Gå til innhold

Copyright på statusen alenemamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom i skade for å sammenligne meg med en alenemamma her, det var visst ikke populært...

Jeg er gift, men mannen har en jobb hvor han reiser tidlig på morgenen og kommer hjem sent på kvelden. Endel reising i tillegg. De dagene han kommer hjem, slenger han i seg middagsrestene og sovner utslitt. Han ser lite til vår eldste, ikke særlig avlastning der. I tillegg er jeg gravid med endel plager.

Dette er noe vi har valgt selv for en periode, for at han skal kunne tjene bedre etterhvert, med bedre lønn. Men jeg blir da pokker meg sliten uansett! Men da jeg nevnte at jeg følte meg som en alenemamma for ei venninne fikk jeg beskjed om at den statusen hadde jeg ikke rett å slenge rundt meg med. Sett det her inne tidligere også.

Er det copyright på statusen som alenemamma? Er det bare de som kan være utslitt og føle seg alene? De fleste jeg kjenner som er alenemammaer har avlastning hver 2. helg og en dag i uken (jada, her inne er det flust av de som ikke har en pappa som tar ansvar). Jeg har ikke denne avlastningen heller jeg.

Jeg skjønner at det kan være ensomt å være alene med ansvaret for barn, men det kan virkelig være slitsomt å være alene om ansvaret for barn i et forhold også! Men fy om man sammenligner seg med en alenemamma - vi vet jo ikke hvor ille det er...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, du pisser bensin på bålet nå altså!

Skrevet

hehe. vet hvordan du har det . har en mann som jobber 24 timer i dognet nesten. ogsaa helger. saa jeg har 100 prosent ansvar for vaare 2 barn. og ja, alenemodre har avlastning en dag i uka og hver 2. helg. det har ikke jeg..

Skrevet

Det finnes en definsjon på hva en alenemamma/aleneforelder er. Om du ikke vet den, så utvid horisonten din litt og les deg frem til det.

Jeg blir ikke en mann fordi jeg går i klær som er kjøpt i en herrebutikk? Skjønner?

Skrevet

Kom da også til å tenke på at hvis man da har barnevakt mer enn en gang i året, så burde man ikke ha barn, er ikke moden nok etc (satt på spissen). Har sett det skrevet her inne ihvertfall.

Mitt barn har et veldig flott forhold til alle sine besteforeldre. Det er helt greit at barn blir sendt frem og tilbake mellom foreldre, men er de hos besteforeldre mer enn hvert jubelår derimot... (ser det er andre faktorer inni her, men anyway)

Skrevet

Hva er det med den generaliseringen. Ser du ikke hvor uvitende du virker med en gang du gjør det. Nei, det er ikke alle alenemødre som har avlastnigen du refererer til. Du har vel uansett din manns penger også, det har ikke de som er alene.

Skrevet

Men hvorfor er det så ille at man sammenligner seg med en alenemamma? Det virker som at noen tviholder på den statusen sin, ingen har det verre enn meg liksom.

Syntes uansett den sammneligningen var dårlig.

Skrevet

jeeezes, dama VET da at hun ikke er en alenemamma, men at hun føler seg som en, må da hun få lov til.

Skrevet

Det var da ikke snakk om penger her heller. Og neida, ikke alle har den avlastningen, det sa jeg jo. Men veldig mange har da det.

Jeg spurte egentlig hvorfor det er så provoserende å sammenligne seg med en alenemamma? Slik som de som har menn i Nordsjøen, på skip (borte flere mnd av gangen), i utenlandstjeneste for forsvaret. Man blir sittende alene med ansvaret da også. Men ikke f... at man får lov å sammenligne seg med en alenemamma? Er det pga to inntekter (i følge deg 12.28)?

Skrevet

Hvor er sammenligningen dum? Du sier du er aleneforelder fordi du trår i en aleneforelders sko innimellom, da kan vel jeg være en mann siden jeg tråkker rundt i gutteklær. Det finnes en definisjon på hva en aleneforelder er, og det er det samme med hva en gutt/mann er. Pr. def. så er du like mye aleneforelder som jeg er gutt.

Kal deg hva du vil, men det virker som du gjør det for å få sympatien og respekten som en virkelig alenemor hadde fått i mine øyen. I mine øyne virker du bare flåsete og oppmerksomhetssyk når du gjør noe slikt.

At det sitter noen alenemødre her inne som har det jævlig, representerer ikke resten av landet og alenemødrene.

Skrevet

Jeg er enig med HI her, kaller du deg alenemamma (og det spiller visst ingen rolle om det er litt ironisk eller ei) er det som å banne høylytt i kirken! Ta dere en pille, det er bare et ord, et ord for å sammenligne seg selv med en annen gruppe mennesker. Alle alenemødre har det heller ikke likt.

Skrevet

Klart du skal kunne "foele deg som en alenemamma". Du paastaar jo ikke derved at du faktisk er det fordi mannen har lange dager. Dessuten er det mange som "er" alenemoedre som har mye mer hjelp med barna fra pappaens side enn mange som er gift eller samboer med pappaen ... saa det er vel heller ingen automatikk i at alenemoedre er utslitte stakkarer.

Skrevet

Jeg hverken ser etter sympati eller respekt. Det var en sammenligning for å beskrive hverdagen min (til en venninne).

Jeg lurte bare på hvorfor det er så tabu?

Men det ser jo ut som du føler deg tråkket på tærne. Det var ikke meningen. Du svarer jo heller ikke på spørsmålet, så...

Skrevet

Nettopp. En alenemamma kan ha masse støtte og hjelp rundt seg, mens en i et forhold kan være veldig alene om ansvaret. Og selvfølgelig motsatt!

Dette er jo noe vi har valgt selv, det blir bedre frem i tid. Så jeg vet det er annerledes enn å faktisk være alenemamma. Men syntes sammenligningen var ganske beskrivende, og ble litt paff da jeg ble så nedhøvlet for sammneligningen.

Skrevet

Du spør to spm i hoveldinnlegget ditt? Er det copyright på alenemorstatusen? Nei, men det er en definisjon på den. En som du ikke går under. Er det bare alenemødre som kan være slitne? Det tviler jeg på etter så mye gnål fra deg allerede.

Derimot så kan jeg ikke føle meg truffet siden jeg ikke er en alenemor jeg heller. Derimot har jeg ikke sett mannen siden november siden han er på jobb. Sliten og møkkelei? Til tider. Alenemor? Nei. :-)

Igjen, så ser det ut som om du kun vi ha sympati, noe jeg ikke greier å grave frem, selv om det ser ut som du trenger den desperat.

Skrevet

Jeg har selv brukt det som beskrivelse av min situasjon, foer da mannen gjerne jobbet 11 timers dager og i tillegg hadde lang reisevei. De jeg snakket med forstod sammenligningen. Kanskje venninna di er litt haarsaar?

Noen moedre er jo virkelig mutters alene i verden med ansvaret sitt og da er det kanskje litt saart aa hoere andre bruke begrepet naar de har familie som kan traa til. Noen mener jo at alenemoedre kun er damer som ikke vet hvem pappaen er eller faren ikke stiller opp i det hele tatt ....

Skrevet

He he, nei da misforstår du. Jeg ser ikke etter sympati. Jeg lurte vel heller på hvorfor det er så ille å sammenligne seg med en alenemamma. Min feil om jeg formulerte meg så dårlig.

Jeg syntes ikke synd i meg selv, da vi som sagt har valgt dette selv. Alikevel føles det ensomt til tider, og slitsomt. Men men, jeg får huske på å ikke uttrykke det hvis jeg ikke vil bli stemplet som oppmerksomhetssyk senere... (noe egentlig din skrivemåte uttrykker at du er).

Skrevet

HVis det er slik noen definerer en alenemamma, så skjønner jeg at man kan føle seg litt tråkket på. (det er ikke tilfelle med min venninne).

Men det er vel ikke den vanlige oppfatningen av hva en alenemamma er?

Skrevet

Nei, folk flest sier vel alenemamma om mammaer som ikke lenger er sammen med barnefaren ogsaa ... selv om foreldrene har like mye samvaer har jeg inntrykk av.

Skrevet

Men det med å være alenemor/forsørger har ikke KUNN det med ansvar for barn å gjøre. Men ansvar for ALT. Har du det HI? Nei, du har en mann som jobber for å forsørge deg og barna deres. Det har ikke en som er aleneforsørger...kanskje derfor det også heter aleneforsørger.

Men ellers er jeg enig med deg. Du har din rett til å føle deg som en alenemor, når det kommer til ansvar for barna dine. For du har all ansvaret, når mannen din ikke er hjemme.

Og vet du hva HI? Du vet ikke hvor ille det faktisk er, før du har opplevd det selv.

Skrevet

Jeg har ansvar for hus og hjem alene. For innkjøp av dagligvareartikler og andre innkjøp. Jeg betaler regninger (men med den store fordelen at jeg også betaler ut fra hans konto). All logistikk avhenger av meg.

Jeg forstår at det sikkert ikke er enkelt for de fleste å være alene. Diskusjonen her inne går jo oftest på avlastning og det å ha en sparringspartner mtp hendelser i barnas liv. Men skjønner det er andre aspekter som kommer inn som man ikke tenker på nar man ikke er alene i realiteten.

Men noen ganger virker det som at de som er alenemammaer ikke har forståelse for at det ikke alltid er lett selv om man er i et forhold heller. At de har det tyngst og vanskeligst og verst. Dette gjelder sikkert ikke majoriteten, men det er kanskje de som klager mest som står sterkest frem.

Vi har vel alle vårt å slite med. Så må kanskje jeg revurdere hva jeg sammenligner situasjonen min med. Og hvem jeg lufter følelsene mine til ;)

Skrevet

Jeg syns ikke at du skal slutte å lufte følelsene dine for venninna di som er alenemor (?). Du har din rett til det. Selvfølgelig skal du få føle deg som en alenemor, herregud. Ingen skal fortelle deg hva du skal føle eller ikke.

Hilsen alenemor :)

Skrevet

Ofte er det sånn at man som enslig forsørger, får noe støtte fra NAV. Søker man på enslig forsørger hos NAV, kommer det opp mange treff. Søker man på alenemamma hos NAV, kommer det opp 0 treff.

Det er jo en grunn til det.

Hadde du sagt at du noen ganger føler deg som enslig forsørger, DA kunne du tatt til deg kritikken fra venninna di.

Har krangla om det før her inne, vet det er mange bastante damer når det gjelder den saken der:)

Føl deg som det du er, ingen kan ta fra deg det.

Skrevet

Forskjellen er vel at du sier at du FØLER deg som alenemamma, ikke at du definerer deg som en? Jeg synes du kan føle deg som hva du vil. Du vet jo at du ikke er alenemamma. Alene og ensom kan vi alle bli i blandt, men fordelen de som ikke er aleneforeldre har er at de (vanligvis) har en å dele utgifter, sorger og gleder med.

Skrevet

Du får vel heller si at du føler deg alene i hverdagen/ alene med ansvaret el.l, så slipper du reaskjoner a la venninna di, jeg personlig hadde aldri reagert på noen som sa de føler seg som en alenemamma da jeg klarer å lese mer mellom linjene en så.. folk er tjukke i hodet, ikke bry deg om de..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...