Gå til innhold

Henting/bringing ved samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor nå i Trondheim, og det samme gjør faren til sønnen min på 3 år. Han snakker om å flytte til Oslo, og jeg har vel begynt å bekymre meg allerede... Nå har han samvær to ettermiddager i uka og annenhver lørdag til søndag, så samværsavtala må vel gjøres om. Men hvordan skal man få til samvær med slik avstand? Jeg kan jo ikke akkurat sette treåringen på flyet nedover alene, og å fly nedover med han, for så å fly oppover igjen med han må jo bli skrekkelig dyrt. Hvis man f.eks. skulle gjort det annenhver helg, så overlever ikke jeg økonomisk...... Faren nevnte såvidt på at han mente jeg kunne kjøre han nedover, siden jeg har bil og ikke han, men det blir jo en skikkelig lang tur, som jeg verken har lyst til å utsette gutten min eller meg selv for... Sp hvis han flytter ser jeg for meg at det enten blir utrolig dyrt eller veldig lite samvær... Er det noen andre som har erfaring med dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Desverre er det slik at utgiftene til samvær skal deles likt, uansett hvem som valgte å flytte, så kanskje det er lurt med lengre og skjeldnere samvær enn ofte og korte besøk?

Blir jo veldig dyrt dette. Å kjøre helt fra trondheim til Oslo tar jo evigheter, og skulle du kjøre helt bort, begge veier? Det går jo ikke. det kan han ikke forvente.

Synes det er litt egoistisk å skulle flytte så langt fra barnet sitt, mens det er så lite, men desverre må man bare akseptere det. Er mange foreldre før dere som har sittet med de samme problemene og slitt økonomisk ga dette... Det er litt billigere med tog, og da må du følge ham ene veien og far andre, eller dere kan møtes på halvveien. Kan ikke forvente at kun en av foreldrene står for all henting og bringing med den reiseveien....

Håper han ombestemmer seg...

Lykke til

Skrevet

Innkall til mekling på familievernkontoret. Er ofte greit å ha en tredjepart med i bildet. Og jeg er rimelig sikker på at hun er enig med deg at å kjøre blir en tungvindt løsning både for deg å barnet. Aldri i livet om jeg hadde kjørt så langt en gang i måneden eller oftere.

Reiseutgifter skal deles likt. SÅ tar dere fly skal far være med å dekke halvparten av flybilettene begge veier tur retur. Det samme gjelder når det er han som henter eller bringer. Alt skal deles likt på. Sett opp en ny samværsavtale, snakk med nav, de kan hjelpe med å regne utr dette regnestykket og de kan hjelpe med å kreve inn penger fra far eller mor hvis de ikke holder sin del av avtalen og er med på å dele utgiftene. Bare husk å ha alt av papirer i orden..

Men det aller aller første dere skal gjøre er å ha samtale på familievernkontoret, jeg kan love deg du vil føle deg lettere og mindre bekymret etter å ha vært der-

Skrevet

I saken her ble det til at barnets reiseutgifter skulle deles likt, eventuelt etter inntekt. Hvis barnet trengte ledsager måtte far fly til hjemstedet til barnet for å følge det på flyet, for helt egen regning.

Denne ordningen var ikke aktuell før barnet var 6 år gammelt. Frem til da måtte samvær foregå på barnets hjemsted.

Skrevet

Min samboer har barn fra før, han hadde delt omsorg, vi flytta slik at de nå må reise med fly. De kommer hver ferie, de er gamle nok til å reise med eskorte. De er hos oss hver vinterferie, hver påske ferie, en liten uke i mai, hele sommerferien, og hver høstferie, samt at de har vært her i jula/romjul, men mor vil gjerne åpne presanger med dem av og til.

Det er svindyrt med all denne reisinga. Her tar far hele kostnaden, for å holde konfliktnivået nede, og siden det var vi som flytta. Vi setter fast av 1500,- per mnd til reise utgifter. Hun må reise et stykke for å kjøre dem til flyplassen, så hun krever også en tank med bensin, samt mat på flyplassen. Vi prøver å få billige biletter, men det er ofte dyrt i forbindelse med skoleferier.

Hvordan en kan gjøre ting med slike avstander og så små barn vet jeg ikke, dere får reise å besøke hverandre. Kanskje han har noen han kan bo hos i Trondheim, kanskje du har noen du kan bo hos i Oslo? Og finne frem til løsninger slik at ting glir mest mulig lett. Når barnet blir fem kan det reise på fly med eskorte, fordi om de fleste av oss kanskje synest det er litt tidlig?!

Skrevet

Men er det ikke slik at den som skal ha samvær (altså i dette tilfelle far) skal dekke utgifter og ordne med henting/bringing ?

Skrevet

Den som skal ha samvær skal ordne det praktiske, men utgiften skal deles tror jeg.

Skrevet

Anonym 19.45 har rett.

Jeg mener at det eneste rette er at far kommer til trondheim og har samvær frem til ungen er gammel nok til å kunne reise alene.

Vil tro familieværnkontoret vil mene det samme.

Skrevet

HI her...

Ja, det beste blir jo selvsagt om han kommer hit. Problemet da igjen blir jo hvor han skal ha samvær.. Det har til tider vært såpass med konflikter mellom oss at å ha han hjemme hos meg er ikke noe jeg ønsker. Så hvis han skulle bo på hotell her eller noe, så ville det jo bli veldig dyrt for han da..... Så opptatt som han er av penger så ser jeg ikke for meg at han lett kommer til å godta noe slik... Men men...

Jeg har lest det med at utgifter skal deles, men er det slik som ei skriver her at om barnet trenger ledsager, så må far selv komme til Trondheim for å hente det, og så følge det tilbake igjen når det skal hjem? Må jeg isåfall betale kun for barnet? Da blir det jo to turer tur-retur Trondheim hvis han skal ha samvær....

Jeg vet ikke sikkert om det blir ennå.

Han nevnte på før jul at han har drevet og tenkt på hvordan han skal gjøre det for å få fraktet sakene sine til Oslo hvis han flytter dit. Og så i går fikk jeg en sms i forbindelse med henting/levering av barnet om at hvis han flytter til Oslo for å studere, så kommer ikke han til å trenge å betale bidrag lengre... Men han sier stortsett ikke ting til meg, så hvis jeg hadde spurt om han skal flytte, så hadde han sikkert bare svart at det har jeg ikke noe med...

Jaja.. jeg får vel bare se det an og håpe på det beste :-P

Skrevet

Hehe...nice try!

Utgiftene til reise skal deles etter inntekt.

Her er en kalkulator du kan benytte deg av:

http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php?id=3240

Ellers står det en del nyttig her:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/foreldre_og_barn/barn_og_samlivsbrudd/reisekostnader_ved_samvar/flere-vanlige-sporsmal-om-reisekostnader.html?id=412771

Hvis begge foreldre har svak økonomi, kan man ikke avtale samvær hyppigere enn man har råd til (sier seg selv egentlig). Ellers er det samværsforelder som har ansvar for henting og bringing. Han kan ikke kreve at du kjører barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...