Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 Ser på Lånekassen sine sider at jeg ville fått 8790 kr i mnd tilsammen med stipend og lån. Studiet jeg skal ta gjennom NKI skal betales ned med 2000 kr første mnd og deretter 1000 kr hver mnd etter det. Vil det altså siat de pengene som skal betales må tas av de 8790 kr jeg får i mnd? Helt grønn når det gjelder dette jeg, så jeg håper noen kan hjelpe meg En annen ting...hvor lang tid tar det fra man har søkt om penger fra Lånekassen og til man får dem? Si f.eks hvis jeg melder meg opp til et studie hos NKI nå før 1 februar?
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 Når du søker om støtte til studier som krever betaling, vil du som regel få lån til å betale studiet i tillegg til den vanlige støtten. Du vil få pengene fra lånekassen så snart de har fått bekreftet at du er student ved det studiestedet du har oppgitt i søknaden.
Gjest Skrevet 26. januar 2010 #3 Skrevet 26. januar 2010 Der tar du litt feil anonym. Du får ikke penger med en gang lånekassen får bekreftelse på at en er student, men de begynner å behandle søknaden da. Selve behandlingen kan fort ta 2-3 uker. Etter det så må du vente på at de sender et gjeldsbrev først til NKI og så blir det videresendt til deg. Når du har mottat det, underskrevet, og sendt det i retur, så kommer de til å sette inn pengene ved første anledning. Du får en litt større utbetaling i starten av hvert semester, så det skal fint la seg gjøre å betale ned store deler av studiet. Men når du studerer gjennom NKI må du være obs på at du får ikke vitnemål eller noen som helst form for papirer du kan ta i bruk i søknader osv før hele beløpet er innbetalt ! Lykke til! :-)
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #4 Skrevet 26. januar 2010 Takk for svar Men jeg ser at de fleste studier hos både NKI og NKS kan tas både som fulltids og deltidsstudie, etter som man selv ønsker. Men hvilken støtte får man fra Lånekassen da? Som fulltid eller deltidsstudent? HI
StrøkenFrøken Skrevet 26. januar 2010 #5 Skrevet 26. januar 2010 Du får støtte utifra om du studerer hel eller deltid.. Forresten så er behandlingstida hos lånekassen opp til 8 uker..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå