Gå til innhold

Har barnehagen lov til dette?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har en gutt på snart to år men astma. Legen sier han ikke bør være ute i mer enn ca 7 minus. Det er som regel ikke noe problem med en luftetur, men nå skal barnehagen ha vinteraktivitetsdag og dermed være ute mange timer. Saken er den at nå sier de i barnehagen at alle de voksne skal være med på tur og at de ikke vet hva de skal gjøre med gutten min. De har altså ikke noe tilbud til han, Har de lov til å si at vi må holde han hjemme? Jeg vil jo ikke være vanskelig, men jeg synes det høres rart ut. Jeg jobber selv i skolen, og vi har ikke lov til å nekte elever å komme uansett hva slags vansker de måtte ha. Vi lager et alternativt opplegg dersom ikke det ordinere passer...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141347184-har-barnehagen-lov-til-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har de lov til. På en avdeling er det akkurat nok voksne til å passe på et visst antall barn. En voksen kan da desverre ikke bli igjen i barnehagen med din sønn, for da blir det to voksne på tur med for mange barn. De kan ikke kreve at du holder han hjemme, men du kan heller ikke kreve at de skal ha kapasitet til å holde han inne desverre. Hvis hele barnehagen går så kan jo faktisk ingen voksne bli igjen i barnehagen selvom det er synd for din sønn..

Om de har lov eller ikke vet jeg ikke, men jeg synes det blir veldig feil av deg å kreve at de skal avlyse turen (noe de antagelig må om han må være igjen med en voksen) fordi din sønn ikke kan være med. Hovedregelen er vel at barn som ikke kan være ute ikke skal i barnehagen, skjønner jo at de er romslige med dette i denne kulden. Her synes jeg at du må være romsligere.

Det er selvfølgelig ikke aktuelt å avlyse turen. De har mange voksne å ta av. Det er en stor barnehage og på hans avdeling er det 9 barn og 3 faste voksne, i tillegg til en lærling.

Hvor finner du regelen om at barn som ikke kan være ute ikke skal være i barnehage? Han kan jo være ute, bare ikke timesvis i mer enn minus 7. Han er jo en frisk gutt, men med astma.

Jeg er en meget romslig person, det er ikke det dette handler om. Jeg lurer på hva vi har krav på. Vi på skolen MÅ tilrettelegge for alle elever, man skulle tro det samme gjaldt barnehagen også...

Jeg mener at de ikke har lov til dette. Dere betaler for plassen og har rett til at han skal få være der. I bhg jeg jobber skal vi ha alternativt opplegg til feks høytider hvis noen barn av ulike grunner ikke kan være med, og til turer utenfor bhg, også hvis barn av ulike grunner ikke kan være med.

Dette virker veldig rart, siden han har en medisinsk tilstand og det ikke bare er et ønske... Spør bhg om de har lov til dette, det er lovå spørre. Eller ta det opp med tillitsvalgt på avdelingen.

Annonse

Jeg tror ikke de har lov til det (vet ikke sikkert) I barnehager/skoler jeg har jobbet tidligere har vi alltid funnet en løsning hvis noen ikke kan være med på tur. Enten har en voksen blitt igjen, barnet har vært på en annen avdeling eller sammen med styrer eller lignende.

Hadde det vært i den barnehagen jeg jobber i så hadde vi nok gjort en ordning med at han med astma og de aller minste ble igjen med en voksen som også kunne gjøre litt praktiske ting inne. Alt går an.

Vi ser også barna an. noen barn går litt halvsjuke i barnehagen og da kunne vi jo f.eks. valgt å holde disse i barnehagen akkurat den dagen.

Hei!

Takk for informative svar. Jeg har sjekket med bydelen og de sier at dette er ikke lov. Nå har det løst seg uten at det ble noe bråk så jeg er kjempefornøyd. Jeg spilte litt dum, sendte styrer en mail der jeg bare nevnte at han ikke kan være ute i mer enn - 7 og spurte om han da ble inne sammen med en voksen. Jeg er glad det gikk knirkefritt. Jeg har et godt forhold til barnehagen fra før og er kjempefornøyd med alt annet. Ja ja, alt ordner seg til slutt!

God helg alle sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...