Gå til innhold

Monajenten

Mammaen og prinsessen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når en syr med overlock maskin med 4 tråder, er det da normalt at tråden vises som streker på retten (når en syr på vrangen) ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men det kommer litt an på. Har du vanlig overlock eller flatlock? For meningen med overlock er jo å sy sammento stoffstykker på siden, og så blir det ingen søm på utsiden. Sånn som i joggebukser o.l.

Skrevet

Uff, det skal være vanlig overlock. Men den kan stilles på flatlock og.

Det er en Husqvarna Huskeylock s15.

Men jeg får kun sydd slik at sømmen vises på retten. Klarer ikke å skjule den.

Skrevet

Ja men da tror jeg du bruker sømmen på feil måte, for det er ikke for å sy f.eks en oppbrett eller fald, for det er som du sier to sømmer på den ene siden.

Overlock brukes til å sy sammen plagg, i sidesømmer o.l. og til å forhindre at stoffet rakner. F.eks. overlocker jeg alltid før jeg syr sammen delene hvis jeg lager f.eks. en kjole av et stoff som lett rakner.

Skrevet

Ok. Jeg syr en kjole til datteren min da, i stretch og har overlocket alle delene men skal altså sy den sammen nå.

Det blir litt kult da, da det ser ut som om det holder på å rakne på et vis, men det er likevel ikke sånn jeg hade planlagt det da.

Skrevet

Hvis du skal sy en kjole i stretchstoff, behøver du ikke å overlocke alle delene før du overlocker de sammen. Det gjøres i en éngang, og du får både sydd sammen og hindret stoffet i å rakne i samme søm:-)

Skrevet

Ok. tusen takk. Nå er kjolen nesten ferdig:-) Mangler bare halsen, armkantene og sidene.

Skrevet

Så bra! Flink du er:-) Når jeg er ferdig på skolen til sommeren, skal jeg dra frem symaskinen og sy som bare det. Har så mange idéer at jeg bobler over, hehe;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...