Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #26 Skrevet 27. januar 2010 Det er godt noen skjønner hva jeg mener når jeg sier jeg føler meg som en alenemamma. Jeg definerer meg ikke som det, jeg presenterer meg ikke som det og ville ikke sagt det til noen jeg ikke kjenner. Følte bare det var treffende å si at jeg følte meg som en alenemamma for tiden. Alene om barn, hjem og alt. Det er jo et begrep som sier mye uten å forklare seg i det vide og brede. .( Men jeg har en mann som kommer innom og lager oppvask og skifter til rene klær da. Og forlater skjeggstubber i vasken.... Ha ha, så jeg merker jo at han er her innimellom!)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #27 Skrevet 27. januar 2010 Hvis du har en partner å dele sorger,, gleder og bekymringer over felles barn med, da er du ikke alenemor uansett hvor mye av hovedomsorgen som faller på deg. Enslig forsørger er et definert begrep. Det er ikke annen copyright på det enn at det blir like meningsløst av deg å bruke begrepet om deg selv som at jeg sier at jeg føler meg som en kreftpasient. Man er hva man er.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #28 Skrevet 27. januar 2010 Nå har hun vel ikke kalt seg enslig forsørger heller. Herregud, man må visst være forsiktig med hvordan man ordlegger seg. Gud forby å sammenligne seg med noe folk kan kjenne seg igjen i!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #29 Skrevet 27. januar 2010 Jeg bruker enslig forsørger helt bevisst. Jeg er nemlig drittlei av kjerringene her inne som bruker alenemor som et skjellsord. Forøvrig er en alenemor en enslig forsørger, så det blir det samme.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #31 Skrevet 27. januar 2010 Jepp. Hvilket er enda en god grunn til å bruke begrepet enslig forsørger. Det er nemlig ikke bare kvinner som er alene med barn.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #32 Skrevet 27. januar 2010 Jeg er alenemamma med en stor unge og en baby. Har null avlastning fra barnefar, og mottar kun minstebidrag. Men jeg ser hva du mener. Det er lov å si at du føler deg som en alenemamma med alle pliktene, ansvaret og hverdagen alene med barnet og den i magen. Forskjellen som jeg ser som er vesentlig annerledes, er at du har det i bakhodet alltid at han kommer tilbake, du kan prate med ham på tlf, har nok med penger osv som er med på å gjøre livet ditt MYE lettere enn oss andre "slitere". Jeg trivs som alenemor, men det er et hekkans slit òg til tider, og bekymrer meg for økonomien, framtiden, og savner å ha en mann å dele alt med. Det har du. Du kan hvertfall ringe mannen din og fortelle hva som skjer med dere osv, og kanskje få noen oppmuntrende og kjærlige ord, mens noen, som meg selv, har vanskeligheter med å i det hele tatt finne en ny mann siden vi aldri kommer oss ut på noe. Så forskjellen er nok stor, men du har likevel lov å si at du av og til føler deg som alenemamma! Jeg blir ikke sur for det hvertfall. hehe...
Mimmi84 Skrevet 27. januar 2010 #33 Skrevet 27. januar 2010 jeg synes egentlig bare det å hisse seg opp over problemstillingen er lite gjennomtenkt. man slenger da rundt seg med "jeg føler ditt, og jeg føler datt" "jeg føler meg helt pumpa" : det er da ingen som andriper deg og sier "du vet søren ikke åssen det er å bli pumpa!""" eller sulten som en ulv, huset ser bomba ut, jeg kunne spist en hest.. jeg føler meg tråkket på.. HALLO!!!! det var vel bare en måte å si at hun føler hun har mye ansvar om dagen!!! Er det vits å gjøre det så vanskelig?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #34 Skrevet 27. januar 2010 Det å være alenemor betyr ikke slit, synd på, stakkar osv. Det kan være hardt og tøft og mye ansvar å være i ett forhold, og det kan være det også hvis man er alenemor. Skjønner ikke at alenemor betyr at man har det så vanskelig. hilsen alenemor med 4 barn, har valgt det selv og har valgt å være alene med de i 9 år og 2 av de er barnehagebarn. Jeg syntes det er bedre å være alene en å bo med en mann (for det er slit det).
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #35 Skrevet 27. januar 2010 Jeg føler det akkurat som du gjør! Min mann er mye ute og reiser og er sliten når han kommer hjem. Alenemødre får jo ofte avlastning når far har samværsrett, og jeg ser alenemødre som er ute på byen eller kino eller hva det skulle være mens jeg sitter hjemme med barnet. klager ikke, for vi har valgt det slik og trives godt, men mange alenemødre har det lettere enn endel som er i forhold. MANGE alenemødre- ikke ALLE.....
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #37 Skrevet 27. januar 2010 Jeg har vært alenemamma tidligere og nå er jeg gift med en mann som kun er hjemme i helgene. Det var uten tvil mer slitsomt og være alenemor. Men,nei syns ikke det er noen krise om noen sier de føler seg som en alenemamma. De fleste vet vel at de ikke har det like tøft som en alenemor.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #38 Skrevet 27. januar 2010 Jeg sier ofte at jeg er en gift alenemor. Greit nok at jeg er gift, men når han ikke er tilstede, så sitter jeg ikke i det bedre enn en alenemor, og sånn er det faktisk.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #39 Skrevet 27. januar 2010 Jeg synes det er ganske merkelig å kalle deg alenemamma om man er gift, selv om mannen evt er mye bortreist. Joda, du opplever _noen_ av aspektene ved det å være alenemamma, men det er overhodet ikke det samme. Å tro at fordi du er sliten når du har hele dagen med alle ungene gjør deg til "alenemamma" er rett og slett en fornærmelse mot virkelige alenemødre. Først og fremst har dere to lønninger, bare det er jo milevis forskjell. I tillegg har du tross alt mannen din enten hver helg eller for de som har mannen borte noen uker av gangen betyr det at han er hjemme også flere uker av gangen, og så har dere alle ferier. Ikke minst har du jo den psykiske støtten. Dere er tross alt to sammen, du har noen å gå til. Så det er ikke snakk om at noen har copyright på å kalle seg alenemamma, men at sånne som deg faktisk ikke har peiling på alt det vil si å være alenemamma.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #40 Skrevet 27. januar 2010 Jeg har prøvd alenemortilværelsen, og prøvd meg som "alenemor" i et forhold. Ser ikke helt forskjellen. Men man må visst passe seg vel for å bruke alenemamma-tittelen uberettiget. Man må da få uttrykke seg uten å bli halshogd, men det kan nesten se ut som det er copyright på denne statusen...
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #41 Skrevet 27. januar 2010 Du har selvfølgelig lov til å føle deg som en alenemamma av og til! Det skulle da bare mangle . Men... _Vet_ du hvordan en alenemamma føler seg? Hva er en alenemor i dine øyne? Å være alenemor/ far er IKKE ensbetydende med å være sliten og utslitt, selv om mange sikkert får det til å virke sånn. Det er heller ikke ensbetydende med å få stønader fra Nav. Å være alene om omsorgen for sitt barn er nettopp det. Man har alt det følelsesmessige, økonomiske og praktiske ansvaret for barn. Ingen sparringspartner, ingen "naturlig" avlastning. Hilsen alenemor med full jobb, mye energi, et fantastisk barn, ingen barnefar som stiller opp. Ikke familie ellers så avlastning er noe jeg kun leser om...
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #42 Skrevet 27. januar 2010 Enig med deg 19.17. Det virker som om de fleste her inne forbinder ordet alenemor/far/forsørger med å være alene om ansvaret for barna, husarbeid, betaler regninger etc. Aleneforsørger = ingen partner, ingen samboer, ingen mann. Hverken hjemme, på jobb eller bortreist!!
Frøken*Fryd har blitt veggpryd Skrevet 27. januar 2010 #43 Skrevet 27. januar 2010 Siden du er alene om foreldrebiten kan du jo si alenemamma, men ikke enslig forsørger siden mannen din også bidrar med det økonomiske? Ergo - du er alenemamma.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #44 Skrevet 27. januar 2010 alenemamma er en singel person som også har barn. om du føler at du ikke er sammen mannen din, så seff kan du si at du er alenemamma. men det fremstår som litt undelig
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #45 Skrevet 27. januar 2010 En alenemamma trenger da ikke være singel. En alenemamma kan da få ny kjæreste og fremdeles kategoriseres som alenemamma. Og i følge NAV er man vel aleneforsørger opp til et år etter man har flyttet inn med ny partner også...
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #46 Skrevet 27. januar 2010 Hvem er det egentlig som har bestemt at alenemamma, det er de kvinnene som er alene med barna sine fysisk og økonomisk, de skal helst ha det jævlig, far skal helst ikke ha samvær og sånn ellers så er de sure og vanskelige?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #47 Skrevet 27. januar 2010 Hva betyr ordet ALENE for deg anonym 2048? Alene = egentlig i lykkelig parforhold, med udugelig mann som jobber mye men som bringer inn cash så det holder?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå