Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 var innom Nav i dag for å levere søknaden om foreldrepenger. Når vi skulle til å gå kommer sosialdama bort til oss og ber om at vi blir med henne litt inn på kontoret. Hun hadde rett og slett overhørt vår samtale med noen andre ansatte på nav, og på denne måten funnet ut grunnen til at vi var der. Når vi setter oss der forteller hun oss at så fort vår datter er født så kommer hun til å sende inn en bekyringsmelding til barnevernet!! Vi ble helt satt ut. Det finnes ingen grunn til hvor for hun skulle gjøre dette mot oss. Etter masse om og men fikk jeg endelig ut av henne at grunnen ene og alene var at min samboer hadde vært litt innenfor pp-kontoret når han var liten. Dette på grunn av lese og skrivevansker og konsentrasjonsvansker. Ingenting alvorlig og det har absolutt ingenting med hans voksne liv å gjøre. Han fungerer nå helt normalt og man kan ikke merke noe som helst på han at han har hatt problemer tidligere. Det er nå over 10 år siden denne sosialdama har hatt noe med han å gjøre, og alikevel blir han dømt av henne. Vi ser på dette som ren trakkasering og er helt fortvilet, vil jo ikke ha noe med barnevernet å gjøre og føler oss misstenkeliggjort! Er det noen som har opplevd det samme, eller har noen synspunkter på dette?
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 Noen skrivefeil ser jeg ja, men tenker ikke helt klart i dag :-(
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #3 Skrevet 26. januar 2010 Hadde det vært grunnlag nok så ville jeg vært fratatt barna mine til evig tid pga psykolog og pp-tjeneste i 13 år, fire selvmordsforsøk og dype depresjoner. Nå er jeg helt frisk og jeg har ikke hørt noe fra barnevernet.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #4 Skrevet 26. januar 2010 Jeg har ikke hørt på makan - stakkars dere! Var jeg dere ville jeg kontaktet det lokale barnevernet før fødsel og fortalt hva som har skjedd. Skriv ned hvordan samtalen artet seg, med dato og sted og navn på NAV-dama. Jeg ville også kontaktet, eller sendt brev, til hennes overordnede med krav om å få vite med hvilket grunnlag hun kan gjøre noe slikt. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #5 Skrevet 26. januar 2010 Har overhode ingen erfaring med dette, men dersom DETTE er begrunnelsen fra Nav-damen, har dere ingenting å frykte :-) Barnevernet vet nok også bedre enn å kaste bort tid på en far som hadde litt trøbbel for 10 år siden. Det sier selvsagt ingenting om hans omsorgsevne i dag (dersom han ikke er mentalt tilbakestående eller noe, og det regner jeg ikke med at han er). Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #6 Skrevet 26. januar 2010 Høyst sannsynlig kommer NAV-dama til å få en skrape av sine overordnede for dette. Barnevernet liker ikke å få falske meldinger fra offentlige ansatte.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #7 Skrevet 27. januar 2010 heheheh... jeg har mange GROVE saker i min journal(selvmordsforsøk osv osv....) og jeg er alene med barna. Jeg har måttet tvinge barnevernet til å hjelpe oss, på tross av mitt "rulleblad" i journalen min..... Slapp av:) La NAV bare gjøre det. Det skjer ikke annet enn en eller 3 samtaler, i så fall. Om dere ikke har annet på deres "rulleblad", da, som er så grovt, og mot barn, at dere ikke kan ha ansvar for barn uten tilsyn;) Ta det HELT med ro, og ta det som en liten sak om så skjer:) Det går helt bra, om dette er grunnlaget til NAV. Jeg vet ikke helt om jeg tror på deg, for grunnlaget du oppgir, er så syltynt etter det jeg har erfart selv;) hehehe... Og en ting til; har din mann(barnets far) eller hans foreldre noengang tillatt PPT å utlevere slike opplysninger til NAV/trygdekontoret? For har de ikke det, så kan ikke NAV bruke opplysningene de sitter med.....
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #8 Skrevet 27. januar 2010 Tusen takk for svar :-) Vi håper og tror jo ikke at hun kommer noen vei med dette, men frykter hva hun kommer til å skrive på den bekymringsmeldingen. Føler på meg at hun kommer til å smøre tykt på for å si det slik... Hadde hun fått seg en skrape hadde det ikke bare reddet dagen min, men resten av året også!!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #9 Skrevet 27. januar 2010 fy f***! dette var trist lesing! blir lei meg av å høre hvor forferdelig mennesker kan være mot andre mennesker! ikke bry dere om den kjerringa! huff, syns så synd på dere. jeg er enig i en over her! jeg ville også tatt kontakt med barnevernet snarest nå før barnet kommer, og bare fortelle hva dere har blitt fortalt, og fra hvem. huff...masse lykke til til dere:-) dere blir helt sikkert noen fantastiske foreldre!!! ikke hør på sånne ondskapsfulle mennesker...som bare vil ødelegge for andre. det er trist, men sånn er verden. de som er sånn burde skamme seg. tenk dette skal være en fin tid i deres liv...så må dere gå å tenke på noe sånt! den damen som sa sånt burde SKAMME SEG!!! jeg ble virkelig på gråten nå! og det faktisk fordi jeg har vært borti noe av det samme, falsk melding til barnevernet! det er alt for mye sånt nå fortiden....alt for mye ufortjente bekymringer pga noe sånt. leser mye om det på disse sidene, folk som blir meldt til falskt til barnevernet!! ikke bra at verden har blitt sånn!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #10 Skrevet 27. januar 2010 Enig. NAV-dama høres rett og slett litt ustabil ut, tenker ikke engang på taushetsplikten hun har fra sin forrige jobb...
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #11 Skrevet 27. januar 2010 Helt ening med 0051 Gjør som anonym der sier. Det ser mye bedre ut for dere å være i forkant av denne situasjonen denne dama har forespeilet dere.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #12 Skrevet 27. januar 2010 Det var et veldig godt tips, vi skal skrive ned punktene i samtalen i morgen og skal ta en prat med barnevernet. Takk for alle støttende ord damer, de varmer i en situasjon som denne :-) HI
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #13 Skrevet 27. januar 2010 Jeg ville ikke latt dette passere i stillhet. Ta kontakt med sjefen hennes, og fortell hvordan hans/hennes ansatte tillater å oppføre seg. Ville gitt denne dama så totalt på pukkelen. Fått henne til å komme med en skikkelig beklagelse. Det er jo det vi lærer barna våre også, at de sier unnskyld hvis de har begått andre urett. Hvorfor skal vi voksne oppføre oss annerledes? Huff, kjenner jeg klarte å hisse meg skikkelig opp på dine vegne. Hormonell, høygravid med søvnvansker;) lykke til! Ps. Og du, oppdater oss på eventuell utvikling i saken da. Trenger å meske oss litt i andres saker vet du.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #14 Skrevet 27. januar 2010 Jeg jobber i PP og har aldri hørt om at man skal melde voksne mennesker til barnevernet, pga lese/skrive vansker i skoleårene. :/ Jeg tror ikke dette er noe å bekymre seg over. Når det er sagt så er ikke det "å bli meldt til barnevernet" synonymt med at barnevernet skal ta fra dere barnet. Barnevernet er der for å hjelpe. Kan være sosialarbeideren mener dere trenger råd og veiledning fra barnevernet, og da er det jo bra at hun tar fatt i det. Veldig mange barnefamilier får hjelp alt for sent. Jo tidligere hjelpen kommer, jo bedre er det. Jeg skjønner at dette bekymrer deg veldig. Og jeg syns du skal ta en telefon til det lokale barnevernet og snakke litt med dem. For det første kommer dere da sosialarbeideren i forkjøpet og for det andre vil det nok lette litt av bekymringen deres Lykke til, dette går nok helt fint skal du se.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #15 Skrevet 27. januar 2010 Jeg tenker at det er en annen årsak til at hun vil melde dere til barnevernet, Kan for alt jeg vet være ubegrunnet, men hun hadde aldri kontaktet dem på det grunnlaget du oppgir. Tror heller ikke hun smører tykt på bare for å få dere i saksa. Jeg har mer tiltro til systemet enn at Navansatte lyver for å lage kvalm. Ta kontakt med barnevernet selv. Skal uansett fryktelig mye til før barn blir fjernet fra sitt hjem.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #16 Skrevet 27. januar 2010 HVis det du skriver er grunnen til bekymringsmeldingen har du intet å bekymre deg for. Derimot burde den profesjonelle skaffe seg litt utdanning. Det virker mildt sagt usannsynlig at noen i NAV vil sende bekymringsmelding til barnevernetpå dette grunnlaget.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #17 Skrevet 27. januar 2010 Herregud...jeg ville ha annmeldt henne for æreskrenkelse, fysj så frekt!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #18 Skrevet 27. januar 2010 Hvis det ikke er noe mer bak enn dette du forteller her, ville jeg uten tvil anmeldt henne for trakassering. For det er ikke lov å gjøre som hun gjorde. Så sant du forteller hele historien. Tviler på at noen har opplevd det samme, man kan si mye rart om nav men de går ikke rundt å melder alle som er uskyldige til barnevernet. Var jeg deg ville jeg levert både en politianmeldelse og en skriftelig klage til høyeste hold i nav.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #19 Skrevet 27. januar 2010 Enkelte folk skulle vært skutt... Deriblandt hu der saksbehandleren på NAV ! Dette er absolutt ikke noen grunn til å melde noen! Får ikke håpe dere bor i "feil" kommune da... Har hørt om enkelte kommuner som barnevernet er helt j****e i =S Det er en kommune i nord, Bodø tror jeg, og så er det Karmøy. De to har helt forferdelig rykte på seg. Enkelte steder i Bergen er de litt sånn over the top også har jeg hørt... Håper det ordner seg for dere, krysser fingrene !
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #20 Skrevet 27. januar 2010 Jeg ville tatt en tur ned til barneværnet og snakket med de nå. Ha dette hengende over hodet hadde ikke jeg orket, så jeg ville ha sjekket det litt ut med barneværnet nå. Jeg har kun positive erfaringer med barneværnet, jeg har hatt møte med de tidligere for å få råd og det hjalp meg. Nå kjente jeg damen litt fra før, pga min tidligere svoger fikk hjelp av barneværnet så for meg så var dette ett naturlig sted å søke råd når situasjonen var som den var (var kun ett møte, ikke noen bekjymringsmld eller noe slikt. ) Trodde ikke de i offentlig sektor hadde lov til å si at de skulle sende inn en bekjymringsmld før det skjedde heller jeg.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #21 Skrevet 27. januar 2010 Enig med de andre her, ta fatt og kom sosialdama i forkjøpet... Vi fikk helsesøsteren etter oss fordi at eldstejenta som nå er 10 år var litt trett på skolen, og her er leggetiden for henne mellom 20:00-20:30 Mens søskene som nå er 4 ( 19:00-19:30) gutten på 7 år legger seg (19:30-20:00)... Men som sagt, så er det ikke hver kveld de sovner til den tiden de skal, enda de er i seng til samme tidpunkt..¨ Som min mor sa: en kan tvinge dem i seng til det tidspunktet, men en kan ikke trylle dem til å sove... Der som og sjokkerer meg var at helsesøsteren tok inn databruken min i den saken... jeg sitter litt på formiddagen, og når ungene ser på barne tv litt, og ellers når ungene er kommet seg i seng... Da mente hun at om jeg satt fra kl 21:30 til 00:00 så var det for mye, hva med de som jobber på kontor, sitter ikke de mer fremfor data, eller er det noe jeg innbiller meg????
Dunder Skrevet 27. januar 2010 #22 Skrevet 27. januar 2010 Yeah ringt, HI. Den må du lenger ut på landet med. Kanskje du skal åpne ørene og høre litt bedre etter neste gang du får forklart hvorfor noen er bekymret for barnet ditt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå