blomma70 Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 For litt siden sa en sykepleier på Aleris over telefon at jeg hadde litt høyt stoffskifte, men ikke noe problem ifht fertilitet, og "er ikke det noe halve Norge har da?" sa hun... Var hos fastlegen idag, viste han utskrift av resultat, og han fortalte det var LAVT stoffskifte jeg har! TSH 6.81. Har lest den bør være max 2 når man prøver å bli gravid, helst rundt 1. Skal ta ny prøve nå. Legen sa det kan påvirke fertilitet, men ba meg ikke utsette nytt forsøk. Jeg har nå lest at lavt stoffskifte heller ikke er bra for fosteret (kan føre til misdannelser og SA blant annet). Noen som har erfaring med dette? Har ikke fått time før 1.mars hos min nye gynekolog. Har hatt to inseminasjon-neg.
Pollyanna67 Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 Hei Blomma! Jeg er på ingen måte ekspert på dette med lavt stoffskifte men mener å ha lest at stoffskiftet er ganske enkelt og raskt å justere med stoffskiftehormoner? Hvis så er tilfellet, og det bare er snakk om et par-tre måneder med bahandling før alt er normalt, ville jeg ha ventet til etter behandingen. Det er såpass dyrt og slitsomt med disse forsøkene at det er en fordel å optimalisere sjansene før man drar for å slippe unna med så få turer som mulig:) Er det snakk om mer enn noen måneder, ville jeg nok bare ha kjørt på Vi jobber jo tross alt mot den biologiske klokka også, så vi kan jo ikke koste på oss alt for lange pauser... Du kan jo eventuelt høre med en fertilitetsklinikk også hva de anbefaler. De har som regel mye mer greie på dette enn fastlegen;)
Håpefull38 Skrevet 26. januar 2010 #3 Skrevet 26. januar 2010 Hei! Legen min oppdaget for høyt stoffskifte hos meg da jeg tok prøver for å starte med inseminasjoner. Jeg måtte vente til det var stabilt, sa spesialisten. Han sendte meg av gårde mens det enda var for høyt, men det hadde vært stabilt ei stund. Etter 3 turer til Danmark leste jeg at man ikke kunne bli gravid hvis stoffskiftet ikke var normalt. Jeg brukte nesten 40. 000 på de tre turene for to år siden, og jeg har veldig lyst til å få en alvorsprat med spesialisten som sendte meg av gårde. Synes han burde vite om disse tingene!!! Jeg måtte operere ut hele skjoldbruskkjertelen. Dermed fikk jeg for lavt stoffskifte. Fikk ikke starte med nye forsøk før jeg hadde funnet rett dose medisiner og disse hadde vært stabile noen mnd. Man skal regulere dosen sakte, og det skal gå 6 uker mellom hver blodprøve og oppjustering av dosen. Hvis stoffskiftet er alt for lavt når man er gravid, kan det føre til abort eller at fosteret blir hjerneskadet. Fikk beskjed av min lege om å vente. Snakket også med Lindenberg på CFC om dette da jeg gikk over fra Stork til dem, og han sa med en gang at stoffskiftet skal ha vært normalt i 3 mnd før man prøver igjen. TSH på nesten 7 er for høyt. Hvis man er under behandling med medisiner skal den ligge rundt 1.5. For en person uten problemer er 3- 3.5 normalt. Min skal ligge under 0.5, men det pga at det var kreft i kjertelen og øyeproblemer jeg fikk da TSH var for høy. Jeg vil råde deg til å vente. Selv om man har hastverk og helst vil fort av gårde. Skal du til CFC kan du ringe Lindenberg og høre hva han sier. Vanlige leger kan ikke så mye om dette. (Hvis du skal til Stork, kan ikke de heller noe om dette.) Håper det ikke tar så lang tid før du er av gårde igjen! (Jeg måtte vente 17 mnd før jeg fikk starte igjen, men det var som sagt større problemer)
blomma70 Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 26. januar 2010 Takk for svar Pollyanna! Venter på å høre hva CFC mener, men har lest såpass mye om dette nå, så tror nok jeg må få dette under kontroll før jeg gjør et nytt forsøk. Uff, håper jeg kan prøve igjen om to-tre måneder, føler ikke jeg har tid til dette.
blomma70 Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 26. januar 2010 Takk for svar Håpefull! Fint å få noen tall også. Du har virkelig gått igjennom mye pga stoffskifte! Og så meningsløst å bli sendt avgårde uten reel sjanse for å bli gravid. Håper virkelig det klaffer fort for deg nå etter all denne ventetiden. Jeg innser at jeg ikke kan "kjøre på" med forsøk, som planen min var. Håper bare min nye gynekolog kan litt om dette. Ellers henviser vel fastleger til spesialist?
Håpefull38 Skrevet 26. januar 2010 #6 Skrevet 26. januar 2010 Du blir sikkert henvist til spesialist, men det kan ta tid å komme inn. De prioriterer nemlig de med høyt stoffskifte og gravide før de med lavt. Få legen din til å sende brev til spesialist med en gang, og si det haster fordi du planlegger graviditet og at alderen også er en viktig faktor. Det gikk vel 2 mnd før jeg kom til "spesialist." Jeg ringte sykehuset der spesialisten var og purret på flere ganger. Han ville ikke gi meg medisiner før etter 8 mnd da stoffskiftet hadde steget mye igjen. Det endte da opp i operasjon da det var gått ett år, og heldigvis for det! Ellers hadde jeg gått med kreft i skjoldbruskkjertelen uten å ha vist noe om det. Det var fastlegen som insisterte på at hele kjertelen skulle ut, spesialisten mente de bare skulle ta en del av den. Kontakt fastlegen din med en gang, og så må du bare mase! Var FT4 veldig lav også? Lykke til:-)
blomma70 Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 27. januar 2010 Hei Håpefull! Kjenner jeg har veldig lite lyst til å komme til "spesialisten" du hadde! For en tungrodd og tøff prosess du har vært igjennom. Jeg har FT4: 12.2 (ref. 8-20), og ANTI-TPO: 27 (ref. under 35), sier det deg noe? Viste seg at jeg også tok prøve på TSH (kun den) i begynnelsen av des 09. Sliten og stort søvnbehov, har trodd dette skyldes underskudd på jern og D-vit (gjentagende problem hos meg), men legen slengte tydeligvis på TSH. Den var da "normal": 3.3 (ref 0.2-4.0). Er det vanlig at dette "svinger"? En annen ting er at jeg motsatt av hva som er vanlig for lavt stoffskifte spiser som en hest, men ikke legger på meg. Men jeg er frøsen da, og har kalde hender og føtter... Hva har du som har hatt begge deler opplevd av symtomer? Krysser fingrene for forsøket jeg ser du er midt i nå!
Håpefull38 Skrevet 27. januar 2010 #8 Skrevet 27. januar 2010 Takk for det Blomma! FT4 var litt lav synes jeg, men det er forskjell fra person til person hva den bør ligge på. Man kjenner det godt selv når den er bra. Min ligger på 23 nå. Var på kontroll på mandag på sykehuset der jeg ble operert. De opererer også med litt forskjellige referanseverdier. Kirurgen sa den for vanlige folk skulle være under 22, men for meg som fikk kunstig tilførsel av tyroxin var det helt fint. TSH var 0.2. Kan nok svinge litt. Det ser ut hos deg som det nettopp er blitt lavt, så det kan være derfor du ikke legger på deg av det du spiser. Hadde Anti-TPO på over 1300(antistoffer), og da skjer det mye rart i kroppen. Legen min mener at de som har hatt mye antistoffer i kroppen har vanskeligere for å bli gravid. Sist jeg målte var den på 36. Da jeg fikk høyt stoffskifte raste jeg ned i vekt. Ble 12 kg mindre på veldig kort tid. Var helt hyper, rastløs- ute og gikk turer 2 ganger om dagen. Hadde veldig hjertebank og høy puls. Hadde veldig press og vondt bak øynene. Øyehula som hovner opp pga trykk og presser øynene utover.Litt skjelvinger på hendene av og til. Følelsene tok også helt overhånd innimellom. Gråt for ingen ting. Fikk masse bivirkninger også av medisinen jeg fikk for å få ned stoffskiftet. Da det var lavt var FT4 nede i 8. Da holdt jeg på å fryse ihjel. Var i syden da det var på det laveste, og jeg skjønte ikke hvorfor jeg frøs slik før jeg kom hjem og fikk målt verdiene. Var trett og sliten og vekta gikk fort opp igjen. En mnd etter operasjonen var TSH 11. En mnd etter det igjen var den på 5.8 og etter 2 mnd var den 3.4, så jeg tror ikke du trenger så lang tid på å få den ned. Så det har vært to tøffe år både fysisk og psykisk. Den biologiske klokka som man føler bare raser avgårde og ingenting skjer. Men satser på at det blir vår tur også:-) Lykke til med å få stoffskiftet under kontroll!
lindynatt Skrevet 31. januar 2010 #9 Skrevet 31. januar 2010 Amerikanske forskere har kommet frem til at en tsh er normalt ikke høyere enn 2,5 dette med at tsh til og med 4 er normalt, er gammelt og stemmer ikke. mange leger vet veldig lite om stoffskifte, men det gjør at du har problemer med å bli gravid og skulle du klare det, stor sjanse for å miste. Kom deg til spesialst, det er veldig få som har for høyt stoffskifte, de fleste har for lavt. Søsteren min slet med føy lavt stoffskifte i åresvis før hun fikk komme til spesialist, legen påstod hele tiden, at hennes tsh som lå på over 4, var normal. Til tross for typiske andre symptomer som trøtthet, man legger lett på seg, neglene brekker osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå