Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 Ser Nestlé (og kanskje andre) har diverse fruktdrikker/juice til babyer. Noen som pleier å gi babyene sine dette? Tassen her (6,5 mnd) har jo begynt å drikke vann og ser ut til å like det veldig godt Stor stas å få drikke av mammas glass i alle fall Da er han stor gutt Dessuten ammer vi jo masse fortsatt. Burde jeg gi han litt fruktdrikke også for å venne han på flere ulike smaker? Han får jo både frukt og middagsmos i tillegg til grøt. Dessuten får han jo innimellom smake på ting jeg spiser (brødskive, litt middag osv) Men egentlig ser jeg kanskje ikke helt poenget med fruktdrikke til disse som er så små?!? Å lære å drikke saft/brus/juice kommer vel med tiden det også
cathrine&emma Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 tror jg ville ventet til han evt kan holde flaska /tutekoppen selv.. jg ser ikke vitsen med det før, så lenge han kan drikke vann..? jg gav ikke slik til mi jente før ho var mellom 10 -12 mnd jg...og vist jg gav ho saft blandet jg den ut med mere vann enn nødvendig...
Hikken Skrevet 26. januar 2010 #3 Skrevet 26. januar 2010 Leah har ikke fått noe annet enn vann før helt nylig, hun er 18 mnd. Hun elsker vann og sitter og sier høyt "MMMMMMM" når hun får kopp med isvann ) Av og til får hun utblanda eplejuice, men ser ikke helt poenget med å venne henne til andre ting når hun elsker vann )
camilla^ Skrevet 26. januar 2010 #5 Skrevet 26. januar 2010 MIne barn har ikke fått juice før de har blitt store nok til å spørre. De har begge likt vann veldig godt, og gjør det enda. De har fått masse frukt i forskjellige former, men juice har de fått minimalt av. Jeg syns det er bedre de spiser frukt, enn juicen som ikke er ferskpresset og endel e-stoffer i. men ungene får smake og har smakt på det meste fra 6mnd alder.
mettemor :) Skrevet 26. januar 2010 #6 Skrevet 26. januar 2010 Hvis ungen drikker vann så ser jeg heller ikke vitsen med å venne dem på å drikke juice og saft. Skulle resultatet bli at han ikke liker saft og juice senere ser jeg forsåvidt ikke problemet med det heller... Da eldste vår var baby fikk vi henne ikke til å drikke vann. Da ble redningen å blande litt juice i vannet for å få litt smak på det. Junior på 1 år har knapt smakt annet enn vann og melk. Ikke fordi vi er hysteriske på det, men fordi behovet ikke er der.
ano`num *17.03.10* Skrevet 26. januar 2010 #7 Skrevet 26. januar 2010 Jeg ville ikke gjort det uten videre. Men hadde jeg hatt et sykt barn som ikke drakk (over flere dager) eller det var sommer, varmt og barnet potensielt fikk i seg for lite væske ville jeg nok vurdert det. Antagelig prøvd det også. Jeg ga 2åringen min "nissebrus" i november for å få i henne noe, prinsippet blir vell omtrent det samme. Hun er kronisk syk og hadde ei dårlig periode da hvor hun ikke ville ha noe over lengre tid. Da tyr en til slike dårligere løsninger
Ranveig R Skrevet 26. januar 2010 #8 Skrevet 26. januar 2010 Nei, det ser eg ikkje poenget med. Lille var ca 11 mnd då ho smakte noko slikt for første gong, det var då sviskesaft pga forstoppelse (akkurat begynt med fast føde). Etter det fekk ho ikkje jus før rundt 1 1/2 år då ho oppdaga at broren fekk det innimellom.
soleia Skrevet 27. januar 2010 #9 Skrevet 27. januar 2010 Har sett dei der eg og, og lurt på kva poenget er. Må vel vere betre at babyen drikk mm og lærer seg å like vatn. Me vaksne drikk og sjeldan juice pga er ein del sukker i det, då er det betre å ete frukt som gjev meir fiber og vitaminar. Nestle har nok berre funne ut at dei må lage noko nytt dei kan skape behov for, og som dei kan tene pengar på. Er jo lite å tene på vatn..
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 27. januar 2010 Godt å se at det ikke bare er meg som ikke ser helt poenget i disse fruktdrikkene
Lea Laus Skrevet 27. januar 2010 #11 Skrevet 27. januar 2010 Jeg har gitt litt vanlig eplejuice (ikke fra nestlè) blandet ut med vann til min på 9 mnd. Hun får det innimellom til middagen, ser ikke noen grunn til at hun kun må drikke vann. Greit å variere litt syns nå jeg. Hun drikker ellers bare vann iløp av dagen så det lille hun får i seg da er vel ikke livsfarlig... Ikke har hun tenner heller foreløbig..
therehag Skrevet 27. januar 2010 #12 Skrevet 27. januar 2010 etter at lillejenta vår drakk lite vann i over 2 måneder til tross for iherdig forsøk, så gav vi hun sånn nstle juice. er jo ikke sukker eller tilsetningstoffer. hvis du har smakt den så smaker den vann med litt frukt i;) etter det begynte hun å drikke mer generelt. Hun fikk vel øynene opp for væske;) nå har vi kutta juicen(etter 3 uker) og hun drikker mye vann:)
MammanTilEmma❤ Skrevet 27. januar 2010 #13 Skrevet 27. januar 2010 syns det er dumt å begynne med andre ting når de drikker vann å liker det, jenta vår synes vartfall vann er kjempegodt :-) har prøvd sviskesaft også.. men det var ikke like godt nei:)) synes det er kjempebra at barn drikker vann, har sett mange som gir husholdingssaft elle brus.. å det synes jeg er unødvendig vartfall..
Gjest Skrevet 27. januar 2010 #14 Skrevet 27. januar 2010 Fikk vel litt ved sykdom og sånt, eller ved en spesiell anledning, dog ikke ved 6 mnds alder, hehe.
Abracadabra Skrevet 27. januar 2010 #15 Skrevet 27. januar 2010 hvis småen drikker vann så hadde jeg vært vel fornøyd med det! gutten vår drakk ikke vann i det HELE tatt, hatet det, var skikkelig antivann---så det endre med at jeg gav ham utblandet eplejuice. kanskje 1 cm juice og ti cm vann - man det holdt til at han fikk i seg mer væske, og da var jeg fornøyd. puh! fikk masse pes av svigermor som ikke syns noe om den juicen, og jeg likte det ikke jeg heller, men han måtte jo få i seg NOE drikke?? det var faktisk først i en alder av 2,5 at han begynte å like vann. så nå får han vann som tørstedrikke, og kanskje en kopp juice til frokost eller når han kommer hjem fra bhg. lillesøster skal like vann. håper jeg.
Gjest Skrevet 27. januar 2010 #16 Skrevet 27. januar 2010 Har gitt lite av disse ferdig-drikkene. Men har gitt dem utvannet økologisk eplejuice og etterhvert appelsinjuice (fra ca 8 mnd). Eldste min nektet å drikke vann, så han fikk mme og av og til utvannet juice for å venne seg til å drikke annet enn melk. Yngste fikk litt de dagene vi andre hadde saft til middagen, han er forresten veldig glad i vann, så ikke noen problemer der. Jeg ser nemlig ikke noe galt i å kose seg litt og ha noe annet enn vann til middagen en gang i blant. Særlig om sommeren synes jeg det kan gjøre seg med et glass frisk juice i varmen. Hadde ikke kjøpt egne barnejuicer, men heller med tid og stunder (litt tidlig enda) vannet ut litt vanlig juice til henne. Det er ikke dumt å venne barnet til forskjellige smaker, både på mat og drikke bare pass på at det blir mest sunt og minst søtt ;-)
Brillefint - Jadda! Skrevet 27. januar 2010 #17 Skrevet 27. januar 2010 Jeg ville ventet en stund med det. Her har jeg tilbudt saft ved sykdom (spy og diare) for å få i nok væske, men han liker bare vann. Veldig greit egentlig. Han er 1 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå