Gå til innhold

Hva mener de som skriver R.I.P. ....

Anbefalte innlegg

Skrevet

....når folk er døde?

Det virker temmelig uvitende, R.I.P er i forhold til katolikker, ikke alle mulige andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rest in Peace, eller hvil i fred

Skrevet

Jeg visste ikke at det var forbeholdt katolikker.

Skrevet

Riktig. Derfor skrev jeg "uvitende". Dessuten hadde du tydligvis ikke lest det du svaret på første gangen ;)

Men nå vet du det.

Skrevet

Nei jeg lagret litt for fort:-)

Skrevet

Noe jeg gjorde en gang til...

Men si meg, hvorfor er det bare katolikker som kan få hvile i fred?

Skrevet

Hvorfor kan man bare bruke det til katolikker?

Skrevet

Requiescat in pace. 'Måtte han/hun hvile i fred', etter Sal 4,9 avslutningsordene i det romersk-katolske begravelsesritualet. Initialene R.I.P. finnes i dødsannonser og på gravsteder.

Skrevet

er vel ikke bare forbeholdt katolikker av den grunn :)

Skrevet

og kjære vene, finn noe bedre og diskuter om a! r.i.p betyr rest in peace, altså hvil i fred, og alle , ikke bare katolikker bruker det.

Skrevet

Ha ha ha det er IKKE kun forbeholdt katolikker. DØH!

Skrevet

kanskje jeg er uvitende... men den salmen står vel i samme bibel som både adventister, protestanter og pinsevenner også bruker er det ikke det?

så da lurer jeg på hvorfor er det bare katolikkene som får bruke det??

Skrevet

Jeg er katolikk og det er ikke bare vi som bruker det.

Blir mye brukt i America Også og andre land ,nå for tiden bruker nesten alle det .Bare se på face book minne sidene der står det R.I.P

Skrevet

Det er stadig mer i bruk, men fordi folk er UVITENDE om opprinnelsen. Facebook er et godt eksempel, ja.

Hi.

Skrevet

I Norge heter det tradisjonelt "Fred over hans minne", eller lignende. Blir ganske harry den dagen presten går over til å si "RIP, RIP" i kirka under begravelsen. Men det skjer vel en dag...

Dette er bare en av amerikanske tradisjoner som har kommet til Norge de siste ti-tjue årene. Valentines, Halloween... Noen prøver også å ringe 911 men det fungerer ikke så godt her i Norge.

Skrevet

men hi...

hvem hvordan kan du være så sikker på at folk flest er uvitende over opprinnelsen da??

dummeste innlegget jeg har lest.. ganske fornærmende også at du setter deg over alle oss andre for å så ta det som en selvfølge at alle vi ikke vet akkurat hva du vet om dette temaet..

kan du foresten bakgrunnen for alle ord og uttryk, tradisjoner og nyere skikker vi har her til lands?? bare lurer... for før du kaller noen uvitende bør man selv vite... på ALLE områder!! bare til ettertanke...

Skrevet

Visste ikke at du er så utrolig religiøs, HI.

Skrevet

Hva annet kan man si hvis man skal si det på engelsk?

Hvil i fred er jo noe alle forstår, men i dagens samfunn kjenner "alle" folk fra mange nasjonaliteter. Og om det har katolsk opprinnelse, så er det jo med det som med alt annet, alt har en opprinnelse. Ostehøvelen også. Det betyr vel ikke at det er bare nordmenn som skal få bruke ostehøvel, ettersom den ble funnet opp i norge, av nordmenn?

Skrevet

Du som ikke har shift-tast:

Skal man bare vettlaust bruke alle ord og uttrykk ukritisk? Må man vite bakgrunnen for ALLE ord og uttrykk som brukes i hele Norge for å kritisere noen for å bruke ett uttrykk feil? Er du stein, stokk dum?

Hi

Skrevet

Gjør det noe at språket utvikler seg, og får en annen mening med tida da? ;)

Både språk og samfunn endrer seg ettersom årene går, ting får andre betydninger, normer og regler endres, det er naturlig og bra :)

Skrevet

Bra sagt, 14.49. Signere deg på den.

Skrevet

Forskjellen er at dette er en del av et katolsk rituale. Mange som ikke vet det. Må man bruke dette uttrykket? Ja, sikkert greit på engelsk, men MÅ det abdorberes som en del av vårt norske språk? Jeg bare spør....

Skrevet

Sorry, men hva betyr abdorberes, 14.54? Aldri hørt det ordet før.

Skrevet

sier HI fjernsyn, siden det er mer norsk en tv?

Er sikkert mange utenlandske ord du bruker i din hverdag, flere enn du aner ;)

Det norske språk har innslag fra mange andre språk og vice versa.. Uuups, brukte et latinsk ord, det kan jeg jo ikke, jeg mener "omvendt" :P

Skrevet

abdoberes? Bruker du det ordet for å dra diskusjonens nïvå høyere eller var det en skrivefeil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...