Gå til innhold

jg må ha en god forklaring jeg, hva betyr foreldreansvar? jeg forstår det ikke ennå.

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi var sammen da barnet ble født. har vært slutt men er sammen igjen men bor ikke sammen(dette vet nav)

har jeg foreldreansvar alene? siden vi ikke bor sammen?

betyr foreldreansvar at vi har en uke hver?

beklager at jeg maser men skjønner det ikke.

skal søke passe og vet ikke hva jeg skal krysse av på.

jeg skjønner at jeg skal krysse av ugift siden vi ikke bor sammen men når det kommer til foredreansvar?? alternativene er , begge,mor alene, far alene. har man det alene så må det dokumenteres men hvordan.

Fortsetter under...

Skrevet

Foreldreansvar er ansvar knyttet til rollen som biologiske foreldre eller adoptivforeldre har knyttet til barn i sin omsorg eller plikter og rettigheter i forhold til å utøve beslutning på vegne av sine barn. Barneloven § 30 og §§ 31-33.

Foreldreansvaret innholder retter og plikter og er etter loven knyttet til utøvelse av omsorg til barnets beste.

Wikipedia

Skrevet

betyr det at vi har delt foreldre ansvar?? selv om vi ikke bor sammen.

jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffen

Skrevet

Ja, dersom han har erkjent farskapet har dere delt foreldransvar (som altså ikke sier noe om hvem som har den daglige omsorgen)

Skrevet

om dere bodde sammen når barnet ble født så har dere høyst sansynlig det.

om dere ikke bodde sammen og ikke var gift, så har du foreldreansvaret alene.

Skrevet

ja, hvis far er registrert som barnets far har dere delt foreldreansvar selv om han ikke skulle ha noe med barnet å gjøre.

Annonse

Skrevet

Det stemmer på ingen måte. Man kan fint være kjent som biologisk forelder og ha bidragsplikt uten å ha del i foreldreansvaret.

Skrevet

Ser nå i barneloven at far ikke får automatisk foreldreansvar dersom dere ikke sender melding om at dere skal ha dette til folkeregisteret (om dere da ikke er gift).

Det er jo helt sprøtt! Stakkars rettsløse menn!

Skrevet

Folkeregisteret har oversikt over hvorvidt dere har delt foreldreansvar, og det står vel også på barnets fødselsattest.

Foreldreansvar har ikke noe med samvær å gjøre. Det har mest med beslutningsmyndighet på barnets vegne og plikter i forhold til barnets omsorg å gjøre.

Skrevet

menn er på ingen måte rettsløse selv om de ikke automatisk får foreldreansvar. foreldreansvar har svært lite med samvær og gjøre foreksempel.

Skrevet

Joda, dersom han har erkjent farskapet har de delt foreldreansvar.

Skrevet

Man har delt foreldreansvar kun dersom man hadde samme bostedsadresse (for de ugifte) ved fødsel. Dersom dere ikke hadde det, har du foreldreansvaret alene.

Foreldreansvar betyr i korte trekk å kunne ta avgjørelser på vegne av barnet. Har du dette alene kan du skaffe pass, bytte trossamfunn eller velge alternativ skole og også evt flytte til utlandet/langt unna uten fars tillatelse ved underskrift. Det vil si dersom far er enig i at det ikke vil være skadelig for barnet.

Det finnes et hefte på NAV og helsestasjonen som heter foreldrerett og foreldreansvar (tror jeg) det er mørk blått. Står godt forklart der.

Far kan ha foreldreansvar dersom dere ikke bodde sammen på det tidspunktet barnet ble født. Det er kun dersom dere signerte disse papirene. Mulig du fikk de hos JM om dere ikke bodde sammen under svangerskapet..

Skrevet

nei, da må du lese barneloven en gang til. bor foreldrene ikke sammen når barnet blir født må begge to skrive under på at far skal ha foreldreansvar. om han bare skriver under på farskapet har han ikke foreldreansvar

Annonse

Skrevet

Nei, men det har med muligheten til å kunne være med å ta beslutninger som angår sitt eget barn. Regner med det kommer en endring i barneloven, dette er jo rein diskriminering!

Skrevet

Det har nok litt med praktiske hensyn å gjøre. Mor er nødvendigvis til stede når barnet fødes. Far kan være over alle hauger. Da er det høyst lite anvendelig om mor f.eks ikke kan skaffe pass, bytte barnehage, velge livssynssamfunn eller ta et studieopphold i København uten fars samtykke.

En far som ønsker del i foreldreansvaret og går til sak for å få det, vil få det. Unntakene er stort sett pillenarkomane, pedofilidømte voldsmenn - og selv da er det ikke åpenbart at foreldreansvar ikke vil tilkjennes.

Skrevet

Men da burde det heller være slik at det må reises sak for at far IKKE skal få det. De fleste fedre er jo oppegående sel vom de ikke lever sammen med mor ved fødsel.

Skrevet

det er svært liten forskjell på å være samværsforelder med eller uten foreldreansvar. som foreksempel pass, det får bostedsforelder uansett med mindre samværsforelder kan bevis at det er fare for kinaping.

og far har rett på informasjon fra skole og barnehage om han ber om det uansett.

makten ligger hos hovedomsorgspersonen uansett om far har foreldreansvar eller ikke. om han ikke har det og ønsker det så kan han kreve å få det.

Skrevet

grunnen til at det er sånn er fordi det antas at fler kvinner ikke vil føre opp far som far om han automatisk får foreldreansvar når de ikke bor sammen. noe barna ikke tjener på.

Skrevet

Det er jo et alternativ, men neppe kostnadseffektivt. Jeg er rimelig sikker på at det er flere forduftede og uinteresserte fedre enn det er fedre som ønsker foreldreansvar men nektes det av mor og må gå til sak.

Jeg tviler uansett på at det vil komme noen snarlig endring i barneloven her; til det er det for lite kontroversielt så lenge praksis er at man får foreldrerett om man gidder be om det. Det går relativt sjelden til sak, siden en hvilken som helst advokat kan fortelle mor at det er like greit å skrive under med det samme.

Skrevet

Også et veldig godt poeng. Og garantert en riktig antagelse.

Skrevet

Måtte google litt, og fant m.a dette:

"Foreningen 2 Foreldre tok saken inn for likestillingsombudet våren 2003, og fikk medhold i desember 2004. Men Barne- og familiedepartementet klagde inn avgjørelsen til Likestillingsnemnda tidligere i år. Nå er nemndas vedtak klart: Barneloven er i strid med likestillingsloven" Fra en artikkel i Dagbladet

Så likestillingsombudet er iallefall på lag med meg;)

Skrevet

ja likestillingsmessig er jeg helt enig i at det ikke er rettferdig. siden far da må be om foreldresanvar når mor og far ikke bor sammen, mens mor får det automatisk.

men dette handler om barn mer en likestilling. så når denne loven fører til at

A) fedre som er så uengasjerte at de ikke gidder å be om foreldreansvaret ikke får det.

B) at sansynligvis fler barn får en far oppført på papiret.

så syns jeg det er en god ting.

Skrevet

Jeg syns likestilling er viktig, og syns prinsippet her er så viktig at man heller får løse de praktisk vanskene dette eventuelt måtte medføre.

Skrevet

Hvordan tenker du å løse den "praktiske vansken" at mor oppgir far ukjent for å slippe og dele foreldreansvaret, mor stryker med i en trafikkulykke og lille Ole sitter igjen uten noen mulighet til å finne ut hvem faren er?

Skrevet

hvordan skal man løse det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...