Sjokoladebanan Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Gutten vår er en del plaget med hoste på natterstid. På dagen, og når han er oppe er han helt fin, men når han sover hoster han ganske mye. Å dra til lege med ham på dagen føler jeg nesten er nyttesløst, siden han da er i fin form. Å dra ham med på legevakten (tviler på at hosting er god nok grunn, siden det mest sannsynlig ikke blir sett på som nok alvorlig) har vel mest sannsynlig heller ikke noe virkning iogmed han da er våken, og sikkert ikke kommer til å hoste. Hvordan løser man dette? Kan forøvrig si at jeg tror det er slimhoste iogmed han hoster til han nesten brekker seg, så det virker som om at det er slim som irriterer. Dette er kun noe jeg tror, men ikke vet med sikkerhet.
ano`num *17.03.10* Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 Natthoste er typisk tegn for astma. Han trenger ikke virke besværet på dagen for å ha det. Det være at han blir fortere sliten, tungpustet osv enn jevnaldrende..... Trenger ikke være så utpreget. Har det pågått ens tund ville jeg helt klart snakket med lege. Det er antagelig vanskelig å si noe sikkert uten at dere prøver ut astmamedisiner for en periode og se om det bedrer seg.
Sjokoladebanan Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2010 har også hørt at natthoste er tegn på astma, men trodde da det var snakk om tørrhoste? Han er ellers en aktiv gutt, og jeg har ikke merket noe tungpust o.l på ham på dagtid. Nå er han jo forkjølet i tillegg, med snørr og jeg kjenner jo at det av og til surkler i brystet hans. Hoste har han egentlig vært plaget med helt siden han var født, men det er i perioder.
Julie Angelica:) Skrevet 25. januar 2010 #4 Skrevet 25. januar 2010 Min datter har astma, og hoster stort sett kun på natta. Vi har fått flutide for å forbygge hoste, og i tilegg har vi ventolin. Dette hjelper veldig. Ta dere en tur til lege og få det sjekket. Lykke til
ano`num *17.03.10* Skrevet 25. januar 2010 #5 Skrevet 25. januar 2010 Hos oss er det mest slimhoste. Det er så ille at vi hører det surkler. På det verste spyr hun opp slim også. Men hun er kraftig rammet! Tror det er like vanlig med tørr som slimhoste. Skulle tro en kunne bli irritert om en ikke har slim også. Eldste har tørrhoste, men hun er ikke så plaget at vi har prøvd med medisiner på henne. (Kontaktpleieren til minsta på sykehuset sa at vi kanskje burde gjøre det for å se om det hjelper på magen hennes; kroppen er noe underfundige greier altså!) Jeg tenkte ikke engang over hosten hennes før minsta fikk det og vi fikk kurs osv gjennom sykehuset. Da lærte vi en del om astma og følgeplager. Eldste e rogså i full fart og har et høyt akt.nivå. Men hun er mye plaget med magen (ubeh. astma kan gi forstoppelse) og hoster litt om natten i perioder mens hun ikke har tegn til forkjølelse på dagtid. Hos henne er det stort sett ikke snakk om mer enn et host i ny og ne med mange timers mellomrom. Om ikke dager, uker eller mnd.
Sjokoladebanan Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 25. januar 2010 dro dere til lege med henne på dagen? Hvordan fant legen ut at hun hadde astma? Jeg er "redd" for at legen ser på ham, og sier at han ikke kan se noen tegn til astma, siden han er helt fin på dagen. Men jeg får ta en telefon til legen i morgen å høre hva de sier.
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 25. januar 2010 #7 Skrevet 25. januar 2010 Datteren vår har også hostet i perioder på natta og hatt et par tre runder hvor hun har hostet til hun har kastet opp og kastet etter pusten. Ringte legevakta og fikk god hjelp. De tok henne inn og sjekket alt (blod, pust, lyttet etc) og tok det heldigvis alvorlig. Men endte opp med de klassiske falsk krupp rådene (så tenkte jeg kunne tipse deg om å prøve ut de før du evnt ringte så kan du kanskje avverge en unødvendig tur midt i natten til legevakta..) - ha kaldt rom (vi har nå kun 14 grader og legger henne i ulldress...) - demper hosten seg når barnet puster inn damp/ er ute i kald, frisk luft (husk seff å kle på barnet, pakk inn i dyne!) -hev hodeenden av senga,evnt bruk pute og bygg opp så hodet kommer høyt -hjelper det med vann å drikke? vær rolig når barnet får hostekuler.. Husk at legevakta er der for å hjelpe og at en telefon dit før å få råd ikke skader. Er som du sier kanskej liten vits å ta dette med fastlegen på dagtid (selvom det også kan være verdt turen for å få noen råd).
rampetrollet Skrevet 26. januar 2010 #8 Skrevet 26. januar 2010 Har en gutt som sliter med akkurat det samme...Han har vært sånn i en stund nå, og jeg vurdere for og imot å gå til lege for jeg er usikker om det egetlig er noe de kan gjøre noe med.. Han er i fin form ellers, -fort andpusen og hoster mer ved anstrengelser.. Er vanskelig å vite når man skal dra til legen, men om han ikke blir bedre i løpet av de neste dagene tar jeg han med til legen, bare for å forsikre meg at det ikke er noe mer enn "bare hosting". Hvor lenge har gutten din hatt det sånn? uker? Dager? Noe du merker som gjør han verre eller bedre? Hostesaft eller noe så vil jeg gjerne ha tips...
rampetrollet Skrevet 26. januar 2010 #9 Skrevet 26. januar 2010 Jeg så nå at du hadde skrevet lengre nede at han er forkjølet og litt surklete så da hadde jeg tatt en tlf til legen å hørt om du kunne fått time bare for å utelukke bronkitt/lungebetennelse... Evt gått på legevakten om det er veldig lang vente tid med fastlegen... De må bli veldig sliten når de har sånn hoste hver natt over så lang tid...bedre å sjekke det så slipper du å bekymre deg
Gjest Skrevet 26. januar 2010 #10 Skrevet 26. januar 2010 Gutten min har astma og hoster så og si bare på nattestid. Ofte brekker han seg, og det kan komme opp en del slim, særlig på morgenen. Jeg har det på samme måte, og jeg har også astma. Jeg ville tatt ham med til legen og forklart problemet. Legen kan lytte på ham selv om han ikke hoster der og da, og høre om det er astmalyder i brystet. Han vet også om det kan være aktuelt å prøve med medisiner og se om det blir bedre. Gutten min får astmamedisiner fast nå i vinterhalvåret, og vi øker dosen om han får natthoste.
♡ A & E ♡ Skrevet 26. januar 2010 #11 Skrevet 26. januar 2010 Eldstemann har det på samme måte, helt fin på dagen men i perioder hoster så han brekker seg. Han går på astmamedisin når han er syk fordi han blior så tett i brystet så det har sikkert sammenheng. Synes du bare skal ringe og forklare og ikke gi deg
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 26. januar 2010 #12 Skrevet 26. januar 2010 Sønnen vår er også plaget med det samme, han er 9 mnd. Vi vurderer frem og tilbake om vi skal gjøre et forsøk med Flutide inhalasjoner. han hardetfint på dagtid og hoster stort sett bare på natten i forbindelse med forkjølelser, men det hengerofte lenge igjen og siden han ofte er forkjølet, blir det nesten sammenhengende. hos små barn er det vanlig med såkalt infeksjonsutløst astma. Legene vet at nattehoste er et tegn på astma. Men det må være langvarig for at det er aktuelt å begynne med medisiner. Evt hvis det gir dårlig nattesøvn og barnet viser tegn til mistrivsel, f.eks ved dårlig vektoppgang. Hvis det har vart en stund eller barnet har dårlig allmenntilstand bør du oppsøke lege. Legen vet at det kan være astma selv om barnet er helt fint på dagtid.
Sjokoladebanan Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #13 Skrevet 26. januar 2010 tusen takk for mange svar. :-) jeg ringte legekontoret i dag, men de hadde ingen ledige timer. sa at han hadde hatt en del hoste på natt tid og at han hadde hatt det ganske ofte. Jeg spurte om det var noe de kunne gjøre for å finne ut om han hadde astma, f.eks blodprøver, men hun sekretæren sa at det ikke gikk ann???? Men jeg kunne alltids bestille time å prate med legen, for å høre hva han hadde å si. Virket på henne som om legen ikke kunne gjøre så mye.
Pengetreet Skrevet 26. januar 2010 #14 Skrevet 26. januar 2010 Det legesekretæren sikkert mente var at man ikke kan ta slike pustetester eller belastningstester på små barn fordi det krever at barnet forstår hva man skal gjøre. Derfor settes gjerne astmadiagnoser på bakgrunn av symptomer hos små barn.
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 26. januar 2010 #15 Skrevet 26. januar 2010 Ja, er ingen spesifike tester de kan gjøre på små barn. Må stille diagnose ut ifra sykehistorie og evt gjøre et forsøk med medisiner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå