Gå til innhold

Jeg og sambo er på diett om dagen og spiser ikke vanlig middag. Kunne trengt gode middagstips til to på 5 og 8 år, noe enkelt og sundt. Ikke enkelt å finne på noe til bare de to syns jeg ;)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Hvilke diett er dere på?

Selv er jeg og sambo på ketolyse/lavkarbo diett, så kan komme med noen tips her hvis det er intr.?

Skrevet

Lag vanlig middag til dem og frys ned i porsjoner. Kan jo lage hva som helst.

Skrevet

Han er på herbalife pluss litt mat ved siden av (spiser lett lunsj og knekkebrød til kvelds). Jeg går på easylife, og går bare på shake om dagen, gjort det ei uke nå.. Veldig moro å stå og lage middag til ungene når jeg ikke kan smake selv... :(

Men prøver å servere litt ordentlig mat da. De har hittil fått sodd, laks og potet, pizza, speilegg og karbis.. Kjekt med noe enkelt man kan blande sammen i en kjele eller i ei panne liksom. :)

Skrevet

Og så har yngste en del magevondt, og skal derfor forsøke å holde seg unna melk og melkeprodukter et par uker for å se om det hjelper.. Så da begrenser det seg litt der også..

Skrevet

Flotte forbilder for barna deres må jeg si........................:P måtte bare............

Annonse

Skrevet

På matprat.no er det masse gode og sunne oppskrifter. Og så kan du skrive inn hvor mange porsjoner du vil lage, så får du oppskrift som passer til det.

Skrevet

Unnskyld, men nå ble jeg provosert her... Hvem i huleste er dere som sitter der og dømmer!!!! Jeg veier for svarte 115kg.. og hverken jeg eller ungene har det noe godt med en så diger mor, som ikke orker å ta dem med på turer ut på ski, ikke har overskudd til det de vil osv. Har ei tulle på 1 år også i tillegg til de to på 5 og 8. Og nå har jeg endelig fått motivasjon og styrke nok i meg selv til å gjøre noe for å forandre på tilværelsen min! Så kom ikke her og prat om forbilde!! Skulle jeg fortsatt som nå, så hadde jeg vært et elendig forbilde. Men siden jeg faktisk forsøker å gjøre noe positivt for min egen helse, så er det et bedre forbilde det. Hvilke forbilde ville jeg vært, når unga om noen år går rundt og skammer seg over sin feite mor??? Nei, ta å tenk dere om før dere svarer nedsettende om andre, fei foran egen dør først!!!

Skrevet

Og takk til dere som kom med seriøse svar. EasyLife er et livsstilsendrings kurs. Vil derfor innføre mer grønnsaker og sunn mat for barna også, siden dette vil bli en stor del av kostholdet når jeg er ferdig med pulver og begynner å spise mat igjen. Unga mine liker brrokkoli, men er ikke så glad i andre grønnsaker, så det blir jo spennende ;)

Skrevet

men brokkoli er jo kjempesunt så det er jo bra. Skjønner godt at du vil slanke deg for ungenes skyld. Håper du når målet om å bli en sunn og frisk mamma for dem som orker å henge med i svingene;) For det skjer mye når de er så små. Men jeg hadde ikke klart å gjøre det foran ungene, er så utrolig redd for å gi de feil instilling til mat. Men vi er alle forskjellig og hvis du har forklart dem hvorfor så er det jo sikkert greit:) Og det er jo heller ikke som at du aldri kommer til å spise mat igjen;) Ønsker deg lykke til.

Prøver meg selv litt halvveis på sån lavkarbo, har noen kilo å gå ned etter vesla som jeg enda ikke har lykkets i å bli kvitt (men spiser som vanlig når ungene er i nærheten)

Skrevet

Bry deg ikke om de spydige kommentarene. Helt enig med deg; du hadde vært et dårligere forbilde om du ikke gjorde noe.

Jeg skal trolig ned like mye som du, og her i huset vet ungene godt at mamma slanker seg. Så jeg er er sikkert et forferdelig forbilde,spesielt siden jeg tilogmed er på ketolysekur. ;)

Etter å ha gått ned 10 kg er jeg i mye bedre form, har ikke like mye belastningsmerter og orker mer. Jeg kan gå på ski sammen med ungene, ha de på fanget, og leke med dem på golvet. Og er, ikke minst, en mye gladere mamma!

Lykke til med vektnedgangen! :)

Skrevet

Tusen takk for oppmuntrende svar :) Jeg drømmer om å gå ned 40kg, men får se hvor jeg ender Det viktigste er å komme i bedre form :)

Har snakket mye med de eldste om at dette bare er for en periode, så jeg tror det går bra. Yngste bryr seg ikke enda ;)

Ikke meningen å hisse meg sånn opp i stad, men er kjedelig med sånne kommentarer, når jeg føler at jeg endelig gjør noe positivt liksom. Jeg har også gått på ketolysekur tidliger, og syntes det gikk greit, men jeg ga opp for fort den gangen. Med shaken på EasyLife er jeg også i ketose, og har gått ned 5,5kg nå første uka :). Men hadde nok masse vann i kroppen.

Annonse

Skrevet

Stekt seifilet med potet eller ris. Også en god saus på toppen! evt. fiskepinner og potetmos. er ikke unger glad i det da?

Skrevet

Wow! Gratulerer med masse kg ned! :)

Har sendt deg PM!

Skrevet

Bli så provosert du vil. Det er vel ganske så allment kjent at man ikke skal gå på dietter /ekstremslanking for an barn som skjønner hva som skjer. Det kan føre til at de får en ganske så forskrudd syn på mat og egen kropp. Slanking ved trim og sunt kosthold er det ikke noe galt i. Veier for mye selv jeg, men kunne aldri falt meg inn å drukket shaker til middag foran 5 åringen min, hva slags signaler sender det?

Skrevet

Du burde vel heller kanskje gjøre som hi sjiraffen. Bedre med mennesker som slanker seg en stund og lever sammen med barna 20 år ekstra, istedenfor å daue av fedme før de kommer i konfirmasjonsalderen.

Skrevet

Noen av min datters favorittretter som er enkle å lage er kjøttkaker og potetstappe, tomatsuppe og aspargus suppe, kyllingfilet stekt i creme freshe og pasta, fiskeboller i hvit saus, fiskepinner, pannekaker, kjøttdeig og spagetti, ovnsbakt kylling og ris, wok med pasta, grønnsaker og kjøttboller, laksefilet m.m

Lurt å lage mye og heller fryse ned en del. Så fint at dere har lyst å leve sundere.

Lykke til!

Skrevet

Jeg må si meg enig med sjiraff, her.

Kjempeflott at dere vil gå ned i vekt, jeg vet hvor vanskelig det kan være. Men det å vise barna at dere dropper måltider, sender ut feil signaler. Er det ok å droppe middagen, liksom? Går det ikke an å lage et kalorifattig alternativ til dere og heller ta pulverløsningen ved måltider dere ikke spiser sammen? Dere vil jo gå ned i vekt da også?

Skrevet

Så flott at dere tar ansvar for egen helse og går ned i vekt!!! Mange som burde gjør det samme. Noen sier de syns det er galt å slanke seg så barn skjønner hva som skjer. Det syns ikke jeg. Fedme er vestens største helseproblem idag. samtitig så er det tabu å snakke om det forran barn og unge fordi folk er så redde for at de da skal utvikle spiseforstyrrelser. Dette er jo et stort paradoks. Vå må snakke om fedme og vi må gjøre ungene bevisste på mat og fedmeproblematikk. dette må selvføleglig tilpasses hvordan vi legger det fram alt etter hvor gammelt barnet er.

Flere og flere unger blir tjukke og utvikler diabetes og så står noen sier at vi må ikke snakke om fedme og overvekt!!!!! Når man veier 115 kg som denne mamman gjør så er det lett å forklare til ungene hvorfor man slanker seg. Man sier bare enkelt og greit" Mamma er altfor tjukk og må slanke seg for det er ikke bra for kroppen min å være så tjukk"

Når det gjelder tips til retter så forslår jeg:

Stekt kylling og ris stekt med egg. ( dere kan jo da bare spise kylling)

Fiskeburger av fiskekake

Tomatsuppe med egg og rundstykker

Pitabrød flylt med f.eks karbonadedeig eller skinke, ost og masse grønnsaker.

