Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #1 Skrevet 27. januar 2010 Fikk telefon idag fra barnevernet om at det hadde kommet inn en anonym bekymringsmelding. Jeg skjønner ikke hva det kan gjelde, og heller ikke hvem som kan ha sendt den inn.. Kan noen fortelle meg hva som vil skje fremover? Skal inn til møte i morgentidlig. Hva skjer videre etter dette? Kommer de hjem til meg på besøk eller hva? Jeg er så fortvilet og forvirret at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, annet enn at det blir veldig lite søvn i natt.. Ung alenemor til to små.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #2 Skrevet 27. januar 2010 Så trist. Kan ikke være noe hyggelig å få en slik tlf. Har du den minste anelse om hva dette kan være da? Noe fra skole/bhg kanskje?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #3 Skrevet 27. januar 2010 Du skal ikke grue deg! De vil bare barnets beste, og vil høre mer hvordan det går med deg og de eventuelt kan bistå. Mange tror at når barnevernet kobles inn er det fordi de vil forsøke å ta fra deg ungene. Men deres fokus er å gjør foreldre i stand til å ta hånd om ungene selv : ) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #4 Skrevet 27. januar 2010 Skjønner godt at du synes dette er ekkelt. de fleste er faktisk redd bv selv om det vet at de jobber for barna. Men så lenge ting er som de skal hjemme hos dere, så har du ingenting å bekymre deg for. Er de ikke som de skal, så vil bv hjelpe deg med å få ting på rett kjøl igjen. Ikke noe å være redd for det heller. Det er ikke bhg eller skole som har meldt, de kan ikke melde anonymt.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #5 Skrevet 27. januar 2010 Det jeg synes er ekkelt, er at hvem som helst kan slenge inn en bekymringsmelding. Om man har en uvenn eller lignende, så kan ene og alene dette menneske lage et sant helvete, kun for kvalme. Sprøtt.
Gjest Skrevet 27. januar 2010 #6 Skrevet 27. januar 2010 Hvis du ikke har noe å skjule vil "det sanne helvete" være over etter et besøk fra barnevernet... Barnevernet gjør en fantastisk og vanskelig, men viktig jobb, finnes altfor mange barn som lider og som trenger hjelp og foreldre som trenger veiledning..
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #7 Skrevet 27. januar 2010 Nei, det er nok ikke bhg. De sa i fra på foreldremøte at de alltid tok saker opp med foreldrene om det var noe de bekymret seg for i forhold til barnevern osv. Jeg tror det kan være eksen min, pappan til barna, eller samboern hans... De har i lengre tid ville ha ungene hos seg, men de har ikke noen grunn til at jeg skal bli tatt fra omsorgen for barna så de har ikke kommet noen vei med det. Det er faktisk de eneste jeg kan tenke meg at kan ha gjort det. Kan ikke si han ble spesielt glad da jeg fortalte han at jeg venter en ny baby.. Eller så har jeg to "venninner", egentlig heller bekjente, som har blitt tatt fra sine barn og de er veldig missunnelige fordi jeg klarer alt så bra. Hva kommer til å skje videre da, noen som vet det? Kan saken bli henlagt bare etter et møte der nede, eller må de alltid på hjemmebesøk osv? Jeg kan ikke tenke meg at jeg har gjort noe galt med barna mine, og barnehagen har skryte flere ganger over at de syns jeg er så flink. Så forhåpentligvis kan de legge inn et godt ord for meg. Merker jeg ikke har godt av dette nå, alt kommer på en gang... hi.
Gjest Skrevet 27. januar 2010 #8 Skrevet 27. januar 2010 Er ganske sikker på at de kommer på hjemmebesøk. Venninna mi jobber i barnvernet og de gjør alltid det, men det kan jo hende det er forskjellig fra kommune til kommune...
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #9 Skrevet 27. januar 2010 De kommer ofte på hjemmebesøk, ja. Er du spesielt redd for det? Har hatt hjemmebesøk selv for noen år siden, og det var helt uproblematisk.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #11 Skrevet 27. januar 2010 Nei, er ikke redd for det.. Vil bare at saken skal fortest mulig ut av verden.. Hi
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #12 Skrevet 27. januar 2010 Jo, de er hos pappan sin av og til. hi
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #13 Skrevet 27. januar 2010 Er du venninne med folk som har mistet barna sine??
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #15 Skrevet 27. januar 2010 Du blir innkalt til samtale, og så blir det hjemmebesøk. Alt ordner seg, de er til for å hjelpe, og de lytter til det man har å si. Vet hvordan du føler det, er desverre slik noen ganger at "venner" ikke stiller opp eller spør... og gjør slikt for "å lage helvete". Dette hendte meg, en eks som ville (etter å prøvd knekke meg på alle mulige måter) ta meg på denne måten. Ble raskt gjennomskuet av bl.a barnevernet,ja.. Ekkelt var det, men vær ærlig til de Det går nok bra skal du se. Masse lykke til
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #16 Skrevet 27. januar 2010 Hei Vi fikk en bekymringsmld uten grunn en gang og det var så åpenlyst at det ikke var noe å bekymre seg for så det ble med det ene møtet på kontoret Så det trenger ikke å bli hjemmebesøk. Som de sier her at er alt som det skal så er det fort over og hvis ikke så hjelper dem deg
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #17 Skrevet 27. januar 2010 Det har vært flere tråder om dette her inne, så du er definitivt ikke den første som opplever dette. Hvis du søker litt så finner du sikkert mange innlegg med andres erfaringer. Jeg skjønner godt at dette er kjempevanskelig og en ekkel situasjon for deg, jeg vet at jeg selv ville tatt det kjempetungt dersom jeg hadde opplevd det samme. Men vet du hva, det stemmer at det skal ganske gode grunner til for at barnevernet skal sette i gang tiltak. De har plikt til å vurdere alle saker som kommer inn, også anonyme. Jeg vil tro at en ganske høy prosent av de sakene de får inn blir henlagt med en gang, nettopp fordi det slett ikke alltid er hold i beskyldninger. Jeg synes du er heldig som får komme dit så raskt, så slipper du å grue deg i flere uker. Jeg anbefaler deg å forholde deg positiv og åpen når du kommer dit, vær gjerne ærlig og si at du synes dette er vanskelig fordi du ikke skjønner hvorfor noen tviler på din omsorgsevne, de har garantert full forståelse for at dette er ubehagelig for deg. Si at du selvsagt ønsker å samarbeide best mulig med dem, slik at de selv kan se at du er i full stand til å ta vare på barna dine. De kommer også til å be om din tillatelse til å kontakte barnehage/skole, og dette bør du absolutt godta for å vise velvilje. De henter inn tillatelse til dette uansett, men saken går litt raskere hvis du gir dem tillatelse med en gang. Det høres ut som om barnehagen vil gi deg gode referanser, og dette vil sikkert barnevernet legge stor vekt på. Noen ganger vil barnevernet avslutte saken uten hjemmebesøk, jeg mener de har 8 dager på seg etter det første møtet hvor de må bestemme om de skal åpne sak eller ikke. Hvis de skal åpne sak, må de komme til en konklusjon om tiltak/ikke tiltak i løpet av 3 mnd. Det høres helt ærlig ikke ut som om du har noe å frykte, og jeg vedder på at denne saken er ute av verden før du vet ordet av det. Men gjør deg selv en tjeneste og vær så samarbeidsvillig du bare greier, selv om det er ubehagelig, da tror jeg ting vil gå lettere for deg. Lykke til, husk å oppdatere etter møtet ditt:)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #18 Skrevet 27. januar 2010 Huff, jeg syns det er så ekkelt jeg.. Er det normalt at de ikke vil si noenting om saken over telefon? Hvis noen her har fått brev, har det stått i brevet hva bekymringsmeldingen går ut på da? hi
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #19 Skrevet 27. januar 2010 Tusen takk for langt svar! Siden jeg selv føler at ingen har grunn til å bekymre seg for barna mine, skal jeg såklart sammarbeide med dem. Også gi dem tillatelse til å hente all infoen de måtte ønske. Jeg sitter her i sjokk, men holder meg forholdsvis ganske rolig. Jeg skjønner ingenting.. Skal jeg gi beskjed til barnehagen om at de kommer til å ringe dem, eller skal jeg ikke det? Hi
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #20 Skrevet 27. januar 2010 En ting til.. Blir det dumt hvis jeg spør barnevernet om hvor alvorlig de ser på saken? hi
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #21 Skrevet 27. januar 2010 De tar vel alle sakene like alvorlig! Men dersom de ser det ikke er noe å bekymre seg for.. da henlegger de selvsagt saken.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #22 Skrevet 27. januar 2010 Jeg synes det er helt naturlig at du spør barnevernet hva de tenker så langt, det er klart du er bekymret for det! Antakelig vil de svare at de undersøker alle anonyme saker, og at de ikke vil forhåndsdømme deg, at de kun vil barnas beste osv. Jeg ville nok spurt på slutten av møtet hva de tenker. Jeg ville også ha nevnt dette for barnehagen, slik at de er forberedt på henvendelsen som kommer. Det høres ut som om du har et godt forhold til personalet der:) Du trenger ikke skjule at du er lei deg eller opprørt, det er helt naturlig for en normal mor å reagere på å bli satt i den situasjonen du er i. Vedder på at saksbehandleren har opplevd mange fortvilte mødre før deg. Jeg synes du virker som en moden, åpen og fornuftig mor, og dette vil saksbehandleren også se at du er, så lenge du samarbeider bra. Lykke, lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #24 Skrevet 28. januar 2010 Jeg håper det går bra i morgen, og at du slipper noe mer om dette skjedde på falsk grunnlag. Kommer du med en oppdatering?
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #25 Skrevet 28. januar 2010 Det skal jeg gjøre.. Nå har jeg så vondt i magen at jeg lurer på om jeg mister barnet, har vært så mye i det siste og dette toppa liksom alt.. Bare å håpe på det beste.. hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå