Gå til innhold

Mellom uke 7 og uke 8 kvalm og trøtt

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, så ble selv jeg gravid etter litt prøving:) Var en vdunderlig følelse når vi fant det ut og i starten var det kun litt ømmebryster som gjorde seg gjeldende. Nå derimot er det ganske annerledes. Mitt vanlige overskudd har forduftet og en to timers hvil etter jobb er ikk uvanlig. I tillegg er jeg mer eller mindre kvalm hele dagen, selv om det er verst om morgenen.

Er veldig spent på første ultralyd, men visste ikke at man kunne få det så tidlig som i uke 5 og 6? Hvem tar man kontakt med da, hvis man ønsker UL tidligere enn den vanlige i uke 16?

Er også nervøs for at noe skal gå galt i denne perioden frem mot 12 uke. Skal på slalåmferie i uke 9, men det er vel ikke skadelig så lenge man er forsiktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye :))

Lurer på dette selv.. Har hørt at man kan få tidlig UL, og at det også går an å betale for dette :o

Noen som vet...?

Skrevet

Gratulerer:)

Når det gjelder tidlig ul kan du spørre fastlegen, men de er ikke alltid like samarbeidsvillige. Det er som oftest om du har hatt en SA eller MA at de henviser til tidlig ul.

Men det finnes private hvor du kan bestille time, men da må du betale.

Jeg hadde en SA i oktober, da var jeg i 12. uke. Jeg hadde ikke hatt ul. Nå er jeg 7+3 og er henvist til tidlig ul av fastlegen, men får nok ikke time før om 3-4 uker.

Man kan heller ikke se mye i uke 5-6, ofte kun plommesekken. Personlig vil jeg ikke ha ul før det er noe å se, og man sikkert kan se om det er liv eller ikke. Men det kan jo ha noe med min fortid å gjøre.

Lykke til!

Skrevet

Mange gynekologer har UL, min har det så jeg får UL der akkurat når jeg vil. Betaler 40kr hver gang, men tror jeg er veldig heldig.

Spør gynekologen din, har ikke mange driftstilskudd nå?

Skrevet

Du må ha en medisinsk grunn og henvisning fra legen din om du skal få gratis tidlig ultralyd. Man får bare en i løpet av sv.skapet om man er frisk og ikke har noen komplikasjoner ol.

Det er mange jordmødre som tar inn gravide uten henvisning til privat ul, dette koster en del og må dekkes selv. Så tidlig som 5 uker ser man ikke så mye, men hvis du er kjempebekymra så vil det nok hjelpe litt å se at det ser greit ut, og lurt å vente til hjertet har begynt å slå så du kan høre dette.

Skal selv på privat ul i uke 10 og må betale 800 for dette.. men det er verdt det;)

Skrevet

Takk for alle gode svar. Lar det gå litt tid til så skal jeg høre med fastlegen min når jeg skal på første svangerskapskontroll i uke 10:) Så lenge alle symptomene er der og brystene vokser skulle det vel ikke tilsi at noe er galt...? Har jo også hørt om gravide som er så og si uten symptomer hele svangerskapet! En spennende og merkelig tid dette...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...