Gå til innhold

Navnestatistikk 2009

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenter:

Emma

Linnea

Nora

Sofie

Sara

Thea

Emilie

Ida

Julie

Ingrid

Gutt:

Lucas

Emil

Alexander

Oliver

Mathias

Jonas

Markus

William

Sander

Magnus

kommentarer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Typisk at de to navnealternativene vi har er på topp 10....!! Og det ene har jeg faktisk hatt som en favoritt i mange år...men, nå som jeg endelig venter barn er det et topp 10 navn!!

Skrevet

hehe....nei da skal ikkje vere lett...begge guttene mine har navn frå topp 10 lista 2009.(født i 07 og 08)

Skrevet

Det gjør at jeg egentlig vil velge et annet navn enn det som står på topp ti lista..men, samtidig så er jo navnene vi har valgt to navn vi liker godt (uavhengig av hvor populære de er), og vi synes de passer til oss... At det skal være så komplisert :-P

Skrevet

Ikke de helt store overraskelsene.

Det er sikkert en del lokale variasjoner.

Ut fra de navnene som har vært diskutert her på siden, ble jeg litt overrasket over at Nora kom så høyt som tredjeplass. Men Emma, Sofie og Emilie har jo vært oppe veldig mye, så det kom ikke som noen bombe at de er blant topp ti.

Lucas toppet vel listene i 2008 også, og har vært mye framme her på siden det siste året, så vidt jeg har fått med meg. Emil er en gjenganger, og utrolig mange slenger på Alexander som andrenavn.

Statistikken skiller vel ikke mellom første og andre fornavn?

Ja, ja, vil vi ikke gi ungene våre poppisnavn, får vi prøve å være mer fantasifulle.

Anton er heldigvis ikke blant topp ti :)

Skrevet

Ser nå av statistikken på ssb at Nora er på topp i Oslo, så det er de som trekker opp det navnet.

Legger en sammen Sofie og Sofia vil det navnet toppe listene totalt.

Det var det jeg hadde intrykk av! He, he...

Skrevet

Emma er såååå fint, men jeg tror ikke jeg ville gitt datteren min et såpass mye brukt navn! Emma S, Emma C, Emma K - Bare surrelull..

Uff;/

Skrevet

Synes det er gøy å se på hvilke navn som INGEN har fått i 2009. Overrasket over at det ikke er noen Geir eller Gøran/Jøran eller Yngve, og andre navn jeg trodde var veldig vanlige...

Skrevet

Hege, Karin og Kjersti er også ute av statistikken. Sier en del om hvordan det skifter fra en generasjon til en annen.

Skrevet

Kjersti er et kjempefint navn! Det kunne jeg gjerne brukt, om det ikke var for at jeg har en gutt da ;)

Skrevet

AT ikke folk blir lei av Emma, da! Fint navn, altså, men...

Ellers var det "de samme gamle navnene". Såvidt jeg kunne se, er det bare Tiril (40.plass), Aksel (29.plass) og Leon (31.plass) som er nye på listene.

Ellers er jeg glad for at Eirik og Håkon "glir nedover" lista; da er de kanskje ute av topp 40 når jeg eventuelt får barn - sånn ca. om ti år (sukk...).

Skrevet

Har dere lest artikkelen som fulgte med SSB-statistikken. Der navneforsker Jørgen Ouren går mer inn i tallene?

"Guttenavnene med størst framgang det siste året er Aksel, Sander og Liam (en kortform av William). Tilsvarende for jentene er Emilie, Maja og Mali før Nicoline og Pernille"

Overrasket over Liam og Mali. De som har valgt disse navnene har antakelig trodd at de har valgt et veldig spesielt navn, og så er det veldig mange som har tenkt likt. Men ingen av disse navnene er jo høyt på statistikken, de har bare gjort et lite byks oppover. Mali kan jeg heller ikke huske at har blitt nevnt her så mange ganger.

Så ofte som Olivia er nevnt her inne er jeg nesten overrasket over at navnet ikke kom med på topp 40, men det er ikke så langt unna nå.

Navnene på mine barn er fortsatt ikke på topp 40, men lillebrors navn begynner å nærme seg. Og storesøsters navn som var veldig spesielt da vi valgte det for noen år siden har også hoppet litt opp, ser jeg. Typis!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...