mamma_t_2 Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 heisann. er enslig mor og jobber turnus, med helgejobbing og aftenvakter. kan jeg ha krav på tilrettelagt arbeidstid? da det er vanskelig for meg å jobbe helger og seinvakter.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 Ja det kan du ha krav på. Ta kontakt med fagforeningen din, så vil tillitsvalgte hjelpe deg med dine rettigheter , dersom ikke din arbeidsgiver selv hjelper deg, ved å innvilge deg tilpasset arbeidstid, grunnet behovet for det siden du er alene med små barn.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2010 #3 Skrevet 29. januar 2010 Det bli opp til arbeidsgiveren din det - om du kan komme senere om morgenen - og ta igjen timene på ettermiddagen feks. Man får ikke støtte fra NAV for å jobbe mindre når man er alene. Jeg jobber 3 delt turnus og er alene - har MYE barnevakt på kveld og natt for å si det sånn..... Men også en arbeidsgiver som er forståelsesfull og lar meg avspasere en hel time hver morgen sånn at jeg rekkke å levere i barnehagen som åpner etter at vakten startet. Men jeg må jo ta igjen alle disse timene...Har ikke mange avspaseringstimer tilgode for å si det sånn Snakk med arbeidgiverene din og hør hvordan de kan hjelpe deg. NAV el kan du bare glemme....
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #4 Skrevet 31. januar 2010 Du har nok ikke krav på det nei.. I en overgangsperiode til du finner en annen jobb vil nok de fleste arbeidsgivere være forståelsesfulle og tilrettelegge, men over tid vil det jo bety at arbeidsgiver må putte inn en ekstra person i de vaktene du ikke kan gå og det koster ekstra for arbeidsgiver som kanskje må forskyve/overtidsbetale folk.. Jeg har vært i en lignende situasjon selv om jeg ikke er alenemor.. Samboer er blitt operert i hodet (stor operasjon for å fjerne epilepsi) og han har ikke kunnet passe gutten vår alene på kvelder eller helger.. Jeg fikk initialt tilrettelegging i en mnd hvor jeg slapp kvelder og helger, denne ble så utvidet to ganger men så innså vi at det nok ville ta mye lengre tid for sambo å bli helt frisk enn vi hadde trodd og etter å ha fått nei til ytterligere tilrettelegging har jeg nå måttet bytte jobb... Heldigvis tilrettela arbeidsgiver for meg i oppsigelsesperioden også ellers hadde jeg måttet gå på dagen... Jeg sjekket med min fagforening og fikk beskjed om at det var riktig som var gjort at jeg kunne få tilrettelegging i en begrenset periode, men når det gikk en viss tid ble ulempen for stor for arbeidsgiver slik at jeg ikke kunne fortsette så lenge jeg ikke kunne jobbe alle vaktene mine.. Hør med arbeidsgiver hva de sier, men KRAV på det har du nok neppe....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå