke farris og eplemost.

HI

Skrevet

Hei,

har vært plaget av det i to svangerskap nå, og kan trøste deg med at babyene klarer seg sinnsykt bra til tross for at du kaster opp.

Men du kan bli uttørket, og i enkelte tilfeller må man inn å få intravinøst næring og kvalmetabletter.

Jeg går på noe som heter Postafen, de er reseptfrie. Og har snakket med flere leger som sier det er helt ok å ta dem.

Ellers finnes det andre ting du kan ta som du får på resept. I store kvanta får du dem på resept (mye billigere).

Eller hjelper det å ta kun små mini slurker her, men jeg blir som regel så tørst at jeg gulper i meg 3-5 dl vann som jeg kaster opp etterpå også havner jeg i en vondt sirkel.

Akupunktur hjelper.

Skrevet

Da tar du med deg mannen, får han til å

forklare hvordan han opplever deg og endringene det har vært de siste dagene.

Vi gjorde det sånn. Jeg har en tendens til å

ville "tilfredsstille" legen med å si at ting ikke er så

ille som det er. Derfor insisterte min samboer på

å være med inn og forklare situasjonen. Jeg ble innlagt på sykehus samme dag.

Det er jo ikke sikkert de "avviser" deg, kan jo

faktisk være de tar deg på alvor også. Det vet du ikke før du har prøvd. Om de avviser deg der, så få deg en time til fastlege i morgen.

Skrevet

Det var lurt! Å ta med mannen.

Er som deg, når jeg endelig får kommet meg til lege skal jeg liksom ikke ha det så ille allikevel:)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei:)

Jeg er nå gravid med nr. 3 og har hatt Hyperemesis hver gang.

Mitt råd til de som er isamme situasjon er å snakke med fastlegen, slik at du får den oppfølgingen som trengs. Hvis man har Hyperemesis trenger man ekstra oppfølging for å passe på at man ikke mangler mineraler, blir dehydrert eller får ketoner i urin. Det er derfor viktig å stå på sitt og fortelle legen at du vil bli tatt på alvor.

Jeg får Zofran stikkpiller, og det er det eneste som hjelper hvis jeg begynner å kaste opp.Men det er en sterk medisin som jeg bare får i kontrollerte former i samarbeid med sykehuset.Jeg har direktenr. til føden på sykehuset, slik st jeg bare kan ringe dit når jeg kaster opp også ordner de klar en seng.Man skal IKKE ligge hjemme hvis man har Hyperemesis, og ikke klarer å slutte å kaste opp.Der får jeg intravenøs væske, medisin, og det jeg trenger av næringsstoffer, og ikke minst pleie:)Et par dager på sykehus innimellom er noe man må regne med når man har denne diagnosen.

Ellers har jeg prøvd ut alt av tips og råd mot kvalme, så bare spør:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...