Gå til innhold

Alenemor/forsørger som er HELT alene trenger avlastning!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at kommunen har et organ som kan avlaste med barn, men er det barnevernet, eller heter det noe annet?

Hvordan fungerer det? Ser bv på den som spør etter avlastning som en dårlig omsorgsperson, eller en god som tar ansvar og innser at det kan blit litt for mye?

Barnefar har dessverre blitt psykisk syk, og må være innlagt i lange tider, og kan nok aldri igjen ha barna alene siden han ikke er tilregnelig..

Jeg er student og jobber ved siden av for å få det til å gå rundt, så skjønner ikke hvordan jeg skal fikse dette. Har besteforeldre til barna som stiller opp, men de har et aktivt sosialt liv, og skal alltid noe, sånn at de kan ikke passe barna særlig ofte.

Hele familien på hans side, bor i et annet land...

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe skam å få avlastning. BV ser ikke på deg som en dårlig omsergsperson

Husker du den reklamen med hun mammaen som hadde tvillinger og mannen jobbet mye og hun synes det ble litt for mye med tvillingene?

Husker ikke hva det het det hun kontaktet, men det går vel ann å søke litt på internett? Bor du i en storby? I såfall burde ikke dette være noe problem i det hele tatt:)

Skrevet

Har ikke fått med meg hun med tvillingene...

Bor i en middels by. Vet at vi har mulighet til avlastning her, men vet ikke hvor jeg skal henvende meg. Kan jo prate med helsesøster da.. Men er så redd noen skal få vite det, føler meg så liten akkurat nå...Var ikke helt slik jeg hadde sett for meg at ting skulle gå..

Skrevet

Heisann..

Kan du ikke høre om dette på helsestasjonen?!

Noen har det slik at de stiller opp for de som er alene med barna om man trenger avlastning.

Lykke til,er ikke enkelt når man er i en slik situasjon!

Skrevet

Alle trenger hjelp en eller annen gang. Noen mer enn andre:)

Ikke tenk dårlige tanker om deg selv, om det er for at du skal få jobbe eller få litt tid alene. Hvor gammelt er barnet ditt? Eller har du fler?

Hun med de tvillingene det var en tv reklame om nettopp avlastning. Veldig fin reklame:) Husker bare ikke navnet.

Ring helsestasjonen og hør om mulighetene og hvor du i tilfelle må henvede deg.

Skulle ønske jeg kunne hjelpe deg, jeg:)

Skrevet

Ta deg en prat med helesøster, ikke vær redd for å snakk med hun.

Er ikke noe koslig å følse seg liten. Man kan få hjelp! :)

Avlastning i bv er helt OK det også.

Men da kommer bv til å følge opp barna.

anonym 16.34

Skrevet

Snakk med helsestasjonen i første omgang, de kan hjelpe deg videre.

Skrevet

Tusen takk for fine svar.

Jeg får prate med helsestasjonen.

Det med bv er det jeg ikke vil - jeg vil ikke føle meg "overvåket" resten av livet til de er 18. Har ingenting å skjule, men bare tanken på å måtte være i sånn posisjon at jeg må bevise at jeg er en god mor resten av livet, er slitsomt. Kan ikke hjelpe for at jeg er REDD bv, vet ikke hvorfor, men tanken på at at barna mine skulle bli tatt fra meg en eller annen gang, er så avskrekkende at jeg kjenner angsten knuge så jeg nesten blir lammet....

Bv skal uansett være sammen med barnefar når han skal treffe de, men da er jo bv der pga HAN, og ikke MEG.

Hadde dette gjaldt en annen person, ville jeg sagt til henne at det ikke var noen skam, og at barna har det bedre med en mor som er opplagt, enn en mor som alltid er sliten... Men når der gjelder megselv, får jeg bare helt angst av hele opplegget... Men jeg tror nok at det er den beste løsningen da...

Gruer meg også til jeg er ferdig utdannet, da jeg blir sykepleier. Krevende yrkesliv og et krevende privatliv...

Men nå får hvertfall første steg å snakke medhelsestasjonen og høre hva de mener..

Takk skal dere ha :-) HI

Skrevet

Kommunene har ofte avlastningstilbud til de med psykisk eller fysisk utviklingshemmede barn, eller barn med diagnoser som gjør dem spesiselt krevende.

Barnevernet har anledning til å innvilge besøkshjem og støttekontaktordninger for enslige forsørgere der det anses som hensiktmessig for barnet (barnevernlovens §4-4). Da sender man en skriftlig søknad til barnevernet i sin kommune med grunnlag for søknaden og hva man søker etter. Da vil du få en samtale å få forklart gangen videre.

Skrevet

Det som har vært annonsert på kanal fem er Home-Start Familiekontakten

Home-Start er et familiestøtteprogram og skal supplere det offentlige. Småbarnsfamilier med minst ett barn under skolealder kan få besøk av en voksen rollemodell to til fire timer ukentlig.

http://www.home-start-norge.no

Skrevet

Da skal jeg fortelle deg hva det heter. Jeg har selv vært nødt til å brukt det. Det du gjør, er å snakke med helsesøteren din. Det blir lettere gjennom henne. Hun tar kontakt med kommunen de har en avd. som heter avlastningsenheten. Det som da skjer, at du sender inn en søknad og den skal selvsagt under behandling. Be helsesøter om å purre under den, da det kan ta litt tid. De fra avlastningsenheten kommer vel hjem til deg, hvor de ønsker å få høre hva du tenker og trenger hjelp til. Dette er ikke barnevernet.

Vil rekomendere det:)

Skrevet

Da skal jeg fortelle deg hva det heter. Jeg har selv vært nødt til å brukt det. Det du gjør, er å snakke med helsesøteren din. Det blir lettere gjennom henne. Hun tar kontakt med kommunen de har en avd. som heter avlastningsenheten. Det som da skjer, at du sender inn en søknad og den skal selvsagt under behandling. Be helsesøter om å purre under den, da det kan ta litt tid. De fra avlastningsenheten kommer vel hjem til deg, hvor de ønsker å få høre hva du tenker og trenger hjelp til. Dette er ikke barnevernet.

Vil rekomendere det:)

Dytter på denne

Skrevet

For en liten tid tilbake leste jeg en historie fra virkeligheten i et ukeblad.

Det handlet om en dame som var alene med 2 gutter (tror jeg det var). Hun var helt alene "i verden", å slet med å få ting til å gå irundt.

Det endte med at hun i utslitt tilstand klappet til den ene gutten.

Så langt måtte det gå før hun skjønte at hun trengte hjelp.

Da tok hun kontakt med helsestasjon, å fikk god hjelp videre.

Eneste hun angret på var at hun ikke hadde gjort det mye,mye før...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...