Gå til innhold

Noen med husbanklån her? Er det bra eller dårlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke kriterier er det? :-)

Skrevet

opp

Skrevet

oppigjen, var å leste litt om det på nettet, men vil vite fra noen av dere om det er ok

Skrevet

opp opp

Skrevet

oooooooooooooopp

Skrevet

er jo veldig fint for oss som ikke har egenkapital. Bankene dekker jo stort sett ikke mer enn 80-90% av kjøpesummen, Husbanken dekker de siste 10-20%. Helt ok rente. Bra ordning

Skrevet

husbanklån gir en god del lavere utb pr mnd, vi sparer ca 2000 kr i renter pr mnd pga vi er nyetablerte og ikke har nok egenkapital til å få beste lånerente på hele lånet i andre banker, siden dette er et helt nytt hus, og det koster en del mer å sette opp mot hva verdien på boligen ender opp med. dette på tross at vi har spyttet inn ca 500 000 kr pluss egeninnsats for flere hundre tusen.

kriteriene er jo en del, så de burde du lese på husbankens egne siden www.husbanken.no

administrasjonen er grenseløst treg, det er ei papirmølle uten like med enkelte svært ineffektive medarbeidere. i tillegg binder du deg langt mer opp i forhold til at du ikke kan løse ut hele eller deler av lånet sånn helt uten videre.

Skrevet

tusen takk for svar :-)

prøvde å lese på sidene før jeg spurte her, men syns det ble litt håpløst :-)

Skrevet

flere innspill? :-)

Skrevet

Vi snakket med dem først når vi bygde hus.

De har ganske enkle første krav; som at huset må bygges nytt, ha livsløpstandard (soverom, bad, utgang osv i første etg. eller hvertfall mulighet til å bygge et soverom)

Vi måtte også låne 100% og det viste seg å ikke være så greit hos dem. Da måtte vi ta 80% husbanklån og 20% startlån som var to helt forskjellige opplegg, men fra samme behandler.

Slik jeg skjønte det. Begge lånene ville ha ulik krav. Både til inntekt, renter, sikkerhet osv.

Vi snakket med banken som vi brukte og fikk et godt tilbud hos dem. 100% finansiert lån og normal boligrente. Vi fikk enda litt lavere rente siden foreldrene mine stilte med sikkerhet på 200 tusen av 2,1mill.

Nå har vi ikke erfaring med husbanken utover det vi pratet med dem. Da oppfatet vi dem som noe "motvillige" og trege. Trege er også et inntrykk som har gått igjen hos de vi kjenner som bruker dem.

Fordelen er at de er tregere med renteoppgang, noe som er en fordel når feks finanskrisa slår til ;)

Vi er veldig fornøyd med at vi heller valgte å bruke bank. Er det noe når vi saksbehandler "med en gang", vi har (etter mitt inntrykk?) større mulighet til å forhandle og har vi behov for bet.fri mnd ringer vi bare å slår av en prat. Det har aldri vært et problem!

Jeg synes også det er veldig ok å ha noen som kjenner oss og vårt til alt.

Mulig noen kanskje tenker at vi er for lojale, det er det vell ikke meningen at vi skal være med banken.... Meen, vi føler vi har en ok rente og avtale generelt. Tror ikke vi hadde fått det noe særlig bedre om vi hørte oss litt rundt.

Det beste er jo å ta en prat med dem. Det er jo meningen at Husbanken skal være et billigere alternative enn bankene.

Skrevet

Kom forresten på at det ble nevnt at vi hadde før høy inntekt til å få de siste 20% i Husbanken. Den er mer beregnet på vanskeligstilte som aleneforeldre eller de med lav inntekt.

Da måtte vi evt søkt på de siste 20% i vanlig bank uansett.

Er drøye 4år siden vi startet runden så mange detaljer e rnok borte :)

Skrevet

takk for svar :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...