Gå til innhold

Inspirert: Hva syns dere stemødre om ordet stemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trives dere med å bli kalt stemor, eller syns dere ordet er negativt ladet?

Jeg er "stemor", men kaller meg det ikke.. Barna har jo en mor, ser heller på meg selv som en venn eller omsorgsperson..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, har aldri tenkt over det.. men ordet "stemor" i seg selv er jo ganske negativt ladet med tanke på alle "onde stemødre" i filmer osv. Jeg er fullt klar over at jeg ikke er mora til ungen, føler ikke at jeg er det og prøver heller ikke oppføre meg som det.. jeg føler meg og mer som en venn og omsorgsperson som du sier.

Skrevet

MOR overskygger STE her :)

Er overlykkelig fordi jeg har fått tittelen :)

Skrevet

Jeg har ikke noe imot det, men det er min egen feil at jeg blir kalt det egentlig.

Ble stemor til en gutt som da var 2,5 år. Noen år senere, da han var ca 5-6 år gammel sa jeg at jeg var stemoren hans. Da sa han "Er du STEMORA mi???" Det hadde ikke han tenkt over. Nå er det det han svarer når folk spør hvem jeg er.

Det er det ordet jeg er vant med at "sånne som meg" blir kalt, så for meg høres bonusmor litt rart ut..

Skrevet

Jeg er jo stemor, så hvorfor kalle det noe annet? Stemor er blitt mer vanlig og akseptert. Jeg legger ikke noe negativt i det i alle fall..

Skrevet

Også har det vel kanskje litt betydning hvor mye man har barna. Er jo stor forskjell på helgebesøk og det å ha dem boende hos seg 100%. Da vil det gjerne føles mer naturlig å ta mer "foreldrerolle", vil jeg tro..

Skrevet

Samme som 22:58

Jeg vil heller bli kalt stemor enn bonusmor, det høres bare dumt ut.. som en premie eller noe... vet liksom ikke helt hva man skulle blitt kalt heller, om man ikke ble kalt stemor.

Skrevet

Jeg liker også ordet stemor, det er jo det det er! :) Jeg tror kanskje at film og eventyr (og bim?) har bidratt til at ordet har blitt noe negativt ladet da, desverre. Jeg kaller også stesønnen min for stesønn, det er jo det han er også da, men nå når vi blir flere så går han nok inn i rollen som "ungene", jeg ser ikke noe behov for å poengtere at han ikke er min, men den andre er sånn i hverdagen da.

Skrevet

Stemor er jo "isteden for mor".Dvs når en annen kvinne tar over morsrollen.Evt gifter seg med barnefaren etter mors død..

Skrevet

'Du er liksom som mamman vår du, når vi er her', sa min lille gullklump av en stesønn på 6 år(50/50-deling). Noen ganger er det mamma jeg heter, og andre ganger er det navnet mitt. Spiller vel ingen rolle om man er ste- eller bonus-, eller noe annet. Det viktigste er at man er en god omsorgsperson, og kan ha et greit forhold til mor. Om det er mulig da sef.

Skrevet

Jeg er ikke stemor men har en mann som er stefar. Han oppfatter ordet som en beskrivelse eldstemann bruker for å få på plass hvem han er. Sånn i stedet for "han som er gift med mora mi" Til daglig kalles han med navn

Skrevet

Stesøsken da, er det barn som overtar rollen etter avdøde søsken?

Skrevet

Jeg bryr meg ikke. Synes ordet er helt greit. Omtaler meg selv som stemor, men mitt stebarn kaller meg ved navn:)

Skrevet

Hater det ordet..... Da jeg ikke ser på meg selv som noe som helst som har med "mor" å gjøre for stebarna. Jeg er "tante" som stiller opp når det er behov for det osv.

Skrevet

Ingen er barnets egentlige stemor mens mor er i live... Min far giftet seg med ei ny dame. Kunne ikke dette meg inn å kalle henne stemor. Min mor er aller høyst i live... Jeg snakker om dama som er gift med min far, eller navnet hennes.

Stemor er altså en misbrukt tittel...

Skrevet

Askepott satte liksom malen der

Skrevet

Det er vel ungene til mora som ER ISTEDET for mora det da!

Djezz!

Skrevet

Fra wicipedia:

Stefamilie er betegnelsen på den utvidede sosiale familien man får når en av ens foreldre inngår et nytt ekteskap. Dette gjelder både når forelderen er enkemann eller enke og når ens foreldre er skilt. Hvis ens far inngår et nytt ekteskap, kalles den nye ektefellen stemor, mens hvis ens mor inngår et nytt ekteskap, kalles den nye ektefellen stefar. Barn av stemødre og stefedre fra deres eventuelle tidligere ekteskap kalles stesøsken. Uttrykk som stemor og stefar brukes i mindre grad hvis barna er voksne når deres foreldre inngår nye ekteskap.

Skrevet

Er vel ikke noe å synes om det. Det heter stemor, så da heter det stemor, ikke noe jeg kan gjøre med det. Ikke et ord jeg bruker så veldig mye om meg selv.

Hva med stebarn? Er det et positivt ladet eller negativt ladet ord. Det er jo bare noe det heter, det er et ord.

Jeg sier jo aldri stebarna når jeg snakker om dem, jeg sier jo ungene til "Per", eller bruker navnene deres alt ettersom.

Skrevet

He, he.. Godt kommentar, Tommage ;)

Ser at det er mange som tror at mor må være død for å få stemor, noe som ikke stemmer. "Ste" kan en tolke som "inngift" -altså at hun som er gift med far er stemor. Sikkert nok en misforståelse som kommer fra Askepott ;)

Hilsen stemor.

Skrevet

Jeg syntes STEMOR, stedfortredende mor er et flott utrykk og jeg liker å bli kalt det.

Skrevet

Stemor er nå bare en vanlig betegnelse på en person på lik linje med tante eller mormor. Er du stemor, så er du stemor. Hva syntes de som blir kanlt tante om ordet tante da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...