Gå til innhold

Mistet- ble lagt på fødeavdelingen. :-(

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så utrolig lei meg! :-(

Skulle inn til ultralyd (ikke ordinær, eget initiativ) i uke 13, vi gledet oss vanvittig til å se vårt første barn, se hjertet slå og "hilse på" den lille babyen vår som skulle komme i juli. Hadde hatt noen fantastiske dager fri fra jobb, snakket med familien og venner, vi var jo endelig over de litt skumle 12 første ukene. Jeg har vært utrolig trøtt og sliten og kvalm under svangerskapet, men disse dagene kjente jeg energien formelig boble, var så utrolig lykkelig, turte endelig å slippe gleden over babyen løs, alt gikk jo så bra... Hadde en SA for noen år siden med xen, og var litt engstelig på grunn av det, men ønsket ikke fokusere så mye på det denne gangen.

Endelig skulle vi bli foreldre- trodde vi. Gynekologen sa uten forberedelse "Her er det noe alvorlig galt!" Jeg var totalt uforberedt og fikk sjokk. Det var helt grusomt!!! Gynekologen ba om unnskyldning for å ha vært så brå etterpå, jeg knakk jo helt sammen. Det hjalp bare så lite, ungen vår hadde vært død siden nyttår. Min nye energi kom rett og slett av at babyen ikke trengte mer...

Kom inn til utskraping på sykehuset dagen etter. Ble lagt inn på fødeavdelingen, og det synes jeg er det verste med hele denne opplevelsen. Det første som møtte meg var et nybakt foreldrepar med ungen sin. Gud, som jeg unner dem ungen, men opplevelsen for min del kommer jeg aldri til å glemme så lenge jeg lever! Gråter bare ved tanken på det... Sorgen der og da føltes ikke til å bære. Rundt meg gikk fødeklare damer med store mager og nybakte foreldre med babyene sine.

Jeg tror det verste sted i verden å plassere en som nettopp har mistet en etterlengtet baby, er blant nyfødte barn og nybakte foreldre.

Pleierne og legene var heldigvis snille og forståelsesfulle, jeg bare gråt. Fikk dra hjem, men fikk smerter i magen torsdag, og dro på legevakta. Inn på føden igjen, ble undersøkt og fikk satt inn to abortpiller, (det kunne være rester igjen etter utskrapingen) og lå utover natta og hørte babyene gråte gjennom veggene. Fikk morfin og en sovetablett utpå natta, fikk heldigvis sove.

Begynner å komme meg nå, men tror jeg kunne vært spart for mye om jeg hadde blitt lagt på en annen avdeling. MAen var ille nok. Er det noen som vet om dette er vanlig, eller om det er på mitt lokalsykehus denne praksisen finnes? Jeg er fortsatt utrolig lei meg fordi spiren vår ikke lever, men begynner å bli sint- så utrolig forbanna på NOEN (uten at jeg har noen å la DET gå ut over-eller vet hvem som har ansvaret) fordi jeg ble utsatt for dette i en allerede grusom situasjon, i noe jeg vil betegne som en krise i livet mitt.

Jeg ser på meg selv som sterk- men dette slo meg rett i bakken- føler meg overhodet ikke klar for å komme tilbake på jobb- håper å få en uke ekstra sykmelding.

Dette ble langt- måtte bare få det ut... Forferdelig at dere der ute har opplevd å miste- men godt å vite at det er andre som vet hvordan det kan være. Skuffelsen og sorgen er så stor. :-(

Fortsetter under...

Så trist å lese. Det høres ut som noe veldig vanskelig å oppleve. Utrolig merkelig at du måtte gjennomgå dette på fødeavdelingen. Du får prøve å trøste deg med at det hadde vært enda verre om det skjedde senere da. Og at dere får flere sjanser til å oppleve en fullverdig graviditet senere.

Jeg lurer på om jeg opplever en SA i dette øyeblikket. Blør veldig mye.. Møtte akkurat ei på barnehagen med den store gravidmagen, mens jeg går rundt med blødninger. Ikke moro! Rart vi skal være så mange som må gå igjennom dette. Er jo så vanlig..

Lykke til i tiden fremover, det går nok bedre for hver dag som går. Men skjønner utrolig godt sorgen du opplever. Ta det rolig, så blir det lettere å bære etterhvert. :)

Hm, høres jo litt rart ut synes jeg at du kom på føden?? De må jo ha en gynekologisk avd. på sykehuset du er tilknyttet??? Jeg vet jo at man når man har en dødfødsel oftest blir skjermet på fødeavdelingen de dagene man er på sykehuset, at han ikke blir flyttet til barsel men jeg må si at dette høres litt underlig ut.

Kjære HI, kondolerer så mye med babyen din! Jeg har selv hatt en MA og vet hvor vondt det er. Jeg ble ikke innlagt på fødevdeling/barsel den gangen, så glad jeg fikk slippe det!

Men da jeg mistet i dødfødsel, var jeg faktisk på føden/barsel (tror det var alt-i-ett, lite sykehus) og synes det var helt grusomt å høre på babyen ved siden av skrike hele natta. Jeg sa fra, men de hadde ikke noe annet sted å flytte meg. Måtte ta utskrapning en uke etterpå da hele morkaka ikke kom ut, og da slapp jeg føden, heldigvis. Og da jeg 2 uker senere fikk problemer i forbindelse med fødselen (nytt sykehus, hadde flyttet i mellomtiden), ble jeg innlagt på gyn avdeling. Sååå glad for det. Jeg skjønner godt hvor inderlig vondt det var for deg å ligge der.

Snakk med legen din, eller legen/jordmor på sykehuset. Forklar hvordan du har det, og at du trenger en uke til hjemme.

Stor trøsteklem til deg.

Tusen takk, alle sammen.

Føler med deg, anonym nr 2, var du langt på vei nå? Vet hvor vondt du har det nå, unner ingen dette. Så trist Shari-z, utrolig vondt at dere har mistet- og så flere ganger. Prøver dere igjen? Tror vi kommer til å prøve igjen så snart jeg er i orden, utrolig hvor "desperat" jeg ønsker meg baby, savnet er tungt. Gode varme tanker til dere alle!

Kjenner at det blir litt lettere for hver dag, de første dagene var ille. Har fått en uke ekstra sykmelding, jeg som aldri er borte fra jobb synes bare det er godt å slippe nå.

Fødeavdelingen på vårt lokalsykehus ligger i tilknytning til fødeavdelingen- tror de lå adskilt før. Det skal vel spares... Slapp heldigvis å ligge på rom sammen med noen med baby, men synes det var ille nok å se og høre dem, i korridorene og babygråt om natta da jeg ble lagt inn på nytt og måtte overnatte. Har hatt skikkelig fæle drømmer om det nå etterpå. Unner virkelig ingen en slik opplevelse, sjokk og sorg over å ha mistet, og så få gnidd det inn med å omtrent få babyer i fanget... Et rom på en hvilken som helst annen avdeling hadde vært bedre enn føden!

Er veldig glad nå for at vi ikke ventet på den ordinære ultralyden, da kunne det jo gått enda lengre før vi oppdaget at babyen var død. Vi har blitt lovet tidlig UL og ekstra oppfølging neste gang jeg blir gravid. Kommer til å fortelle jordmor om hvordan jeg opplevde det. Personalet var veldig fine og omsorgsfulle ellers, og jeg vet jo at dette ikke er deres feil, noen lenger opp i systemet bør ta ansvar. Hvem er det som bestemmer disse tingene, fylkeskommunen??? Kunne tenkt meg å skrive et brev.

Klemmer til dere alle!

Hilsen meg øverst.

Annonse

Så dumt å legge fødeavdeling og gyn.sammen!! Men bare lurer, er føde/barsel OG gyn på same plan opg i samme korridorer? Synes det høres hjerterått ut jeg. Skriv et brev du om du orker, vil tro at det da kan stiles til klinikksjef eller noe sånt ved KK.

De ligger på samme etasje, gyn. pol. er kun dagavdeling, og må du overnatte får du rom på føden. Samme etasje, adskilt korridor, men da gyn kun har dagavdeling, blir pasientene innlagt på føden, dagkirurgi eller ikke.

Håper neste gang jeg skal innlegges på fødeavdelingen er fordi jeg skal føde! Tror nok det blir sendt et brev, ja.... Dette bør ingen oppleve!

Grusomt!

Her har helsevesenet noe å rydde opp i!!

Vet om ett par som kom inn til fødsel til termin, den lille døde og de ble liggende på føden.

På toppen av det var ikke alle som jobbet der informert så ei gikk inn på rommet og gratulerte med den nyfødte.

Hei HI,

Jeg har etterhvert fått 2 friske jenter, dog med noen års mellomrom (7 år). Har nå fått bekkenproblemer og er blitt frarådet fra å bli gravid igjen. Kanskje like greit, da jeg er 40 år gammel og har hatt problemer før med og under svangerskap, selv om siste svangerskap var helt problemfritt. Men litt vemodig, alltid ønsket meg mange barn.

Forstår godt at du ønsker å prøve igjen så snart du kan. Jeg var også helt "desperat" etter å få en baby etter at jeg mistet i dødfødsel. Klarte ikke tenke på noe annet. Jeg tror det er ganske normal å tenke sånn.

Lykke til i prøvingen når du er klar.

Klem

• 3 uker senere...

jobber på en kvinneklinikk. Som oftest ligger de som har spontanabortert ved gynekologisk avdeling, men om det er plassproblemer og det er ledige enkelt rom ved fødeavdelingen så legges de der. Bedre enn å ligge på en korridorplass ved gyn, avdelingen,

• 4 uker senere...

Hei.

Historien din minner veldig om din. Alt fra å få vite at barnet ikke er friskt, innleggelse på fødeavdeling på sykehuset i påvente av kirurgisk abort. Jeg var i uke 12 da jeg fant det ut. Dette er nå 3 mnd siden og det går veldig bra med meg i dag. Jeg takler jobb og hverdagen bra, ikke minst fordi jeg og samboeren ble enige om å forsøke på nytt. men jeg brukte 3 uker hjemme etter inngrepet før jeg ble et menneske igjen.

Men selvsagt er det sårt, det formelig kryr av gravide damer på jobben og en nær kollega av meg ble nylig pappa. Jeg synes det er urettferdig.

Jeg er som deg, en sterk person (synes jeg selv), men den sorgreaksjonen jeg har vært gjennom var voldsom. men kan trøste deg med at det blekner og til slutt tenker man ikke så mye på det. jeg tenker at jeg er heldig som fant det ut så tidlig, og ikke ved ordinær ultralyd. Tenk om jeg måtte føde istedet for å ta abort..

PS! Det med fødeavdelingen.. Grunnet at jeg ble en hastesak for sykehuset måtte jeg altså ligge på fødeavdelingen, det var ikke plass på gynekologisk før senere på dagen. jeg var heldig og møtte ingen fødende eller nybakte foreldre, og skjønner det var sårt for deg akkurat det.

Vil sende deg en klem og håper du har det bedre i dag. Kanskje vi møtes i en eller annen terminklubben snart?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...