Gå til innhold

hvor gammel kan barnet være før de kan settes/legges i vippestol?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Vil si at det kommer helt an på hvilken vippestol du har? Har du en som er veldig liggende og kan justeres i rygg osv så kan man jo bruke det fra de er nyfødte, for da kan de jo ligge der på en måte. Men det er jo ikke så mye vits i det da.. Kan heller ligge en annen plass da liksom.

Googlet det og fant dette svaret av en fagperson:

"Vippestol kan vanligvis reguleres til å være flat og i ulike vinkler på skrå, og så vidt jeg kjenner til, er det ikke satt noen minimum alder fra produsentens side.

Generelt anbefaler jeg bare vippestol i korte intervaller, vanligvis i forbindelse med mating av grøt eller middag og da er babyen gjerne 4-6 mnd.

Generelt kan babyen ligge flatt i vippestol tidligere, men det er generelt bedre å ligge helt flatt på et teppe på gulvet. Det å ligge/sitte i en vippestol er ganske passivt, så derfor vil jeg kun anbefale korte perioder og være bevisst på å legge babyen på magen også. "

Skrevet

Hørtes fornuftig ut det denne fagpersonen sier. - Men noen ganger kan det være kjekt å bruke vippestol i helt korte perioder litt tidligere. Feks når vi spiser middag og babyen er våken og selskapssyk, tar vi vippestolen med på kjøkkenet slik at du er sammen med oss. (Der er det liksom ikke så mange andre alternative steder å ligge.) Det samme kan jo gjelde anfdre steder hvor man vi ha med seg babyen, men hvor det ikke er noen bra steder å få lagt han/henne ned.

Skrevet

vi har brukt vippestol fra han var 4 uka gammel. kjekk å ha når han ikke får sove å da vippe han å så ligg han godt å trøyer se me å være i den å sjå seg rundt. kjekk å ha når e sitt å pumpe å vipper med ene foten og når e må en tur p¨å do.

Skrevet

Vi har en som kan legges nesten helt flat, og har brukt den siden 3-4 uker. Den er veldig grei om jeg skal foreksempel spise frokost eller noe, og hun er våken. For da kommer hun litt lenger opp (bruker å sette den i sofaen vedsidenav meg), og kan se meg, og se litt hva som foregår. Veldig deilig å kunne bruke begge hendene når man skal spise, og å slippe å løpe fram og tilbake mellom maten og liten bebi som ligger på gulvet el alene og gjerne protesterer på noe eller sliter litt med ett eller annet (roter seg bort i gulpesmekken, foreksempel ;) )

Skrevet

Ja, helt enig med dere. Jeg tror også jeg brukte den hvertfall fra jenta mi var 4 uker. I korte perioder.

Annonse

Skrevet

Tror Anton var ca 6 uker da jeg kjøpte vippestol. Han kan faktisk være rolig i noen minutter mens han ligger der (DEILIG!!!). Bruker den stort sett mens vi spiser + at han ligger i den på badet mens jeg dusjer. Den beste investeringen så langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...