Gå til innhold

Er det på moten å ha adhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror det ligger i familien din å ikke vite hva man snakker om. God bedring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PPT gir rettledning om hvilke tiltak som settes inn etter at en elev er diagnostisert med adhd. Og jo, i svært mange tilfeller følger det reesurser (tilrettelagt undervisning, ekstra timer i fag, assistenter etc.)med diagnosen. Dette vet jeg mye om for jeg jobber i skolen.

Man regner med at 1-2 % av befolkningen kan ha adhd. Dette skulle tilsi at vi ville finne ca 1-2 elever med diagnosen i hvert trinn av 4 klasser. Diagnosen forekommer langt hyppigere enn dette.

Hvorfor????

Skrevet

Cat,

Du er virkelig ikke spesielt skarp, nei. Det jeg skrev over er:"Det er veldig mange med spiseforstyrrelser som gjerne vil ha den diagnosen pga. at de kan få "speed på resept" så de lettere kan sulte seg." Altså: som GJERNE VIL HA DEN DIAGNOSEN! Det betyr ikke at de faktisk har adhd, men at de gjerne vil ha pillene slik at de lettere kan gå ned i vekt. Om man ikke har adhd eller add så virker nemlig ritalin eller andre beslektede medikamenter som amfetamin.

Jeez. Du må virkelig ha ting inn med teskje. God natt!

Skrevet

Jeg tror dine tall er ganske feil. Tall jeg finner ved en rask sökning er 2-3 %, 5-7%, 5%. Altså litt forskjellig, men betydelig höyere enn 1-2%.

Men det er ganske håplöst å skulle diskutere med en som ikke er interessert i å tilegne seg noen fakta, og bare går på "hva man har hört".

Skrevet

Diagnosen adhd kom på 80 tallet så den er "ny" ja.

Og ja, det er en mote ting.

Selv har jeg en guttejente som leker best med guttene i barnehagen. Dette gjør at de ikke forstår henne, og har problemer med å korrigere og irettesette henne. Så barnehagen sier hun har adhd eller dårlig impulskontroll. Lege og helsestasjonen ler av dette, og sier det er ikke bryet verdt å teste engang.Hun er bare svært aktiv og selvstendig.

Vi opplever ikke problemer med henne hjemme.

Når barnehagene presser foreldre til å tro at barna har adhd vil man selvfølgelig få en økning i barn som ber om hjelp etc. Noen av disse vil få (og fortjene) en diagnose, andre vil ikke. Men foreldrene vil antagelig si at barnet har adhd,men så mild at den ikke kan diagnoseres.

Det er trist at samfunnet er blitt så vandt med lydige små robot barn at ett aktivt barn som faller utenfor de oppsatte normene skal stemples som sykt, og medisineres til lydighet.

Skrevet

Men nå er det jo faktisk sånn at det ikke er foreldrene, bhg eller skole som sliter mest når barn har adhd. Det er barnet selv! Og nettopp derfor er det viktig å oppmerksomme disse barna og gi dem den stötte og oppfölging de trenger.

At mange misbruker uttrykket rejelt kan jeg si meg enig i.

Skrevet

Ehem.. Jeg begynner å forstå hvorfor du har de meninger du har. Makan til måte å svare andre på når du selv skriver så utydlig at det lett missforståes.

Skrevet

Men nå jobber jo ikke de aller fleste på gård lenger, og får utløp for det. Det er nok mange der ute som trenger konstruktive ting å foreta seg, men som må sitte på skolen og kjenne det boble konstant. Alle har heller ikke samme evne til å kanalisere det riktig, så da er det ikke rart at det bobler over på feil sted.

Og om unga måtte gå to mil til skolen, så kan jeg love deg at de hadde internatskole. Må ikke tro på alt som ble sagt, bare fordi det er bestemora di.

Kos deg i bobla di, du, og pris deg lykkelig for at du ikke har slike plager.

Skrevet

Tja.... de har nå visst om dette lenge, og medisinert i ca 100 år. Så jeg vet ikke hvor nymotens det er med ADHD.

Men det har skiftet navn gjennom årene. Det er ikke lenge siden det het MBD(minimal brain dysfunction). Dette var diagnosen for bare ca 20 år siden(husker ikke helt tidsrommet, men vet om to som fikk denne diagnosen for ca 20 år siden). I dag heter det ADHD, hyperkinetisk adferd. Og som regel har de fleste også tilleggsdiagnoser, og da oftest adferdsvansker, Tourette's eller/og dysleksi/dyskalkuli osv. Andre diagnoser som f eks Aspergers kan også være inne i bildet. Ikke alle har dette, men det er egentlig sjelden med "ren" ADHD, uten annet i tillegg. Jeg har det, men det er som regel uvanlig.

Jeg har selv ADHD/ADD. ADD diagnosen får en ikke i Norge, men dette er ADHD uten hyperaktivitet. Noen kan også være hypoaktive, men det er en egen gruppe. De også har ADHD, men de er "underaktive" i stedet for overaktive.

Sosiale vansker og adferdsvansker er vanlig. De klarer ikke knekke de vanlige sosiale kodene, slik at vennskap blir vanskelig. De kan tiltrekkes rus, kriminalitet fordi dette gir mye spenning og rus kan i en del tilfeller gi ro innvendig.

Vanlig oppdragelse er ikke nok. En må ta oppdragelsen litt til det ekstreme, ved å være enda mer konsekvent, rutinepreget, og all ros og ris må komme umiddelbart(og ikke etter en halvtime, eller når det passer bedre). En må huske at de ikke helt lærer av feil og erfaring. Så at situasjoner kommer igjen og igjen, selv med rettelser, er vanlig....

ADHD er arvelig, men ikke slik at alle barn i en familie nødvendigvis får det selv om en eller begge foreldre har det. Jeg har ADHD, men bare ett av mine 2 barn har det.

Og nå skal jeg fortelle litt om min erfaring med dette ang hvorfor det dukker opp så mange i dag.... De har alltid vært der, men samfunnet endrer seg. Den skoleformen som var da jeg gikk, er den som passer de med ADHD best; gamle skolen med streng disiplin, lite rom for egne valg, meget klare rutiner og få avvik fra hverdagen. og lekser fra dag til dag. OG hjemmeværende mor hos de aller fleste.

I dag skal elevene styre så mye av opplegget selv. Være med å bestemme sin egen utvikling og når en skal gjøre arbeidet. Foreldrene er i tidsklemma, og klarer kanskje da ikke å holde samme rutiner og ro i fritiden. Barna skal være med på alt mulig organiserte greier. En skal reise på helgeturer hit og dit og alt slikt. Mange enslige foreldre, som sliter seg halvt i hjel for å brødfø ungene og dermed ikke orker å gripe fatt i ting. Og der er kanskje flere søsken som også skal ha litt.

Og den holdningen til barneoppdragelse som er i dag; barna skal kun være lykkelige. En kan ikke kjefte, en kan ikke straffe. De skal bæres på gullstol.

Der er så enormt mange ting som gjør at de bare viser så mye mer i dag. Og også det at vi i dag er begynt å bli mer åpne om psykiske diagnoser er nok medvirkende.

Før i tiden ble problembarna sendt til sjøs eller satt i hardt arbeid. Og de ble "pisket" til å gjøre det de skulle. Dette gjaldt guttene. Jenter med ADHD er ofte stille og snille, men sliter sosialt og faglig. Før var jo ikke dette så nøye, for de skulle jo bare gifte seg og få barn, liksom. I dag har dette endret seg. Og jenter blir som regel ikke oppdaget før de kommer i puberteten, og begynner på videre utdannelse. Eller som meg; som voksen med barn, og nå ser at jeg sliter virkelig med organisering av hverdagen og at ting ikke fungerer for meg......

Og så en ting til; hvem er det som blir rolige av sentralstimulerende stoff? DU? Hvordan tror du at du ville reagert på amfetamin? Eller koffein? Ville du kjent trettheten og roen komme sigende, eller ville du blitt "propell"? Jeg tror kanskje du blir det siste alternativet her. Jeg har aldri vært så trett og gjespet så mye som den første uken jeg tok Ritalin........ Og det var så deilig å bare kjenne på freden innvendig, i stedet for det stresset jeg har følt på hele mitt liv. Få pause og ro i kroppen.

Husk at du tråkker på en gruppe med handicap når du ikke tror på hva legene har sagt.... Ville du angrepet blinde eller lamme på samme måten? Ikke trodd på dem? Eller ville du lettere tro på dem, siden en ser det så lett? Dette er nemlig et punkt vi har slitt med; det viser ikke utenpå. Ikke stempel i panna, ikke spesielt utseende, ikke kromosomfeil. Men de som lever med dette, VET at det finnes...... Det har ikke bare med aktivitetsnivå å gjøre. Du skal jammen jobbe hardt for å slite ut en med virkelig hyperaktivitet. DU hadde ikke klart det, for du hadde ikke holdt ut lenge nok selv ;)

Skrevet

ADHD er for mange en kronisk, livslang lidelse som kan ha betydelig negativ innvirkning på fungering i hverdagen, trivsel, utdannelse og arbeid. Feilaktig informasjon kan medføre at barn, ungdom og voksne med slike problemer ikke får adekvat undersøkelse og eventuelt behandling for sine vanskeligheter...

For dere som har lite eller ingen peiling på denne diagnosen - ta en titt innom denne sida:

http://www.adhdnorge.no/index.asp?id=26001

**

Skrevet

Sitat Anonym 11.00. "Den skoleformen som var da jeg gikk, er den som passer de med ADHD best; gamle skolen med streng disiplin, lite rom for egne valg, meget klare rutiner og få avvik fra hverdagen. og lekser fra dag til dag."

Du snakker ut fra egen erfaring her eller mener du at den "gamle" skoleformen passer best for alle med ADHD?

Ut i fra min erfaring kan jeg ikke si meg helt enig her... Faste rutiner og tydelige forventninger er jeg enig i, men ikke alle har like stort utbytte av tavleundervisning og lekser. Barn er forskjellige med ulike behov og bør behandles deretter!

**

Skrevet

Dette skrev jeg fordi jeg ser at dagens skoleform ikke i hele tatt passer mitt barn med ADHD. Det er for fritt og for lang lekseplan. Det er for mye forlangt at en med ADHD skal klare å planlegge en til to ukers lekseperioder selv. Det går ikke. Og lekser er vanskelig for de med ADHD, men det er lettere om de har litt og kun vet leksen til dagen etter. Jeg VET selv at lekseplan for en uke eller to er helt umulig også for meg.

Og å lese og å lære rett fra en bok går ikke. Ikke for meg, og ikke for mitt barn. Skrive, aktiv læring og å høre på lærer er oftest den beste læremåten. Og dette er ikke uvanlig.

Ja, barn er forskjellige, og disse barna MÅ det tilrettelegges for etter hva de er sterkest på. De klarer ikke tilpasse seg undervisningsmåten om den ikke passer. Da må læreren og skolen tilpasse seg barnet, noe som sjelden skjer..... DERFOR er den gamle skoleformen bedre for barn med ADHD.

Skrevet

Da skjønner jeg hva du mener!

Mulig jeg misforstod deg litt tidligere...

Jeg vet det ikke alltid er slik at barn får det de har krav på. Skolen klager på for lite ressurser, for mange krav og for lite tid. Hvor ble det av barnet i fokus?

Tror mye står og faller på den/de lærerne som har ansvar for barna.

Hvor flink han/hun er til å følge opp en evt. IOP.

**

Skrevet

Jeg har 3 barn med adhd og kan opplyse Anny 16:34 at ingen av dem bruker ritalin eller andre medisiner. Rutiner og struktur er viktige ingredienser i adhdbarnas hverdag. Som oftest ser jeg at adhdbarn som må ha medisin er barn av foreldre som er opptatt av egen karriere, hvordan familien ser ut utad og voksenlivet sitt.

Trenger ikke gå mange årene bakover for å komme til MBD diagnotiserte barn. For 30 år siden var det denne diagnosen barna fikk.

MBD var de hyperaktive, ufordraglige og udugelige barna.

Heldigvis har verden kommet lenger og i dag heter denne "skamdiagnosen" ADHD og dekker et enormt større spekter enn tidligere MBD.

Og til HI, din bestemor virker sneversynt og uvitende.

Skrevet

Så utrulig godt skrevet anonym 11.00. Signerer hvert ord omtrent.

( er du den jeg trur? :o))

Skrevet

Jeg er 18 år å har fått diagnosen ADHD... Har hatt den siden jeg kom til verden.

Men det står ikke stempla i panna mi!

Hvorfor skal du ikke tro meg ? Fordi det ikke står stempla og panna mi, og jeg ikke ser ut som en unormal person?

Jo, folk hadde adhd før også. Men mye fysisk arbeid gjorde at de med adhd faktisk ble slitne også..

Nå til dags kreves det ganske mye mer i skolen, angående lekser.

Og elevene blir urolige og rastløse...

Skrevet

Hehehe, ja vi er visst altid like enige vi.;o))

Skrevet

Kan nok være mye fordi vi lever med dette, og har mye samme erfaringer. Vi VET, vi ;)

hehe......

Skrevet

anonym 02.31, Jeg skjønnte utmerket godt hva du mente. Det jeg prøvde å få frem er at hvis man IKKE har ad/hd og likevel får diagnosen så er det ikke mulig å ruse seg/ bli speeda på Ritalin tablettene pga av styrken mg man får. (ihvertfall ikke under noen lenger tid) Da må man i så fall bruke HØYE doser medisin hvilket vil bety at man bruker opp medisinen sin for fort, Kjøper du mengder Ritaline eller andre amfetamin lignende stoffer på det svarte merkedset kan det vel hende du kan oppnå den ønskede slankeeffekten. Og lengden for når du ikke lyster på mat er kortvarig med Ritalin uansett. Bruker DU ritalin 02;31?(Hvem var dum sa du???)

Skrevet

Anledningen til at det ikke vil fungere ove3rmedisinere seg med Ritalin man fått utskrevet av legen er fordi det føres kontroll fra apoteket hvor ofte du henter den ut mtp styrken som er utskrevet vil det være en forventet medisinene skal holde før man må hente ny. Altsaå overforbruk vil kanskje fungere en kort stund, før det blir oppdaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...