Karbonadedeig og fulkornspasta

kyllingfilet i biter og fullkornspasta

lakse wraps. dvs laksefilet i tortilla lumpe med agurk, salat, mais og dressing

laksefilet og fullkornspasta

dette er mat som mine gutter på 3 og 5 år liker

Til hver middag kutter jeg opp agurk,tomat og paprika i biter som de spiser til

Skrevet

Ja hadde livet bare vært like rosenrødt og enkelt for alle da sjiraf, da hadde det vært enkelt å leve. Selvfølgelig er jeg klar over alt du skriver, men jeg tror at med åpenhet så skjønner barna dette godt. Jeg har i hvertfall en 5 åring som er veldig moden for alderen. Og jeg er utdannet sykepleier, så tro meg, det er ikke mine kunnskaper det skorter på heller. Men jeg lider i tillegg til fedme av depresjon, og har også en ME diagnose, og har vært lite aktiv i lang tid, og har ikke vært i jobb på en del år. Har forsøkt det meste av kurer og dietter, lavkarbo, ketolyse, vektklubb, grethe roede for å nevne noe. Men det har bare blitt jojoslanking, og jeg har gått opp igjen det dobbelte. Så nå har jeg endelig fått motivasjon til å gjøre noe for helsa mi, og er kjempestolt av det. Nå har jeg en mulighet til å nå målet mitt i løpet av året, men skulle jeg holdt på uten dette konseptet hadde det tatt evigheter, og motivasjonen hadde forsvunnet. Easylife er seriøst med oppfølging i et helt år. Jeg har gitt klar svar til ungene om at jeg veier for mye, men at det ikke betyr at alle bør slanke seg. Barn skal aldri slanke seg eller kutte ut måltider. Har forklart hvordan de trenger maten for at kroppen skal fungere.

Skrevet

Kan ikke bli mer enig med Meg og bøllegutta.

Vi lever tross alt i verden som neppe har hatt så mange overvektige barn og voksne.

Skrevet

Er nok ikke så feit at jeg dør av fedme, så det går så bra så. Spiser sunt jeg og går sakte men sikkert ned i vekt :o)

Skrevet

Flott at du har gjort det! Jeg svart utifra hovedinnlegget ditt der du utdyper veldig lite. Må være lov å si hva man mener selv om man ikke er enig alltid?

Skrevet

Hei Gurine:)

Syns du fikk litt mye pes her inne, så ville bare (som easy life instruktør) gi deg noen oppmuntrende ord!

Syns du har gjort et utrolig viktig og riktig valg for ditt og dine barns liv! Du skal vite at easy life har endret livet totalt for mange 1000 mennesker! Det at du bruker pulver foran dine barn er på ingen måte noe problem så lenge man har en åpen og ærlig dialog om hvorfor. Så lenge barna vet at du har tatt mange dårlige valg som har gjort at du har blitt overvektig og at du nå går på en slags behandling for å rense kroppen og gå ned litt i vekt, slik at dere kan være en aktiv og sunn familie fremover. Mange tror at pulver kun er for vekten men dette er helt feil.. mange medisinske faktorer her også. En annen ting er at 90% av de som melder seg på easy life har prøvd å gå ned i vekt med å spise sunnere osv 100ganger, men de klarer ikke holde løpet+ at de er så lei av sunn mat når de har gått ned i vekt at de går over i gamle vaner.....Du kommer til å lære så masse om kosthold og trening at det vil føles helt feil for deg å gå tilbake til de vanene du har hatt...

Utrolig positivt at du prøver å innføre en sunn livsstil hos barna allerede! Syns det viser at du virkelig ønsker en endring for de...Anbefaler deg å gå inn på hjemmesiden til easy life og logge deg inn.,... der ligger mange oppskrifter, print gjerne ut bilder og la barna velge mellom 2-3 oppskrifte på omgang.. gjør noe gøy ut av det:)

Ønsker deg masse lykke til 40 kg er det flere hos oss som har gått ned, så hold motivasjonen oppe og fokuser på målet, så går det bra:)

Mvh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...