Gå til innhold

HJELP!! Jeg har 6 mnd på meg til å planlegge bryllup, hvor starter jeg??? NYTT 12:12 27.01.2010

Anbefalte innlegg

Skrevet

HJELP!! Jeg har 6 mnd på meg til å planlegge bryllup, hvor starter jeg??? NYTT 12:12 27.01.2010

Jippi jippi jippi vi skal endelig gifte oss :)

Men vi har bare 6-7 mnd på oss til å planlegge.

Hvor starter vi??

Har jeg så dårlig tid som jeg føler?

Jeg vet at vi må prøve å finne lokale så fort som mulig for de kan fort bli utleid.

Når sender man ut innbydelse?

Hvor finner jeg billig å fin kjole, nettet?

Hvor mye kostet dit "rimelige" bryllup?

Jeg blir supertakknemlig for mange svar :)

Kan noen legge ut på skravle for meg? :) Takk :)

Skrevet

6-7 mnd holder med tid hvis du er effektiv, og ikke for kravstor...

Kjole kan du skaffe rimelig på finn.no hvis det er ok å kjøpe brukt.

Lokale er ikke nødvendigvis noe problem hvis du klarer deg med et grendehus eller liknende...

Det viktigste er jo egentlig å bestemme deg for hvilken kirke du vil bruke, og sjekke om de har noe ledig den datoen du vil gifte deg...

Invitasjoner bør sendes ut ca 3 mnd i forveien. gjerne litt før hvis du legger bryllupet til midt på sommeren...

Jeg har ikke giftet meg enda, så jeg har ikke noe totalsum å komme med, men jeg er ikke kravstor så jeg ser for meg en pris mellom 50-80 tusen. Da regner jeg ca 20 stk til middag og 60 til kaffen...

Lykke til...

det finnes foresten masse bryllupsguider ute på nettet, så det er bare å lete...

Skrevet

først slapp av:-)

du har ikke SÅ dårlig tid du må bare organisere deg bra!

1. bestill kirke eller rådhus eller der dere skal gifte dere.

2. bestill festlokale

3. finn toastmaster

så ville jeg sendt ut innbydelser et par mnd før..

kjole kjøpte jeg i Danmark,men det finnesmye bra på finn.no- bestem deg for pynt, blomster kake og slikt.

Haded hvit marsipankake med roser som pynt. kosta kun 1300, det er ganske billig. sjekk med små lokale bakere. de aller fleste har hvit marsipan. jeg hadde sjokoladefromasj inni.nammmmmmmm!

kjøp ringer, de må man ofte vente på ca 1-2 uker .

Lag sanghefte til festen- og lag kjøreplan for middagen med toastmaster et par uker før

Alt i alt kom det på 60-70000 tror jeg. vi hadde fri bar da. Leide lokale hvor vi sto for maten selv. Leide kokk som tok ca 20000 for å lage 3-retters til 60 stk inkl lønn til ham.

Banded fikk vi for 2000

Servitørene betalte vi 500 hver.( 17 årige jenter, kjempeflinke!)

bartender stilte opp gratis:-)

Bilen som fraktet oss fra kirken fikk vi gratis( men tror det koster rundt 2000)

Skal forresten selge min kjole. den kostet 12000 og selger den for 5000 inkl sko. Den er enkel men utrolig fin. er ca str 38.send pm om du er intr så kan du få bilder:-)

lykke til da!

Skrevet

Her er det bare å hive seg rundt, ja.

Du har det nokså travelt (det vanlige er vel 1-2 år på planlegging)

1) Bestill kirken, det kan være det begynner å bli fullt, så det bør gjøres så tidlig som mulig

2) Bestill lokaler, samme med kirken ... det blir fort opptatt.

3) Send ut invitasjoner. Siden dette blir midt i ferietiden til folk bør invitasjonene ut så tidlig som mulig, før folk får bestilt årets ferie. Bortsett fra når man legger bryllupet til ferietid er det vel 3-4 mnd som er vanlig.

4) Du kan leie kjole i brudesalongene, dette blir nok det rimeligste og du kan da tenke mer på hvordan kjolen ser ut enn hva den koster. Mannen får også leid klær om han ikke skal bruke vanlig dress da.

5) Om lokalet ikke har servering må dere vurdere og ev. bestille catering. Om dere skal lage selv trenger dere ikke tenke så mye på det helt enda. Kjenner dere noen som skal til utlandet? Spør om dere kan få bruke kvotene deres til å handle drikke om dere skal servere alkohol. Der er det endel penger å spare.

6) Blomster bør bestilles 1-2 mnd i forvegen. Til deg, knappehullsblomst til mannen, forloveren, og fedrene deres. Ev til brudepike. Blomster som bordpynt?

7) Bestill frisørtime og prøvetime om du skal styles litt ekstra.

8) Fotograf. Bør bestilles så snart som mulig, for de blir også fort booket.

9) Bil? Transport til kirken, fra kirke til fotografering og videre derfra til lokalet.

10) Annen bordpynt? Hør med de som leier ut lokalet om det er de eller dere som står for pynten (duker, lys o.l.). LLage bordkort, bordplan

11) Hotellrom til bryllupsnatten. Og barnevakt til de små.

12) Musiker(e) til festen

13) Engasjer slekt og venner til å bake kaker. Bryllupskaken vil dere kanskje bestille om dere ikke har en flink kakepynter i omgangskretsen.

Det var vel det jeg kom på i farta.

Dere får nok å gjøre det neste halve året, men husk å kose dere undervegs!

Bryllupet vårt kostet 90 000, men var ikke spes. rimelig. Enkelte ting sparte vi mye på (venner som musikere, bakere som laget alt av kaker osv) andre ting betalte vi fullt for (som klær, blomster, bil o.l.) Så det var vel sånn "midt på treet" prismessig og "midt i blinken" målt i suksess ;-)

Skrevet

Må bare si at jeg syns du har god tid jeg, men nå tenker ikke jeg å gifte meg og ha ett diger kirkebryllup. Mer en fest for å feire oss, og for å gi vår familie og våre venner en artig og koselig kveld. Det trenger ikke jeg ett år på å planlegge. Så, alt etter hvilket bryllup du kan tenke deg har du fra veldig god tid til travelt;)

Jeg har kjøpt ny kjole på salg. Drømmekjolen min til 3900 kr. Så kommer sko i tillegg da. Mannen skal bare bruke sin dress (han kjøpte ny til jul), men supplere med ny skjorte, slips og nye sko. Mye fint å få kjøpt på finn også.

Noen kjente lager tapas rimelig, så det skal vi ha som mat. Dessert lager vi selv. Blomstene skal jeg ordne med, også lager jeg bordkort.

Vi har ikke satt dato enda, men bestemt at det blir i løpet av året. Regner med å sende ut invitasjoner 2 mnd i forveien, ha festen på samf.huset eller hjemme. Med mange musikervenner blir det flere band som skal spille i løpet av kvelden, i tillegg har vi en pc full av musikk som va tar med.

Nattmat blir enkelt og greit sodd, rundstykker og smør som gjestene kan forsyne seg selv av.

Kaker ordner hele familien.

ca 80 gjester (hele dagen, synes ikke noe om å dele opp noen til middag og andre til kaffe), fri bar, samlet sum rundt 50 000 kr.

Skrevet

Jeg brukte 6 mnd på å planlegge vårt bryllup, og jeg hadde et hav av tid! Jeg var ikke så kravstor heller da, men det går helt fint! Bare bestill vielsen og lokalet så er det viktigste i boks. Det andre tar du etterhvert! Lykke til!

Skrevet

Alt av forslag er vel blitt nevnt.. Vil bare si at jeg synes du har god tid.. Planla mitt bryllupp paa 3 maaneder eller noe saant jeg ;-)

Det viktigste er aa finne ut hva du vil ha ;-) Og hvilket budsjett du har. Deretter er det bare aa fyre loes...

Lykke til

Skrevet

Pust ut dette går bra, vi bestemte datoen i august og skal gifte oss i juni, jeg var vel gaske aktiv i planleggingen i starten, så nå planlegger jeg så og si ingenting, selv om det er bare 4 mnd igjen.

Første som ble gjordt var å finne kirke, lokale, forlovere/toastmaster, mat, blomstene. Selv så har vi klart å finne ganske rimelige løsninger, så vårt kommer til å ende på rundt 45 ooo, og da blir vi 60 stk.

Kjolen min fant jeg på finn.no så den betalte jeg kun 2000 for, så ting trenger ikke bli alt for dyrt.

Gjest sug lut
Skrevet

Vi planla og gjennomførte på tre uker så jeg ser ikke problemet ditt.

Skrevet

Hei! Slapp av, du har GOD tid:-) Da vi gifta oss hadde vi 3mnd å planlegge på... Bestemte oss i midten av mai og gifta oss i midten av august. Jeg hadde god tid. Helga før bryllupet var vi på hyttetur med venner og bare slappet av...

Start med bestilling av kirke og lokale, er jo det som kan bli opptatt. Det andre får man alltid til uansett.

Bryllupet vårt kom på ca 60000. Hadde vel ca 35 gjester.

Lykke til:-)

Skrevet

hei du

slapp av, plenty av tid. Jeg brukte 4 mnd og da føler jeg at jeg somlet litt til tider, hehe

Det viktigste er å sende ut en "save the date" til gjestene slik at de kan holde av datoen. Så kan du sende ut invitasjonene etter dette når du har fått laget noen du liker:)

Vi hadde borgerlig vielse i flotte lokaler og dommer som viet oss på privaten. Så da slapp vi tinghuset og vi slapp prest/human etisk vigsler.

Men fort deg med å booke lokalene, de forsvinner ofte fort. Hvor er det du skal ha bryllupet? Er det i Oslo har jeg maaaange lokaler jeg kan tipse deg om;)

Vi hadde veldig økonomibryllup, dvs 80 gjester til middag med gratis drikke hele natten lang;-p . Absolutt alt kom på 65.000kr, dette inkluderte klær, sminke, servitører, kaker, foto osv. Det handler bare om å benytte seg av de tjenestene man kan få der ute, man kjenner alltid noen som er flinke til ett eller annet:-) Vi kuttet kostnadene over alt, bare ved å spørre om hjelp. Feks 2 fra BiM gruppen min serverte, enda en lagde kake.

2 venninner er sminkør og friøsr, da har man plutselig spart nesten 3000kr

Brudebuketten og 3 brudepikebuketter lagde jeg samme dag, sto bare opp litt tidligere. Brukte flotte fair trade roser fra coop, kostet kun 50kr pr bukett med 20stk.

Kjolen kjøpte jeg på ebay, fikk fantastisk skreddersydd kjole sendt fra USA, kun 3000kr, solgte den faktisk brukt til 3500kr etterpå, så der gikk jeg i pluss.....

Alkoholen ble kjøpt inn fra Sverige og maten var nydelig tapas.

Fordi vi var litt smarte med pengene hadde vi da muligheten til å invitere alle vi ønsket, slapp å sitte og velge ut hvem som skulle få komme.

Vi hadde ikke så mye å bruke, men ingenting med bryllupet mitt var "billig". Bare litt planlegging så kan man få til masse.

Skrevet

Jeg hadde bare 4 mnd på meg og det gikk helt fint. Nå hadde ikke vi noe stort bryllup da. Men det første du må gjøre er å finne brudekjole hvis du skal ha det. De er det nemlig minst 3 mnd bestillingstid på hvis du skal tilpasse den. Jeg visste jo ikke det da jeg var og kjøpte men heldigvis fant jeg en som passet perfekt og bare trengtes å legges opp i lengden. Anbefaler å bestille prøvetid på brudesalonger, for man vet ikke hva som passer og ofte ender man opp med en kjole man ikke trodde man ville på forhånd.

Ellers laget vi invitasjoner og takkekort via nettbutikk, kortdesign.no.

Du finner mange lister på nettet som er hendige. Jeg brukte kvinneguiden.no mye da vi planla.

Skrevet

6-7 mnd det går bra:)

Det dyreste er jo maten, kjolen, drikkevarer og blomstene...men hvis du ikke har oppspart mye penger så fordel utgiftene utover de mnd du har.

Vi hadde fri bar, har oppskrevet hvor mye drikke varer det gikk,hvis du vil vite det:)

Bestillte alt av drikkevarer fra Tyskland(billig) kjøpte lys og servietter på Ikea, kjøpte kjole på Finn, mate hadde min mann og svigerfar skutt på jakt, rype og rein og jeg hadde plukket multer til dessert..........

Skrevet

Finn tid i kirke og selskapslokaler først.

Varsle de som skal i bryllup om datoen så fort som mulig.

Inbydelse ca 3 mnd før - 1 mnd. svarfrist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...