1mor3barn&1000ideer Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 Av og til, ikke alltid, skiller sausen seg. Jeg lager den alltid fra bunnen av, men av og til skiller den seg. Noen som vet hvorfor? (gjelder med bruk av melk og fløte..)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 hvordan saus? og hvordan lager du den?
It's all about me Skrevet 26. januar 2010 #3 Skrevet 26. januar 2010 Antagelig fordi den koker. Mange sauser skal bare koke veldig lett. Bernais er et godt eksempel på det
1mor3barn&1000ideer Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 26. januar 2010 Idag laget jeg saus av hønsekraft. Hadde jevning i den, kokte opp, tilsatte så litt fløte og den skilte seg. Har skjedd flere ganger før også når jeg har laget lignende sauser, husker ikke hva jeg gjorde da... Fløten har ikke gått ut på dato.
Musemor med tre søte små Skrevet 26. januar 2010 #5 Skrevet 26. januar 2010 Først litt teori: Fett og vann kan ikke blandes. Noen typer fett blander seg "lettere" med vann enn andre. Jo lenger c-strenger fettet har (kjemi), jo vanskeligere blander det seg. Tar man vann og sakte tilsetter fett, vil det blande seg til et viss punkt, men dersom det blir for mye fett i forhold til vann, skiller den seg. Så litt Praksis: Med andre ord, dersom for mye av vannet i sausen fordamper, vil sausen skille seg. Måten å redde den på vil da være å tilsette kaldt vann sakte (kaldt for å få ned temperaturen slik at ikke mer fordamper) samtidig at man rører kraftig.
1mor3barn&1000ideer Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 26. januar 2010 Skjønte ikke helt dette jeg... Hadde veldig lite fett oppi da, mye vann i forhold til fløten. (Kanskje 1 liter vann og 0,5 dl fløte) Men sausen kokte opp etter jeg hadde fløten i. Altså hadde ikke vannet fordampet. Kanskje det var for lite fett eller fløte i?
Gjest sug lut Skrevet 26. januar 2010 #7 Skrevet 26. januar 2010 Oj, nå ble jeg bare så nesegrus imponert her at jeg faktisk skal begynne å lage saus!
Musemor med tre søte små Skrevet 26. januar 2010 #8 Skrevet 26. januar 2010 Kan jo bare hende at den var litt varm når du tilsatte fløten. Melke fettet skiller seg lettere ut når den er varm. Uansett, skiller den seg, tilsett litt kaldt vann, og visp kraftig, trenger ikke nødvendigvis være så mye.
1mor3barn&1000ideer Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 26. januar 2010 Ja kraften med jevning kokte jo da jeg tilsatte fløten. Trodde det var helt ok å tilsette fløte da?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 26. januar 2010 #10 Skrevet 26. januar 2010 du må ta syen til slutt sammen fløten. og ikke koke opp etter det. da skilder det seg ikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå