lillesøster skal bli storesøster Skrevet 28. januar 2010 #1 Skrevet 28. januar 2010 Har endel venninner på fb som stadig skriver at de har levert ungene i barnehagen, og skal sove noen timer. Jeg ser ikke helt poenget med å ha barn om de skal tilbringe hele livet i barnehagen mens foreldrene er hjemme å slappe av. Tenker de ikke på de stakkars barna som må være "på jobb" hele dagen, og som kanskje også trenger like mye fri og avslapning som de selv. Ja, jeg kan forstå at 4-5-6 åringer kan ha det bedre i barnehagen enn å være hjemme med foreldrene hver dag. Men det er ikke bare snakk om så store unger. Hvordan gjør dere det? har ungene full plass i barnehagen selv om du selv er hjemmeværende? og fra hvilken alder?
Verbena Skrevet 28. januar 2010 #2 Skrevet 28. januar 2010 Jeg er hjemme på dagtid, men det er ikke av egen frivilje for å si det sånn. Er arbeidssøker og ringevikar, og siden ingen tydeligvis vil ansette meg fulltid så har jeg MANGE dager der jeg bare går hjemme å rydder, vasker osv. Men ungene er i barnehagen ja. De stortrives der og om de skulle vært hjemme sammen med meg hver eneste dag jeg er hjemme så hadde de nok tatt livet av hverandre mange ganger allerede. Men jeg har de jo hjemme en dag innimellom. Bare for at vi har lyst på en sløve i sofaen dag alle tre. Mine er jo store da 4,5år og 6år, og de trenger faktisk den sosiale setingen som barnehagen er for de og blir mildt sagt sure om jeg henter de fortidlig(noe som enkelte dager kan være at jeg kommer kl 4 istede for halv 5)! Minstemann har hatt fullplass i barnehagen fra han var 2år. Han kunne hatt god bruk for sosialiseringen i barnehagen lenge før det, men han fikk ikke plass. Vi var mye på besøk i barnehagen nærmest oss siste måndene hjemme da, siden vi viste at han fikk plass der. Eldste var 50% fra 1år til han var 2,5år så hadde han ca 8mnd opphold fra barnehage pga at vi flyttet og han ikke fikk plass med engang, men fra 3år har han hatt 100%plass!
alvis Skrevet 28. januar 2010 #3 Skrevet 28. januar 2010 Jeg jobber 75% turnus og har endel fri dager midt i uken og jobber endel kveldsvakter også. Jeg har 100 % barnehageplass for mine gutter men de er ikke der 100%. Hvis noen av guttene sover når mannen min går på jobb og jeg er fri eller har kveldsvakt, så vekker vi ikke dem. Da leverer jeg guttene til ca kl 09. Er jeg fri henter jeg dem kl 13:30-14:00. Strort sett går mine fridager til å rydde, vaske klær eller gjøre små ting på byen. Jeg syns det er bedre at jeg gjør det når de er i barnehagen og ikke bruke en av dagene i helgen til det. Da kan vi heller kose oss hele helgen. Hvis jeg har fri mer 2-3 dager i uken er guttene som regel hjemme en av dagene. Nå har jeg fri en uke og guttene og jeg skal ha ferie en uke:) De er 2,5 og 4,5 år. Jeg hadde nok ikke sett poenge å ha 100% barnehageplass hvis jeg var hjemmeværende og frisk og rask. Blir selvfølgelig annerledes hvis man er ringevikar.
Lene~mor til tre Skrevet 28. januar 2010 #4 Skrevet 28. januar 2010 Gutten min gikk 50 % plass i barnehage etter jenta mi begynte på skolen fra han var 4-6 år, jeg var da hjemme og jobbet kun 20% fast stilling og var ringevikar utenom det. Han hadde veldig mye ut av den plassen for ellers hadde han ikke hatt noen andre barn å leke med og måtte kun ha vært sammens med meg døgnet rundt. Veldig glad for at jeg gjorde det nå for han ble kjent med andre og to av guttene går nå i klassen hans, 100% hadde ikke vært aktuelt siden jeg var så mye hjemme. Han kjedet seg og savnet barnehagen de dagene han var hjemme å det skjønner jeg jo, det er jo viktig å være sosial og være ute å leke osv. Men jeg sov ikke de dagene jeg hadde fri og han var i barnehagen, de dagene brukte jeg på å rydde og vaske og handle osv. Han ble tidlig hentet i barnehagen også, for jeg hentet han etter jenta mi var ferdig på skolen så det var jo ikke så lange dager.. han var der fra 08.00-14.00.
Kulå Skrevet 28. januar 2010 #5 Skrevet 28. januar 2010 Jeg er hjemme med minstejenta på 1,5, har 1 års ulønnet permisjon. Jenta mi på 5 år, går fullt i barnehage, hun stortrives og hadde nok kjedet vettet av seg om hun skulle hatt noen dager fri. Har vurdert flere ganger å ta henne ut av bhg en el to dager i uka, men kommer alltid fram til d samme, at hun skal gå fullt. Eldstemann går på skole, kommer hjem etter skoletid, for han går ikke på sfo. Kunne ikke tenkt meg å sendt mini i bhg for så å være hjemme alene. Uten spesiell grunn da vel og merke...
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 28. januar 2010 #6 Skrevet 28. januar 2010 Jeg er hjemme i permisjon. Men stort sett er eldstemann i bhg. Har han hjemme en dag nå og en dag da - men da er han stort sett sur og grinete. For han vil være i bhg, leke med de andre barna der. Og ikke være her hjemme med mamma og babyen. Skal han være hjemme, så er det noe som skjer. Vi besøker ei venninne av meg som har jevngamle barn feks. Vi baker. Osv. Kan nesten ikke tvinge han til å være hjemme heller. Sist fredag tok jeg han fri, for vi hadde besøk på torsdagsettermiddag/kveld, og det ble litt sent. Så tenkte han kunne få sove lenge, osv. Det resulterete i en dag hvor guttungen gikk å gråt nesten hele dagen - fordi han ikke fikk lov å gå i bhg.
metaMORfose Skrevet 28. januar 2010 #7 Skrevet 28. januar 2010 Det er sikkert de samme menneskene som aldri har tid til noe.... og som synes det å ha barn er KJEMPESLITSOMT! ))))))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå