Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #1 Skrevet 27. januar 2010 Ja bare le dere, men jeg vet virkelig ikke dette...?
blond Skrevet 27. januar 2010 #3 Skrevet 27. januar 2010 Det kan det være. Hvis du googler finner du mange fristende bilder av fastelavensboller! Det beste er å ha kremen inni bollene, da deler du dem på midten, har i krem, setter på lokket og drysser melis på toppen.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #4 Skrevet 27. januar 2010 Det jeg liker med fastelavensboller, er å ha syltetøy og krem på. Nam nam...kjempe godt.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #5 Skrevet 27. januar 2010 Ja jeg har googlet, og oppskriftene er da oppskrifter på vanlige boller så vidt jeg kan se...? men da er det altså vanlige boller med krem inni/ved siden av.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #7 Skrevet 27. januar 2010 Tusen takk for svar. Trodde jeg skulle bli ledd nedenom og hjem her... :-)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #8 Skrevet 27. januar 2010 I utgangspunktet er det ikke vanlige hveteboller, uten at jeg har den riktige oppskriften her. Men kremen skal være inni.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #9 Skrevet 27. januar 2010 Jeg forbinder fastelavensboller med hveteboller delt i to, legg en spiseskje eller to med krem på underste del av bollen, legg på øverste halvdel oppå og strø melis på toppen.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #10 Skrevet 27. januar 2010 Jeg fyller alltid bollene med makronfyll for de stekes og så når de er kalde deles de på midten og har i krem. Drysser melis over. Når er det fastelaven i år?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #11 Skrevet 27. januar 2010 Ingen som har litt syltetøy på bollene? Hører at dere bare har krem. Jeg elsker å ha litt syltetøy, i tillegg til krem. Hørt at det er den 14? Vet ikke helt.
blond Skrevet 27. januar 2010 #12 Skrevet 27. januar 2010 Noen steder i landet kalles dagen for '"bollesøndag" og det serveres boller i alle mulige varianter, f.eks kremboller, boller med fyll av makron eller eggekrem, Berlinerboller, kanelboller osv. Det er bare å sette igang å lage sine egne tradisjoner av de beste barndomsminnene og nye innspill av det man liker best.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #13 Skrevet 27. januar 2010 Man skal vel flotte seg litt ekstra til fastelaven, det er jo siste spisefest før fasten om jeg ikke husker helt feil.. Derfor skal bollene lages med skikkelig meierismør og ikke margarin, gjerne med makronfyll osv. Jeg lager helt vanlige boller, og fyller med litt rørt jordbærsyltetøy og krem. Er egentlig ikke så glad i krem, men må ha en på fastelavenssøndagen.. I år er jo fastelavenssøndagen på samme dag som morsdag OG valentinesdagen, så vi får kanskje bake en kake også
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 27. januar 2010 #14 Skrevet 27. januar 2010 Her er fastelavensboller smultboller.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #15 Skrevet 27. januar 2010 Moren min pleide å ha syltetøy og krem inni, og smelta sjokolade på toppen. NAM NAM!
M@msen Skrevet 27. januar 2010 #16 Skrevet 27. januar 2010 Verdens beste bolle deig fikk jeg av min mormor, og den slår alltid ann:) deler den gjerne, bruker den til ALT:) boller, fastelavesboller, snurringser, skolebrød etc... 200 g smeltet smør 6 dl melk 1 pk tørr gjær 2 dl sukker og "passe" med mel. deigen skal slippe fra bollen men skal være "klissete", den henger ikke på bordet når du triller ut... Husk å hev i minst 45 min før utforming:) (du kan bruke 1 ts kardemomme også, men det liker ikke vi....) lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå