Emil & Røra Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 Datteren min er født med en medfødt feil på det ene øyet. Iris henger fast i linsen slik at pupillen hennes blir hjerteformet. Vi går på kontroller på sykehuset jevnlig. I dag nevnte legen at vi må følge med fordi hun kan utvikle grå stær. Er det noen som har barn med dette? Noen som vet litt om grå stær?
mamman til to gutter Skrevet 27. januar 2010 #3 Skrevet 27. januar 2010 Grå stær er egentlig en normal aldersforandring i øyet. Bare man blir gammel nok, så får alle grå stær en eller annen gang. Det som skjer er at linsen i øyet blir mer og mer grå etterhvert og når linsa blir grå, så vil man se dårligere. De fleste eldre som får det, tror selv de trenger nye briller, men ny styrke i brillene vil ikke hjelpe dem i det hele tatt. Hos eldre vurderer man hvor grå linsene er og hvor stort problem pasienten syns det er selv før man opererer ut linsen og setter inn en ny. Feks opereres mange når de nærmer seg at de ikke har lov å kjøre bil lengre, andre opereres fordi de ikke klarer å lese bøker som de har gjort tidligere. Andre kan se like dårlig, men ikke anse det som noe problem selv og da venter man ofte lengre. Når barn får grå stær, så er det selvfølgelig pga normale aldersforandringer, da er det gjerne en skade el som gjør at de får det, men det er det samme som skjer. Linsa blir grå og barnet ser dårligere. Problemet hos barn som ikke er hos voksne, er at hos barn utvikler synet seg fortsatt. Vi blir ikke født med et godt syn, øynene bruker de første årene på å lære seg å se godt. Hvis et øye av en eller annen grunn ikke kan se bra, så vil aldri det øyet lære seg å se bra heller. Hvis datteren din utvikler grå stær, vil hun ikke se så godt på det øyet som på det andre og hvis det ikke gjøres noe, så vil aldri det øyet lære seg å se bra. Derfor er det viktig å følge med sånn at de kan operere øyet hvis hun utvikler grå stær. Jeg vet veldig lite om hva de gjør hos små barn, men jeg mener å huske at hos de som blir født med grå stær, tar de ut linsen inne i øyet og venter med å sette inn en ny, rett og slett fordi linsen vokser akkurat som resten av kroppen og hvis de da setter inn en ny linse hos en baby, så vil den bli for liten etterhvert. Da lar de heller babyen gå uten linse mens den vokser og ha en kontaktlinse utenpå i stedet for (høres veldig rart ut, men babyer kan faktisk bruke kontaktlinser i ekstreme tilfeller). Når barnets øye er ferdig utvokst, kan de sette inn en kunstig linse på samme måte som de gjør hos eldre. Akkurat når øyet er ferdig utvokst og de har mulighet for å sette inn en kunstig linse husker jeg ikke og det kan godt hende de gjør dette på en annen måte nå enn når jeg lærte om det for etterhvert veldig mange år siden også, men jeg vil tro legen på sykehuset kan forklare deg mer om det hvis du spør på neste kontroll der.
Emil & Røra Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 27. januar 2010 Tusen takk for god informasjon! De har valgt å ikke operere henne for den medfødte feilen, men hun har blitt lappebehandlet fra hun var fire månder til nå når hun er ett og et halvt år. Det jeg ikke skjønner er at de nå forteller at den medfødte feilen kan medføre at linsen og linsekamemret blir "dratt i" og utvikler seg galt. De sier også at hun lett kan utvikle grå stær. Da skjønner jeg ikke hvorfor de ikke bare opererer den medfødte feilen og unngår allt dette.... Så langt jeg kan se må det bety at det er enklere å operere grå stær enn den medfødte feilen ... (de snakket om at de måtte "nappe" vekk det som har groodd fast på linsa med "pinsett"). Jeg får spørre på neste kontroll .
mamman til to gutter Skrevet 27. januar 2010 #5 Skrevet 27. januar 2010 Jeg kan mest om øyesykdommer hos eldre, så jeg kan egentlig ingenting om den medfødte feilen datteren din har, men jeg vil, som du sier, anta at det er enklere å operere grå stær enn den øyesykdommen hun har. Mulig det feks er stor sannsynlighet for at iris vokser fast i linsen igjen og da vil jo operasjonen være ganske bortkastet... En grå stæroperasjon hos voksne er en veldig enkel operasjon og det er veldig sjeldent noe går galt. Jeg vil tro det er litt mer komplisert hos barn ettersom øyet ikke er ferdigvokst, men det er sikkert en enklere operasjon uansett...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå