Gå til innhold

Anonym melding til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får aldri de det gjelder vite hvem som har sendt meldingen da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei , det sier seg jo selv.. du lar vær å bruke navnet ditt da du ringer..

For sikkerthets skyld så hadde jeg hatt på skjult id på telefonen også.. Husk bare å ikke nevn navnet, dem kan prøve seg med: hvem var det du sa ringte igjen... :)

Skrevet

Dette er helt feil 15.49. Det hjelper fint lite å ringe med skjult-id. Om denne saken havner i rettssystemet, må den som sendte inn en anonym klage, stå for klagen.

Hilsen sosionom.

Skrevet

Hvis barneverntjenesten virkelig ikke vet hvem som har sendt en anonym melding, vil jo ikke det være mulig. De er uansett pliktig å undersøke en melding som kommer inn. Dersom de mener at innholdet i bekymringsmelding ikke er troverdig eller ikke alvorlig nok vil den bli henlagt. Og det sier seg selv at ved en anonym melding vil dette være et svært relevant spørsmål til innholdet i meldingen.

En annen ting er hvor anonym man faktisk kan være, ofte vil den det gjelder kunne tenke seg frem til hvem som har meldt ut fra hva som kommer frem i meldingen. Så det anbefales ikke å melde anonymt. Det du imidlertid kan gjøre er å ringe barneverntjenesten og diskutere bekymringen din anonymt. Hvis barneverntjenesten mener det er grunn til å melde, så blir det kanskje enklere å stå for at man bryr seg så mye om barnet at man sier fra den instansen som faktisk kan hjelpe barnet...

Skrevet

Med all respekt for faget ditt så tror jeg du tar feil, sosionom. Her i byen var det en sak som gjaldt bekymring for barnet til en i et kjent MC-miljø. Denne mannen hadde truet folk på livet, og hadde flere voldsdommer, og ingen turte å åpenlyst levere bekymringsmelding ang barnet hans. Så dette ble gjort anonymt til slutt, og vedkommende måtte aldri vitne eller noe.

Det ville satt hans/hennes liv og helse i fare.

Skrevet

Jeg tror alikevel at mld ikke er "helt" anonym, det eri allefall det vi fikk fortalt i barneverns møte.

I saker som gjelder privat personer (feks en nabo), så oppgir man hvem som melder, men man er beskyttet helt frem til evnt rettsmøte etc, hvis det ikke er fare for livet....

Vi som jobber i bhg MÅ alltid oppgi navn, har ikke mulighet til å levere anonym melding.

Skrevet

I utgangspunktet er det sånn at selv om man melder anlnymt, så vet barnevernet hvem du er, det er bare ovenfor de som du har meldt i fra om, du er anonymt. Skulle det gå så langt at det kommer til en rettsak, så kan du bli pålagt å vitne, og da opphører anonymiteten. ALLE har meldeplikt og vitneplikt for barnevernet.

Skrevet

Det var dette jeg mente, hilsen tidligere anonym over her. At man kan bli pålagt å vitne i en evnt rettssak, så man kan ikke være sikker på at denne mld forblir anonym.

Skrevet

I de aller fleste tilfeller blir det før eller siden opplyst om.

Jobber i barnevernet.

Skrevet

Da jeg ble meldt til barnvernet ringte vedkommende nedover til kontoret for å levere inn bekymring..men fikk da bekjed om at bekyldningen måtte sendes skriflig.. hun ønsket å være anonym ovenfor meg,dette hadde hun sagt ifra til BV om.. MEN utifra bekyldningene og etter jeg hadde lest brevet hadde jeg svaret selv :)

Det heter seg så fint at man kan melde inn anonymt men at the end så blir det opplyst om før eller senere :)

Skrevet

I prinsippet kan en privatperson være anonym. Da er det to måter å være anonym på. Det ene er at barneverntjenesten vet hvem du er. Feks ved at du oppgir navn, men ber om å være anonym. Den andre måten er at barneverntjenesten faktisk ikke vet hvem du er. Men så er spørsmålet om den bekymringsmeldingen du inngir likevel røper hvem du er, for de den gjelder, ut fra de opplysningene som kommer frem i meldingen...

I svært alvorlige saker hvor det er feks fare for liv og helse vil en del opplysninger kunne bli undratt offentligheten, men dette skjer jo kun unntaksvis.

Når det gjelder offentlige instanser har de meldeplikt, og kan ikke melde anonymt. Hovedrutinen er vel stortsett at det er leder som står som ansvarlig for meldingen, evt at en ansatt også signerer. Det er også viktig å huske på at hver enkelt ansatt har selvstendig meldeplikt dersom man mener et barn er utsatt for omsorgssvikt, selv om leder for instansen ikke vil melde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...