oppogned Skrevet 27. januar 2010 #1 Skrevet 27. januar 2010 er helt ny på dette forumet, ramlet over dette forumet da e satt å søkte på adhd. har en sønn som har adhd og ei jente med add.gutten min ble diagonisert for ca 1 år sia, var på utredning på bupa i over 2 år.....(ting tar tid....) bupa anbefalt medisinering på det sterkeste, mens e og far (vi er skilt) var litt skeptisk. men på grunn av en hjemme og skolesituasjon fant e fort ut at vi måtte prøve ut medisin. far derimot var helt imot hele midisinering, han mente at hele greia var min feil og at e va en dårlig mor. etter flere mnd kamp uten nytte tok e kontakt med skolen(vi har en kjempegod dialog) og fikset et møte der bupa, ppt. helsesøster, rektor, lærer, faren og e skulle "diskutere". etter mye om og men gikk han tilslutt med på medisinering. gjett om e ha fått en go gutt:) mindre raserianfall, mindre uro og en mye mer konsentrert gutt:) gutten sier selv at han fått bedre konsentrasjon, litt større selvtillit og mindre uro:) no har medisinspørsmålet kommet ang jenta mi. e e førr mens far sier nei, samme leksa på nytt.... faren blir ikke å medisinere jenta når han har henne sier han.... han medisinere (motvillig) gutten, men gir medisin så sent så mulig at det går utover kveldene. gutten bruker conserta. er det noen som har vært borti samme situasjon?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #2 Skrevet 27. januar 2010 Nei, at far nekter, når du har hovedansvaret i det daglige, sa min psykolog at har ingenting å si. DU bestemmer. Men det er ikke uvanlig at om far ikke vil, så får ikke barnet medisinen ved samværet. Men dette gjør ikke noe, dersom han kun har samvær i ferier og helger:) Hos oss har dette gått bra. Og legene anbefaler også ofte medisinfrie perioder i ny og ne. Og en del har kun medisinen på skoledager, og medisinfri resten av tiden.
oppogned Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 27. januar 2010 bupa sa at e kunne ikke gi medisin til gutten viss far nekter. saker og ting e ganske komplisert, men for å si de kort så har e hovedomsorgen for jenta og e for gutten. samværet e annen hver helg hos far. før var det 50/50 men far nektet å ha ungene viss gutten sku prøv ut medisin. det var 50/50 stillinga som gjordet det vanskelig å medisinere, men no e spørsmålet på jenta som far ikke vil medisinere. jenta slit på skola, blant venner, hjemme osv. kjenne ikke lover og regler så veldi godt men forholder meg til de bupa sier. ja det ble litt rotete dette men for tiden e det ganske så rotete oppi topplokket mitt...
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #4 Skrevet 28. januar 2010 Vet du hva? Jeg ville enten snakket med en advokat eller med barnevernet. For jeg vet at barnevernet kan overprøve foreldre som nekter medisinsk behandling, så da kan det være de vet reglene, eller hvertfall hvem som vet reglene. Jeg mener bestemt at dette er noe hovedomsorgsgiver bestemmer, selv med delt foreldreansvar. At samværsforelder ikke følger opp, gir ikke akkurat positivt bilde av han. Men for barnet har det ikke så mye å si at annenhver helg blir medisinfri. Da påvirker det ikke skolen og det daglige, og det går nok bra:) Vi har hatt det slik her, men her var det mer at far ikke gadd. Ikke at han nektet så fryktelig mye. Det ble bare for mye "arbeid" å følge opp medisineringen de dagene ungen var der..... Min unge er som du forstår, ikke så liten lenger:) Tenk bare om dette hadde vært diabetes istedet for ADHD!! Da kunne han jo ikke nektet, og jeg syns det er like dårlig å nekte på ADHD-medisinering. For barnets del.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå