Ksenia & Anjem Skrevet 28. januar 2010 #1 Skrevet 28. januar 2010 Saken er at jeg jobber på et kontor. Sitter som regel på rumpa i 8 timer hver dag. Skulderen min og armen min har jeg begynt å få veldig smerter i, og det er ikke noe bra. Her på jobben har vi krav på 2 timer trening i uken i arbeidstiden (så sant tjenesten tillater det) Sjefen min setter seg alltid på bakbeina når det gjelder treningene og jeg får nesten alltid nei når jeg spør. Det er så frustrerende fordi det HJELPER å trene, da merker jeg nesten ikke noe til dette problemet. Så til spørsmålet mitt; Hvis jeg forteller fastlegen min om dette kan hun da skrive ut en legeerklæring på at jeg skal trene f.eks 3 timer i uken? Hvis ja; kan legen min bestemme hvor mye jeg får trene? Eller må hun forholde seg kun til disse to timene vi har krav på fra arbeidsgiver, dvs at jeg ikke får trene mere enn 2timer i uken..? Kunne nemlig tenke meg 3 timer..
ApriIbaby Skrevet 28. januar 2010 #2 Skrevet 28. januar 2010 Fastlegen kan ikke bestemme noe i arbeidstiden din, men han kan skrive en anbefaling for å unngå sykemelding. Men dersom du har KRAV på 2 timer i arbedstiden burde du klare å få dette uten fastlege via tillitsvalgt f. eks. Du får ta en skikkelig samtale med din leder med tillitsvalgt til stedet og forklare problemet., Det burde være i en hver arbeidsgivers interesse å unngå sykmelding. Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge for deg - og kravet bli ennå større om du er i ferd med å bli sykemldt. Arb giver kan søke om tilretteleggingstilskudd fra NAV sånn at andre kan gjøre jobben din den tiden du trenger.De kan få ca 600 pr dag - for å forebygge sykmelding
Ksenia & Anjem Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2010 Jeg har sagt ifra til tillitsvalgt, han tok det til sjefen min og hun sier alltid nei..Hva gjør man da?
Espoir Skrevet 28. januar 2010 #4 Skrevet 28. januar 2010 Har du ikke mulighet til å trene utenom arbeidstiden da? Eller evt. bli enig med sjefen om én time i arbeidstiden og resten utenom?
Ksenia & Anjem Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 28. januar 2010 Nei for rett etter jobb må jeg hente ungene fra bhg. Jeg kan jo trene aerobic hjemme i stua mi, men det er jo sykt mere slitsomt for meg. Det er så deilig å gjøre det i arbeidstiden...Vi har jo krav på det..ooohh jeg hater den dama
Gjest Skrevet 28. januar 2010 #6 Skrevet 28. januar 2010 Ogsaa er det mye bedre med et avbrekk i stillesittinga. Jeg jobbet et sted hvor vi hadde fast gymnastikk en halvtime foer lunsj hver dag. Det var digg Kan du ikke snakke med sjefen din og be henne sette opp tidspunkter som passer fast, saa slipper du aa prate med henne hver gang du skal trene?
Espoir Skrevet 28. januar 2010 #7 Skrevet 28. januar 2010 Hvis du har krav på det og tjenesten tillater det, trenger du vel egentlig ikke sjefens velsignelse for å gjøre det.
StrøkenFrøken Skrevet 28. januar 2010 #8 Skrevet 28. januar 2010 Hvis sjefen min alltid hadde sagt nei og jeg hadde hatt krav på det så hadde jeg bare gått og trent.. Hun kan jo ikke si noe på det!
Fillerya Skrevet 28. januar 2010 #9 Skrevet 28. januar 2010 Du sier at du har krav på det om tjenesten tillater det. Når du får nei av sjefen, så er det kanskje fordi det ikke passer? Jeg har krav på en times trening i uka, men det er sjelden det går, fordi jeg rett og slett ikke har tid. De gangene jeg får det til, må jeg jobbe vettet av meg for å få frigjort en time.
Ksenia & Anjem Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 28. januar 2010 Joda tjenesten tillater det..men hun er såå vrang...Hun finner bare på unnskyldninger..
Fillerya Skrevet 28. januar 2010 #11 Skrevet 28. januar 2010 Hva slags unnskyldninger er det hun kommer med da?
Gjest ->>- Skrevet 28. januar 2010 #12 Skrevet 28. januar 2010 Dersom det er fare for at du blir syk av ikke å trene i arbeidstiden kan fastlegen skrive f.eks en avventende sykmelding og anbefale at du får tilrettelagt så du kan trene, for å unngå at du sykmeldes. Men om problemet i hovedsak er at du vil trene i arbeidstiden fordi du synes det er pesete å trene hjemme i stua, kan du neppe forvente dette.
solstråle69 Skrevet 28. januar 2010 #13 Skrevet 28. januar 2010 Hvor står det at du har KRAV på to timer trening i arbeidstiden da? Er det bare deg dette gjelder? For å være helt ærlig, så synes jeg det er helt merkelig at to timer av ukens arbeidstimer skal gå til trening er helt sykt. :-) Tenker at det må være måte på hva man skal belaste arbeidsgiver med. Hva blir det neste? Fri for å handle, for det er så stressete etter arbeidstid? ;-)
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 28. januar 2010 #14 Skrevet 28. januar 2010 Signerer denne. Det er vel treningen som er gunstig, ikke tidspunktet det gjøres på. Du er vel ikke alene om å ha problemer med å få kabalen til å gå opp mtp barn og trening.
Lyst på en til! fekk prins:D Skrevet 28. januar 2010 #15 Skrevet 28. januar 2010 Hei Vet at det er et nytt prosjekt i kommunen her der legene har skrevet "egenmelding" på at vedkommende skal trene i arbeidstiden. Men dette er organisert trening med fysio og oppfølging til personer som trenger å komme seg i aktivitet. enten pga fedme, ryggprob, eller nedstemthet. Du kan jo ta det opp med legen din og spørre om han har et råd til deg? Kanskje det er noe slikt i kommunen din også??
Nagilimia Skrevet 28. januar 2010 #16 Skrevet 28. januar 2010 Det er flere kommuner som mener at det er mange tiltak som kan gjøres for å forebygge sykemeldinger. Et tiltak kan være å trene, spesielt ved stillesittende kontorjobb. Jeg synes ikke du skal spørre om 3 timer, men heller få til en fast avtale med 2 timer i uken, som arbeidsgiver egentlig har lagt opp til. Feks en halvtime 4 dager eller 1 time 2 dager i uken. Jeg hadde skrevet en skriftlig søknad hvor jeg hadde formulert om jeg har forstått tiltaket riktig og hvordan dere kan få det til på deres arbeidsplass. Gjerne da med kopi til sjefen eller ansvarlig for trenigsopplegget. Jeg hadde da begrunnet kopien med at jeg følte at foregikk ulik informasjon fra forskjellige personer og at det er greit å få oppklart. Poenget med å trene i arbeidstimen, og ikke hjemme er jo for å bryte av i løpet av disse 8 timene + rekke å spise. Flere arbeidsgivere burde være fleksible når det gjelder tilrettelegging, slik at de slipper sykemeldinger. Ikke rart det er høyt sykefravær, hvis ingen er villige til det.
solstråle69 Skrevet 28. januar 2010 #17 Skrevet 28. januar 2010 Jeg synes arbeidsgivere får altfor mye ansvar. Det er som regel ikke arbeidet i seg selv som er utfordrinen, men livsstilen vår - vi skal være med på, og rekke alt mulig. Det er jo helt horribelt, at arbeidsgiver skal tilrettelegge for alt fra barnehagens åpningstider til trening.
Gemini77 Skrevet 28. januar 2010 #18 Skrevet 28. januar 2010 Er du alenemor siden du ikke kan trene etter arbeidstid? Du trenger jo ikke å trene med en gang etter jobb slik at du ikke får hentet barna i barnehagen. Jeg er avhengig av å trene pga becterew og har da gratis fysio resten av livet. Dette tilbudet bruker jeg ikke da det er vanskelig å komme fra på jobb. Jeg trener etter barna har lagt seg 2-3 ganger i uken. Det er vel ingenting med armen din som tilsier at du MÅ trene i selve arbeidstiden..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå