Gå til innhold

Malt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle snakker enten om malt eller fenikkelte, men jeg har aldri hørt om hverken. Kan noe fortelle meg hva malt er, og hvor får jeg tak i det??

Hvis jeg skal sånn gjette på malt, så sier det meg alkohol.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

MOSS MALTEXTRAKT

har vært solgt i norske butikker i en årrekke, og i det tyvende århundre var det forbudt i følge norsk lov å bruke maltekstrakt til hjemmebrygging av øl (hjemmebrygging av øl var lovlig kun dersom man maltet kornet selv). De bruksområdene som er angitt på glasset (enda den dag i dag) er: «Maltextrakt er av leger anbefalt som styrkemiddel, maveregulerende og som ernæring for spebarn, ublandet eller oppløst i varm melk. Maltextrakt er utmerket til bruk i brød og kaker.»

FENNIKEL

Fennikeloljene gir te av fennikel en krampeløsende effekt i hele fordøyelsen, det lindrer godt kolikksmerter og demper kvalme. Fennikelen er så mild og god på smak at te også kan gis teskjevis til spebarn med tremåneders-kolikk. Teen har ofte en lindrende effekt på kolikken. Mor kan også drikke te av fennikel, fordi de aromatiske oljene er fettløselige og vil gå over i morsmelken. Den krampeløsende virkningen til fennikel går også på galleganger, urinveier, livmor og annen glatt muskulatur i indre organer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...