Gå til innhold

Kan noen bare begynne å spare i ditt barns navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn helt plutselig?

Er det forskjell på spare i bank og i fond? Fikk brev til den lille hvor det stod at hun hadde en del penger i fond. Snakket med de fleste, og ingen har satt av penger til henne.

Pappan hadde heller ikke godtkjent at noen kunne spare i henne navn. Merksnodig.

Skrevet

Høres rart ut, for mine foreldre sparer i fond til barnebarna sine. Da måtte de ha personnr. på både mor og far for å starte sparingen.

Skrevet

Vi måtte i hvertfall møte opp med legitimasjon på oss og fødselsattest på barnet da våre skulle få egne bankkonti.

Hvordan det er med fondsparing vet jeg ikke.

Skrevet

Hmm... det var hennes navn og fødselsnr i alle fall. Men mener at jeg også har hørt at man ikke kan opprette konto til andre barn uten at foreldre skriver under på det.

Da må det være pappan som har godkjent noe da. Raringen..glemmer like fort som han har gjort noe.

Skrevet

Besteforeldrene her fikk hvertfall ordne sparekonto i barnets navn for 10år siden. Men de måtte ha pers.nr hennes.

Når jeg åpnet sparekonto til minste for 2år siden måtte jeg også ha pers.nr.

Husker det var mye snakk om at det kun var pass som var gyldig leg. også i banken rett før det og hadde med meg passet mitt.

Men jeg viste bare visa kortet som leg?

Hvis du ringer banken får du vell vite hvem som har ordnet det?

Det er jo du som er verge og har lrav til å vite slik?

Skrevet

Svogeren min (som er en litt gammeldags mann ;)) prøvde å opprette bankkonto til en av ungene våre som dåpsgave. Han tenkte han skulle gi en bankbok med noen penger på i gave, men de hadde omtrent ledd av han i banken, for sånt gikk ikke ann lenger. Skal det opprettes konto i barnets navn må foreldrene skrive under på papirene, ikke noe unntak på den regelen...

Vet ikke hvordan det er med fond da, kanskje det er litt anderledes.

Skrevet

Jo, fond kan gis som gave. Gutten vår fikk dette av onkelen sin ved fødselen. Han har gitt gaver ved å kjøpe aksjer i disse fondene hver jul og bursdag siden. Vi hadde ikke noe med dette å gjøre :-)

Skrevet

Ble litt rotete kanskje, men har prøvd meg på en liten forklaring..

Man kan gi fond i gave til barn. Giver bestemmer hva pengene skal brukes til. Fond krever heller ikke foreldre godkjenning da det ikke går utover barnet på noen måte. Barnet får en fondsandel, det er det som er gaven. Det er selvsakt helt opp til foreldrene(i fellesskap) å bestemme om de vil ta ut pengene og putte pengene i bank på et senere tidspunkt.

Ved gave i form av penger kan giveren velge om pengene skal kunne plasseres i fond på et senere tidspunkt, derimot har ikke foreldre lov å velge å putte gaver fra andre i fond for barna uten at dette er gitt tilatele til av gavegiver. (dette står om i vergmålsloven §53)

Foreldre kan selvsakt gi barnet egne gaver og bestemme at disse skal spares i fond.

Når det gjelder åpning av konto kan hvemsomhelst åpne en konto i barnets navn, men ikke hvemsomhelst kan disponere denne. Der er foreldrene i fellesskap som bestemmer over kontoen på vegene av barnet. (Aleneforeldre der bare den ene er verge bestemmer denne alene) (dette står om i finansavtaleloven §25(3))

Det er faktisk vanlig at besteforeldre eller tanter/onkler åpner bankkontoer for å spare til barn. Og dette er fanktisk helt lovelig.

Ofte vil banken ha underskriftene av begge foreldrene for å få på plass ryddigheten i hvem som disponerer for fremtiden, selve kontoåpningen kan hvemsomhelst foreta.

Det er viktig å huske på at pengene er barnets i det de settes inn på konto. Gavegiver har derfor ingen direkte styringsrett over pengene når de et gitt. Foruten de er gitt med visse klausuler ved givertidspunktet av gaven.

Skrevet

Tusen takk:)

Så koselig, så nå må jeg på jakt etter hvem den mystiske fondpersonen er. Nysgjerrigheten lenge leve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...