Gjest Skrevet 27. januar 2010 #26 Skrevet 27. januar 2010 Siden jeg ikke tidligere har reflektert rundt dette må jeg få litt tid på meg til å fundere ut et godt svar på det, men umiddelbart tenker jeg at man kan gjøre det straffbart å ikke oppgi hvem man har høvlet over i det gitte tidsrommet, slik at myndighetene får mulighet til å spore opp far. Eller man kan straffe ved økonomiske sanksjoner dersom ikke mor oppgir far, ved å ikke betale ut bidrag i "far ukjent" saker. Jeg er egentlig litt overrasket over at dere to, som jeg antar (utfra måten dere skriver på) er gode sosialdemokrater, ikke ser hvor urettferdig dette er. Er menns rett til å være likestile i barnesaker mindre viktig enn kanpen for likestilling i f.eks arbeidslivet?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #27 Skrevet 27. januar 2010 Foreldreansvar har ingenting med hvor mye samvær man har. Bf har barnet annehver helg bare,men vi har delt foreldreansvar.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. januar 2010 #28 Skrevet 27. januar 2010 tingen er at det går direkte ut over barna om man gjør at far får dette automantisk. derfor syns jeg det er langt bedre at han må be om det om han faktisk bryr seg nok. for de som ikke ber om å får foreldreansvaret kan jo umulig se på dette som noe stort tap. mens barna som eventuelt ikke får en far på papiret vil få en langt større belastning en far som må be om en formalitet. likestilling kan ikke være så viktig at barna blir taperne. om man skal gjøre det strafbart og ikke oppgi far vil nok mange få store problemer. folk husker ikke alltid hvem de hadde sex med, og noen kvinner har blitt gravide igjennom voldtekt eller har hatt voldlige kjærester og ønsker derfor ikke oppgi han som far. det med å ikke gi forskudsbidrag til de som pr dags dato har rett på det ut i fra lav intekt og maglende far vil gå ut over de andre overnevnte som kanskje har en god grunn til manglende far.¨ det er ingen lett løsning!
Gjest Skrevet 27. januar 2010 #29 Skrevet 27. januar 2010 Når jeg nå leser om dette finner jeg flere eksempler på fedre som ikke har syntes prosessen med å få delt foreldreansvar har vært lett. Godt mulig at det ikke finnes enkle løsninger, men siden Likestillingsombudet har funnet at Barneloven strider mot Likestillingsloven antar jeg at dette er noe det fortsatt jobbes med. Og jeg skal definitivt sette meg bedre inn i dette. La oss starte en egen tråd med dette som tema, må bare lese meg litt opp først:)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. januar 2010 #30 Skrevet 27. januar 2010 ja, og jeg vet om mange kvinner som også ikke syns denne prossesen er så lett. både med skal jeg skrive opp far og kommer han til å stille opp osv. jeg tror ingen som får et barn uten for samboreskap syns det er enkelt! jeg syns ihvertfall at det var ekstremt vanskelig. hehe.. kom løpende tilbake de hadde det oppe til vurdering i fjor, men aleneforeldreforenignens argumenter om at flere barn ville bli farløse på denne måten satt tungt og ble avgjørende. alltid interesant og delig og diskutere med noen som kan diskutere saklig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå