*septemberbaby* Skrevet 27. januar 2010 #1 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg har nå jobbet 50% på en klesbutikk siden august 09 ved siden av jeg har tatt et par fag på høyskole. Fikk vite nå at butikken skal avvikles 1.mars og da står jeg uten jobb. Jeg er gravid med termin i september, så jeg får jo ikke opparbeidet meg foreldrepenger ved å jobbe 6 av de siste 10 mnd før støtten skal tre til. (mangler 3/4mnd). er ikke lett å få seg ny jobb i disse tidene heller. jeg bare lurer på om jeg har rett på dagpenger.? stårpå nav at i hovedsak ikke studenter, men jeg tar jo kun et par fag? tenker og på det med at jeg er gravid, er det jo ikke så spesielt enkelt å få seg noen ny jobb når man er 3.mnd på vei.. Nav må vell hjelpe meg med dagpenger da? Hvordan regnes dagpenger ut? er det inntekt siste året, el ett snitt av inntekt de siste 3 år? hørt så mye forskjellig. Håper dere kan hjelpe meg, var lite info å få fra nav når jeg snakket med de :/ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141346756-rett-p%C3%A5-dagpenger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #2 Del Skrevet 27. januar 2010 Bekl, ser dette blir langt, men men. Jeg har kikket litt på regelverket, og det ser ut til at de blant annet ser på hvorvidt studiet foregår på dagtid eller kveldstid, når det gjelder om du kan anses å være reell arbeidssøker eller student. Fra nav.no: "Utdanning utenfor normal arbeidstid, dvs. på kveldstid og i helger, kan la seg forene med rett til dagpenger etter retningslinjene nedenfor. Det må i så fall dokumenteres at utdanningen eksplisitt er lagt opp som utdanning utenfor normal arbeidstid, og at den er tilpasset fullt arbeid på dagtid. Normal arbeidstid = dagtid, selv om stønadsmottakeren har hatt/har kveldsarbeid." Videre: "3.2.1 Student/skoleelev Reglene innebærer at en student/skoleelev som arbeider ved siden av studiene og som mister arbeidet sitt, må velge om han vil være student på heltid uten rett til dagpenger, eller arbeidsledig med rett til dagpenger uten adgang til å studere. Unntaket er i de tilfeller hvor studiet eksplisitt fra lærestedets side er lagt opp som utdanning utenfor normal arbeidstid og lar seg forene med fulltids arbeid. For at utdanningen skal kunne anses som utdanning utenfor normal arbeidstid, kan ikke deler av undervisningen være lagt til dagtid. Ved utdanning utenfor normal arbeidstid er det uten betydning om utdanningen er en selvstendig enhet eller del av et lengre utdanningsløp, i motsetning til utdanning på fulltid." Om kun å ta fag (fra pkt 3.5): "Når det gjelder utdanning på full tid, regnes enhver deleksamen som del av et lengre utdanningsløp og anses ikke å være en selvstendig enhet. Dette gjelder selv om den enkelte stønadsmottaker kun ønsker å ta f.eks. forberedende prøver, spesialfag, semesteremne eller annet delfag som inngår i en utdanning. Regelen gjelder også uavhengig av om vedkommende er privatist, leser på egen hånd uten å følge undervisning, eller tidligere har tatt samme eksamen. Det er det enkelte læresteds vurdering av utdanningsløpet fram til f.eks. bachelorgrad, som er avgjørende for å bestemme lengden på utdanningen. Selv om den enkelte student kun ønsker å ta et lite delfag, f.eks. et kurs som gir 10 studiepoeng uten å fullføre hele utdanningsløpet, kan det ikke godkjennes som kortvarig utdanning." Link som du kan kikke på: http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/Dagpenger/Dagpenger/1073743969.cms?kapittel=3 Dette koker ned til at regnes du som student får du ikke dagpenger, ellers kan du ha krav på det. Ikke avgjørende at du bare tar et par fag, hvis du ikke kommer inn under unntakene. Ut fra siste setning i sitatet før linken over ser det ut som du ikke vil kunne få dagpenger da enkeltfag ikke vil regnes som kortvarig utdanning som er forenlig med dagpenger. Dette er det likevel umulig for oss her inne å svare sikkert på, hvis du ikke er heldig at noen fra nav ser dette da;) Hvis du har krav på dagpenger ser de på inntekten din ifjor om den var mer enn ca 109000, eller om den var ca 219000 siste tre år. Får du dagpenger beregnes det ut fra dagsatsen (5 dager pr uke) som er 2,4 promille av dagpengegrunnlaget. Lykke til da! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141346756-rett-p%C3%A5-dagpenger/#findComment-141349701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå