Gå til innhold

Barn blir feitere og feitere

lillesøster skal bli storesøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1543280/tittel/feite-barn-i-norge

Hva tror dere kan være et tiltak for å få flere med på aktiviteter? organisert eller ikke...

Jeg tror personlig at om kommunene hadde satt ned prisene f.eks for svømming. Her hos oss koster det 55 kr for voksne, og 30 kr for barn å gå i svømmehallen i 1 time. Dette vil jo da si at om vi skal gå hele familien hver uke og vi er en fmilie med 2 voksne og 2-3 barn, så blir jo det 170-200 kr pr uke, 700-800 kr pr mnd.

Tror heller ikke vi har det dyreste bassengtilbudet i landet.

Her er det "skikarusell" 1 gang i uka gjennom hele vinteren. De siste årene har de også begynt å selge saft og vafler da, tidligee solgte de ved spesielle anledninger innimellom. Dette mener jeg er kjøpepress til foreldrene. Jeg er konsekvent, og handler ikke hver gang.

Dette bidrar jo og til overvekt, at ungene skal være i aktivitet, men stappe innpå med ekstra kalorier etterpå...

Kanskje det hadde vært en ide' at helsemyndighetene sponser kommunene med litt penger, så de har råd til å sette ned prisene.

Her er det fotball hall, klatrevegg ol, men dette er jo også aktiviteter som koster penger, dette er jo heller ikke aktiviteter som passer for alle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror også det ville ha hjulpe om kommunen kom med bedre og billiger tilbud men det er nok ikke bare der det ligger.

Før var barn ute og lekte hele tiden...sprang og klatret og var i aktivitet hele tiden. Nå blir det mye innelek og sikkert mye tv og spill.

Jeg har også lest at ingen blir feit hvis de spiser normal mat. Man trenger ikke trene for å holde seg slank. Så jeg tror vi spiser for mye og feil mat i tilegg til at aktivitetsnivået er lavt. Foreldrer er forebilder og etter en travel dag på jobbet skal det litt til å gå på lekeplassen eller på tur o.s.v. Det er jo heller ikke bra at skolen kutter i gym timer men jeg mener at foreldrer har hovedansvar å få barna i aktivitet.

Skrevet

Jo klart, enig med deg også. Data-verden har nok mye av skylda.

Vår moderne verden har nok mye av skylda, tenker bare på at begge foreldrene skal være i full jobb. Blir jo ikke så mye fritid igjen da, ihvertfall ikke om man har lang vei til barnehage/skole/jobb.

Skrevet

Det jeg egentlig lurer på er hvor det har blitt av den fysiske aktiviteten i skolen?

Da jeg gikk på skolen så sparket vi fotball og hoppet strikk i friminuttene, og hadde gym flere ganger i uka. På skolen hvor yngstemann går så har de nå gym 1 gang i uka ( riktignok en dobbelttime) og de har kuttet ned på friminuttene slik at de har i praksis bare 1 friminutt hvor de er ute og leer på seg. Så i realiteten så sitter de stille fra 8.20 - 14, samtidig som politikere og andre snakker høyt om at aktivitetsnivået blandt barn og unge må opp.

Skrevet

Ja det er nok mange fritidstilbud som er for dyre, ikke rart de ikke klarer å opprettholde aktivitene på skolen heller bare se på skolen ungene mine går på hvor det går 550 elever, men skolen er kun bygd for 250 noe som betyr at skolen har 300 elever for mange! Så da blir det vanskelig å få delt ut nok timer til gym og svømming for alle... og sånn er de på de fleste skoler rundt omkring :( Ikke har de så mye plass å røre seg på i friminuttene heller etter at det har blitt plassert 4 brakker uti skolegården for å få plass til alle elevene. Men skolen er iværtfall flinke til å gå på tur, jenta mi som går i 4 klasse har fortsatt uteskole hver 14 dag noe jeg synes er kjempeflott.

Synes gåaksjonen skolen har er flott også, de gjør at flere går/sykler og de kan vinne flotte premier så det er et bra tiltak iværtfall.

Skrevet

Vi pleide å hoppe tau i friminuttene, dette hvert friminutt, og de som var interessert i fotball holdt sikkert på med det.

Kan ikke huske at vi hadde gym flere ganger i uka, bare 1 gang, dobbelt time. Jeg var ikke noe begeistret for gymmen, vi måtte nesten alltid spille fotball, og det var da ikke noe annet tilrettelegging for de som overhodet ikke var fotball interessert. Dette er jo også noe skolene kanskje bør tilrettelegge for.

Skrevet

Men kor er alle desse feite barna da?

Ser på skulen til mine barn (ca 200 elever) der er det kun ein håndfull barn som er litt kraftige, vil ikkje kalle dei feite eller overvektige.

Og alle ungene er veldig aktive i friminutta, meir enn det me var då me gjekk på skulen ;o)

Men nå bur me på landet, er det eit større problem i byane?

Skrevet

Jeg tror nok at "dataalderen" holder på å innhente oss dessverre. Vi sitter mer, og legger opp til at det skal våre barn gjøre også. Vi vil ha en lettvindt verden der ting går raskt. Middag i mikro, kjøring til ditt og datt, data, dvd, tv- spill.... Vi har så mange muligheter nå, at vi har mistet mye av den naturlige trimmen vi hadde før. Butikkene flommer over av lettvindt løsninger på det ene og det andre, slankepiller, muskelstimulatorer. Barna kjører rundt på små motoriserte kjøretøy, kan se barnetv hele døgnet og har snart glemt hvordan de klatrer i trær.

Jeg overdriver nok nå for mange, og det er jeg klar over. Men jeg blir oppriktig lei meg når vi får besøk av barn i 3-7 års alderen som ikke er i stand til å aktivisere seg selv ute. De står tafatt ved siden av sandkassen og vet ikke hva de skal gjøre. De er ikke i stand til å gå 5 m uten å klage og bli slitne, og har omtrent aldri vært skitten hele sitt liv.

Det hjelper ikke familien om mor og far trener seg i kjempeform, om barna blir mer og mer passivisert...

Skrevet

Glemte å si at det er ikke skolen eller kommunens ansvar at våre barn er i god form, det er vi som foreldre.....

Skrevet

Enig med Agehya der. Det er vi foreldre som har ansvar for våre barn - hva dem spiser, og hvor mye dem beveger seg. Men mange barn tilbringer store deler av dagen enten i bhg eller på skolen, og da må man samarbeide med disse stedene.

Sunt kosthold i hverdagene, fysisk aktivitet hver dag. Ikke masse som skal til, dra i akebakken feks. Og her mener jeg at det er vi foreldre som skal ha det siste ordet, og ikke barna. Vi må tvinge dem ut, få dem i begevelse.

Sier ikke at alle barn må være med på en fritidsaktivitet. Men da må vi foreldre, kle på oss og bli med barna ut..

Men tror nok også det hadde hjulpet litt om dem hadde hatt litt mere fysisk på timeplanen på skolene, og kanskje at dem fikk skolemat. For ser at de barna som kanskje trenger sunn mat er dem som ikke har med niste på skolen osv. Og mat må alle ha i løpet av en dag.

Skrevet

Enig at ansvaret ligger paa foreldrene, men er ikke lett naar ungene tilbringer saa mye tid i bhg/skole.

Her er vi saa heldige at begge har gym paa skolen 2 dager i uka og svoemming en dag i uka iallefall. Friminutt derimot har dem vel egentlig ikke, men de tilbringer ca 1 time ute hver dag naa som vaeret tillater det.

UAE er det landet i verden som per innbygger har hoeyest antall med diabetes saa det er blitt en del fokus paa det.

Skrevet

Men dere, vi trenger ikke svømmehall, klatrevegg eller noe som helst for å få fart i barna våre. Nr 1 er at vi må skru av tv. Hvor mange av oss setter på tv så fort barna begynner å sutre? Vi lager unnskyldninger for oss selv om hvorfor de må få se på tv. "Er så sliten.." "Er litt forkjøla" "Fikk seg en smell i bhg" Lista for hvilke vi bruker, bare for selv å få litt fred.

Det kommer ikke til å skje endringer hos barna før vi voksne tar styringen. Vi må mene det vi sier, og ikke gi dem valg de ikke har. Vi må ikke være redde for at barna våre blir slitne, leie eller utålmodige, og vi må ikke være redde for at de skal kjede seg. Vi har ikke ansvar for at de skal ha noe å finne på. Jeg går ut fra at alle barna som representeres her på Bam har leker og ting i hopetall.

Unger av i dag stiller ultimatum til oss foreldre, som vi godtar. "Hvis ikke du kjører meg, så gidder jeg ikke". "Hvis ikke du gjør dette for meg, så er jeg ikke glad i deg".

Så er det en ting til som jeg har tenkt mye på, og det er at så fort vi skal "kose oss" så finner vi noe å spise. Jeg er selv matvrak og tyr ofte til mat i alle sinnsstemninger, men overfor ungene så bruker vi ikke mat til kos bestandig. Det er like vanlig å kose seg med brettspill/kort/yatzy eller båltur, som å kose seg med god mat.

Vi tar med ungene på skiturer og aketurer, vi svømmer om sommeren og drar på teltur. Vi sykler mye eller går fotturer. I tillegg er ungene mye i aktivitet på egenhånd, tv kommer ikke på før til barne-tv, og ikke før de spør. De leker mye med lekene sine, og har definert skjermtid.

Det er såklart vi foreldre som har ansvaret for våre barns helse. Vi må aldri tillate oss å tro noe annet. Bruk helga ute, skru av tv og spis ren mat av ferske råvarer. Godteri, brus, saft, kjeks og annet er forbeholdt en dag i uken. Hos oss er det enten fredag eller lørdag, det bestemmer vi litt ettersom hvordan programmet er.

Skrevet

Når vi forteller andre folk at vi hverken har bil eller bil lappen stirrer folk på oss som vi skulle være dumme eller helt fjærne og kommer med teite kommentarer som hvordan vi klarer oss osv?? Det er da vel ikke noe problem, ungene mine har gått til og fra skolen hver dag fra dag 1 og det samme når dem gikk i barnehagen, ungene mine går 4 km hver dag bare til og fra skolen. Jeg har over 5 km en vei til jobb, men sykler hele året rundt selv med halv meter snø og is som det er ute nå for det passer ikke å ta bussen og de andre på jobben ser på meg som fullstendig gal hehe. De dagene ungene mine har uteskole går de over en mil og det samme når dem er på fritidsaktiviteter for vi må gå uansett hvor vi skal hen og ungene mine klager svært sjelden på at dem er slitne eller trøtte når vi er ute å går. Jeg tror mye har å gjøre med hva man er vant med og hva man gjør ut av det, mamma hadde ikke bil når jeg var barn heller så jeg å gikk alle steder jeg skulle til og jeg har aldrig vært vant med å bli kjørt noe sted i det hele tatt. Folk himler også med øyne når vi forteller om alle stedene vi har vært på og spør oss hvordan vi får til det? Til og med frøkna til ungene har spurt meg om det hehe men det er da vel ikke noe problem det trengs bare litt mere planlegning og velvilje det er det som skal til ;) Selv går jeg ca 1 mil hver eneste dag, det er bare sunt for kropp og sjel :) Ungene mine elsker å være ute å gå og være ute og bruke kroppen men det er sikkert fordi dem har blitt vant med det.

Skrevet

Kanskje skulle det vært ett opplegg på helsestasjonen med skikkelig informasjon om kosthold, gjerne i gruppe.

Jeg så dokumentaren om overvektige barn i Storbritannia i kveld, og som de sa der: Mange foreldre legger skylden på gener når det er kosthold og mosjon som er helt feil. Samtidig er det nok litt tabu og fortelle barnet ditt at det er overvektig og trenger å bli sunnere.

I verden i dag bærer vi fram barna våre på gullstoler, og vil beskytte dem mot alt som er vondt og sårt. Men det er nok klart at vi gjør dem en bjørneteneste. At 40% av barna i Storbritannia er overvektige forbauser meg ikke med det kostholdet som er normalt der borte, men det er skremmende. Tendensene til mer og mer hurtigmat, take out osv. er jo tydelige i Norge også.

En trenger ikke ha fullt opp med det siste innen sportsutstyr, ytterklær og dra på aktiviteter som koster mye. Mine barn elsker det når vi drar på oss støvler og regnklær, og rusler i 5 min bort til bekken. Barkebåter, pinner, vassing og søl, og plutselig har det gått en time og to. Kanskje har vi mistet litt av fantasien også. Vi tror at barna ønsker organiserte aktiviteter, dyre opplevelse og det siste innen utstyr. Men min erfaring er at så lenge foreldrene er med ut, er det akkurat det samme for barna hva vi finner på. Selvfølgelig er det ikke enkelt når en er sent hjemme om ettermiddagen, middag skal lages, lekser skal leses osv. Men hva med å lage en nistepakke i stedet for middag? Ha suppe på termos og spis den i hagen/ parken/ skogen. Bruk helger og fridager til en liten luftetur, trenger ikke gå langt. Gå ut på trappa i mørket og lag snølykter.

Skrevet

Veldig bra innlegg, både Lene og Agehya.

Agehya:

Kanskje har vi mistet litt av fantasien også. Vi tror at barna ønsker organiserte aktiviteter, dyre opplevelse og det siste innen utstyr. Men min erfaring er at så lenge foreldrene er med ut, er det akkurat det samme for barna hva vi finner på.

Spikeren på hodet!

Vi har mye middag ute. (Ikke så mye denne vinteren, kun før jul, for vi har en liten baby og det har vært så kaldt etter jul, og ikke forrige, for da var jeg gravid og lå på stas.). Som du sier, suppe på termos er genialt, vi har pølser, pannekaker, pastasalat. Om sommeren kan man jo ha med omtrent alt ut. Vi lager ofte spyd med diverse. Tomater, mais, eple, kjøttboller, pølser, sopp.............finn på hva som helst. Frem med bålsaker/grill og vips har man mat. Og så blir vi ute til sengetid for mistemann, og da slapp vi barne-tv også :))))))

Skrevet

Veldig god tråd storebror og Knerten. Intr debatt!!!!

Vi må alle innse at barna er vårt ansvar! Ikke skylde på kommunen, skolen osv. I en trang økonomi som skoler, barnehager må forholde seg til er det ikke bare bare for dem heller og ta seg av alt vi foreldre ikke gjør selv.

Har en venninne som ikke syntes 1.5 timer til dagen er mye tv, men det blir jo veldig masse når man legger sammen tiden barnet har hjemmet når det går fult i b.hage..

Også er det veldig bra det dere sier. En tror kanskje at barna forventer og forlanger store avanserte aktiviter for å bli med og trimme. Men det er ikke så. Først av alt, vi kaller det ikke trim for barn, men vanlig lek og hverdags aktiviteter. Leker slik som vi hadde når vi varsmå, vi sprang jo og hoppa hele dagene. Hoppe tau, hoppe strikk, leke siste, gjemsel tikken.. Det trenger ikke være mer avansert enn det. Og flere av de kan en faktisk leke inne. Det har vi gjort i vinter når det har vært så kaldt og blir fort mørkt av om ettermiddagene.

Før så barna her i huset altfor mye på tv. Tv sto på mer og mer og var blitt en veldig stygg uvane. Så tok jeg meg selv i nakken snakka med mannen om det (viktig å få han med da han alltid lot dem få se på tv, spille ds ol så mye de ville) og vi begynte å si nei til tv. Gud det var mye skriking i begynnelsen, grining, hyling, trass fortvilelse hos barna. Det var rett og slett skremmende å se på. Som han eldste sa, men hva iall verden skal jeg da gjøre, kjeder meg, jeg vil og skal se på tv". Da ble jeg bare enda mer bestemt på mitt mål så jeg kan egentlig takke han:) Nå kan det gå dager der vi ikke ser på tv i det hele tatt. I begynnelsen var dette en sorg nesten for barna, og de var litt vanntro når de la seg, det manglet liksom noe hos dem når de ikke hadde sett tv den dagen.. Men de venner seg til det.

Vi bor slik til at til de fleste aktiviteter kan vi gå til og fra. Og det har vi blitt flinkere og flinkere å gjøre. Det er så enkelt å ta bilen og skylde på tida, været, liten forkjølelse osv..

Sier som MetaMORfose, kom dere i aktivitet i helga, skru av tvn og innfør snop bare en dag i uka. Her i huset gleder barna seg veldig til lørdagen for da skal de få snop.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...