Gå til innhold

Konsekvenser ved lyging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere tar barna deres i løgn, får det noen konsekvenser for dem eller lar dere det bare fare? Jeg hater løgner og er opptatt av at barna skal lære seg at det lønner seg å være ærlig..men hvordan skal en gå fram for å få til dette? Hva skal en gjøre om en tar barna i løgn for at de skal skjønne at en ikke skal lyve???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

Hva lyver det om?

Små barn leker hele tiden. Når de "lyver" kan dette bare være nok en tur til lekens verden.

Kanskje barnet sier: "Jeg og bestefar var på fisketur" Kanskje barnet ikke har sett bestefar på lenge. Kanskje kan du være med på leken.

Du kan si: "Hvor dro du hen da"

Prøv og finn ut om barnet skiller mellom fantasi og virkelighet. Vær søyeraktig i bliket og signaliser at dette er en lek. Etter på kan dere snakke om fantasin dere nettopp diktet opp.

Ikke beskyld barnet for å lyve hvis det kunn er en uskyldig lek.

Hilsen pedagogen...

Skrevet

Som pedagogen kommer det an paa alderen. Det er stor forskjell paa en femaaring og en tiaaring :)

Skrevet

Synes ikke det er så fælt å "lyve"om den fisketuren, det blir noe annet om man lyver om ting som får konsekvenser for andre enn en selv, og om barnet lyver seg unna ting som er alvorlige.

Jeg pleier å gi barnet dårlig samvittighet, om et barn legger skylden på en annen når en vase knuser feks, og jeg vet at det ikke kan stemme, forklarer jeg hvordan jeg fant det ut og blir sint fordi h'n løy. Hadde du sagt det var deg med en gang, ville jeg sagt det var dumt, men sånt skjer.

Har hatt en del episoder gjennom åra, og har nå 2 stk som for det aller meste sier sannheten. Spesielt den eldste er helt utrolig god på sannheten:)

Skrevet

Vi ga husarrest til 10åringen som stadig kom med løgner om viktige ting. Det er stor forskjell på å fantasere om en fisketur med bestefar og å lyve om ting.

Ble slutt på lyvingen her når vi ikke ga oss på husarresten.

Skrevet

Først tenkte jeg at dette er da helt normal hos barn, menge skille ikke mellom fantasi og virkelighet før de er godt opp i alder, men 11 år? Ja da skulle han jammen meg fått hørt ja. Da vill jeg tatt en alvorlig prat med ham, fortalt om kommende konsekvender. Forsøkt å finne tak i hvorfor han lyger, har han andre adferdsproblemer? For der er nettopp det det er. Hva lyger han om? Ting han har gjort eller sett, ting som gir ham oppmerksomhet?? Søk hjelp dersom det ikke går over, jeg synes det er alvorlig dersom en på 11 lyger mye..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...