Gå til innhold

Han bare ler...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt på 5år bare ler når han får "kjeft". Gjør han noe galt forteller vi at dette ikke er greit. Dette gidder han ikke å bry seg om. Gir oss foreldre/besteforeldre/barnehage bare et dumt blikk og ruller med øynene. Vi kan også straffe med time-out, men også da bare ler gutten. Det går bare ikke inn at han har gjort noe galt. Han viser oss det iallefall ikke. Jeg ser aldri anger i gutten min - og det skremmer meg. Han sier unnskyld, men jeg ser at han ikke mener det. Etter time-out ler han enda mer. 5min på rommet hans koster han ingenting. Nå har vi tatt fra ham leker, lørdagsgodt osv. Men han bryr seg ikke.

Det er som straffen ikke er hard nok. Han kan være i time-out i 30min og ikke bry seg. Han kan gå rett tilbake å gjøre enda en gang det han ble straffet for i første omgang.

Min gutt gjør mye som ikke er lov - han tester hele tiden. Det går bare ikke inn at det finnes regler.

Er dette vanlig oppførsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Typisk 5 åring. Syns han høres herlig ut, jeg.

Dere foreldre høres lettere hysteriske ut. Slutt med den time-outen siden han bare ler av det. Prøv å snakker mer med ham til han forstår hva det dreier seg om.

Skrevet

hva skjer om du ikke snakker med han fram til han sier unskyld/stopper å le?

Skrevet

Been there. Det er sinnsykt frustrerende, men det er ofte bare fordi han ikke klarer å reagere adekvat - som når man begynner å le av noe trist, for eksempel.

Skrevet

Takk for svar! Får vel heller velge mine kamper og håpe han vokser det av seg. Synst jo ikke jeg skal stoppe helt med time-out bare fordi han ler av dem. Vil jo gjerne han skal oppdage forskjellen på rett og galt.

H.I.

Skrevet

Han ler ikke bare fordi han ikke vet noen annen måte å takle situasjonen på da?

Vår har også en tendens til å le når han har gjort noe galt, evt når han får tilsnakk for noe. Jeg tolker det som usikkerhet og at han mangler annen måte å takle enkelte situasjoner på. Andre ganger kan han bli sint og andre ganger kan han bli dypt ulykkelig.

Her kan det også være vanskelig å demonstrere konsekvenser, siden han også har en tendens til å (tilsynelatende) ikke bry seg med det vi tar fra ham, det han ikke får lov til osv. Han er en iherdig fyr, som har mye stolthet. Vi prøver å legge til rette for at han skal kunne finne en vei ut selv, av slike situasjoner. Altså, konsekvensene blir gjennomført (ingen barne tv) og han må si unnskyld (om situasjonen krever det) osv, men uten å "tape", om du forstår hva jeg mener..

Skrevet

Velkommmen i klubben hehehe

har en sønn på 7 jeg som ikke ler men trur øra forsvant rett etter jula.

Har også prøvd time out men neida , lurer på hvor den gutten som sa ja mamma , nei vel mamma blei av.

Men han oppfører seg heldigvis bra når han er hos andre så det er jo en trøst.

Satser på at dette er nok en fase han skal igjennom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...