Gå til innhold

Inspirert: Tips til ferske klumpfotmammaer og pappaer :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går nå inn i min 19 måned som klumpfotmamma, og jeg har lært meg mye som eg helst skulle ha visst når poden ble født Derfor tenkte jeg at jeg kunne lage en liten liste med tips og råd som er gode å ha, og som gjør hverdagen litt lettere;)

først, hvordan er det i starten??

Når babyen får påvist klumpfot, så blir h*n gipset så fort som mulig, så vil man ha forbilder, så vær raske med kamera;)

De første månedene blir barnet gipset hver uke, og de tøyer foten litt og litt hver gang. De tøyer som regel foten utover i denne perioden. Hvis babyen har stram akkilessene, så vil det bli gjort et lite inngrep rundt 2-3 mndrs alder hvor de kutter denne senen. Det er litt fælt for mor, men baby klarer seg alltid veldig bra:)

Alt ettersom hvordan forten bedrer seg, så vil barnet etterhvert få skinne. Som regel en dennis brown skinne. Dette er en skinne som består av 2 sandaler i lær, med en stang som festes under og går mellom benene. Denne justeres for å tøye foten ut og opp:) Denne skal barnet bruke 24/7 frem til foten er så bra at det kan trappes ned, dette er meget individuelt!

samtidig som barnet begynner med skinner, vil mor/far bli opplært i tøyning, som skal utføres på barnets ben daglig. Dette er viktig!

Når barnet går over til soveskinner, vil dette vare til barnet er rundt 4 år, emn dette er også veldig individuelt. Man får nye sandaler når barnets føtter vokser, og man justerer skinnen etterhvert som foten blir mer tøylig. Noen barn trenger i tillegg ortoped fottøy til vanlig bruk for å støtte, dette kan vare til barnet er skoleklart eller lengre, alt ettersom;)

Tips og råd (og fallemmer!)

*gips: noen barn (som mitt!) er noen skikkelig houdini'er, og de sparker av seg gips som det skulle vært slitne ullsokker. Det er derfor lurt å bruke sparkebukser med føtter, og tre den utenpå gipsen, det gir litt mer motstand og støtte:)

*skifte bleie på gipset bæsjebarn!: enkelt som juling;) vipp gipsen opp ved å ta tak ved fotenden og løfte mot magen:)

*å bære med bæresele: Dette er vanskelig for mange, for det blir klem mellom gips og sele, men hvis det funker, kjør på! ;)

*å kle et gipsbarn: det fungerer som regel dårlig med smale bukser, sørg for å ha god vidde i ben, og barna blir som regel litt lengre enn man skulle trå siden de har spisstågips i starten, så kjøp stor nok når det gjelder sparkebukse:) Body må ha ROMSLIG rundt lår, det blir fort klem rundt låret over gipsen, og det kan bli veldig vondt for den lille. Ellers sier det seg selv at sokker må kjøpes i store str;) Om sommeren, gi blanke i bukser og kle på kun overdel, gipsen er VARM!

*overgang fra gips til skinner: Denne er vanskelig for MANGE, og ofte må det mye gråt til. Det jeg har sett nå, som jeg ønsker jeg kunne tenkt på før, er å binde føttene sammen slik at de får skinnestiling fra dag 1, da blir ikke overgangen stor, og barnet aksepterer dette mye bedre. Bruk det du har, eller snakk med ortoped, det finnes alltid en lur løsning;) En liten trebit som er like lang som avstanden mellom barnets skuldre og litt teip eller noe lignende er lurt, men husk å lage noe som kan taes av og på slik at man ikke må klippe hull i alle klær;)

*å sove med skinne: Dette er en skikkelig nøtt, noen barn setter seg nemlig fast med skinna i sprinkelsenga:/ Tenk utenfor boksen her. Bruk sovepose med bånd hvis mulig, men begynn med dette fra DAG 1, ellers blir det ramaskrik:p ellers, reiseseng eller annen seng med mesh og ikke sprinkel er lurt:)

*rare vondter og ting som kan oppstå: gipsbarn kan ofte få ødemer (hevelser) ved ankelkulen, for der legges det trykk der med gips og skinner. Dette kan se fælt ut, men barnet har ikke alltid vondt. Sjekk ved å tryke forsiktig men bestemt mot ødemet og se reaksjonen til barnet, hyl og skrik=paracet;) Var obs på blå tær under gipsperioden, og også under skinneperioden, det betyr dårlig sirkulasjon, og hvis dette skjer, så fjern gips og skinner. Du sjekker ved å klemme på tåen, blir blåfargen borte for så og komme igjen er det ikke ille, og da kan barnet ha på gipsen i en dag til, med mindre det viser sterkt ubehag. Blir blåfargen værende eller er veldig treg, så surr av gips og få satt på ny så fort som mulig, helst samme dag, senest påfølgende dag. Og ja, de fleste barn skifter gips flere ganger i uken i perioder:p

*vogner, bilstoler og annet: BRED VOGN! Emmaljunga og lignende med skikkelig bredde i bagen er lurt! Å ha en liten snacksy vogn blir fort for smått:/

Når det gjelder bilstol, så må man se ann litt.. Vi måtte bytte til sånt kombisete fra besafe (for og bakovervendt) når poden var 4 mndr, for da var izi sleep setet for trangt for gipsen. Så vær obs på dette og velg stort sete hvis mulig, men husk at sikkerhet kommer først;)

Høystol og gipsbarn er ikke god miks, men vippestol er MUST!

Når barnet er skinnefri på dagen, IKKE SETT H*N I GÅSTOL! det ødelegger fort hofter og bremser utviklinga av gangen.. FYFY!!!

fyll på eller spør hvis dere synes det mangler noe;) Dette er noen tips på en mandagsnatt;)

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk, dette var et fint innlegg!

Vi har nettopp fått vite at vår lille har klumpfot på det ene benet, så det er godt å være forberedt til h*n er født. Vi har et par tilfeller i familien også, så vi vet iallefall litt. Men det var fint å lese andre sine erfaringer :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Veldig fint innlegg, har ikke så mye å legge til da du har ramset opp det viktigste. Eneste jeg vil si til nye foreldre og dere som venter, er at det blir bedre!! Husker jeg hadde så vondt av min lille gutt som måtte igjennom alt det uhyggelige som gipsing og skinne, men vips så er det over! Av alle "skavanker" et barn kan bli født med, er dette en ting som man kan fikse og med gode prognoser. Prøv å tenk på dette når dere står midt oppidet.

Det jeg husker som verst var da de skulle operere lillegutt, og da han fikk skinnen for første gang. Noen dager inn i skinnebruken ble jeg direkte deprimert og så ingen ende på det. Jeg hadde aldri forestillt meg at det var slik det skulle være å ha baby (vi visste ikke om det på forhånd) og av alle ting hang jeg meg opp i at klærne hans ikke så like fine ut med skinne på!! Helt bortinatten, jeg vet, men tror det bugnet ut i at jeg synes det var så ille at lille nydelige gutten min skulle gå igjennom det her...

Det jeg vil frem til, er at det er helt normalt å få en slags reaksjon over det hele, og den skal man ta seriøs. Men husk: tiden går så kjempe fort, og med en gang man slutter med dagskinne går ting så veldig mye bedre!!

Vil si til slutt at det bare er å skrive til meg så kan vi ha kontakt utenom dette forumet, hvis dere har problemer med noe, eller trenger å lufte tanker. Jeg vet akkurat hvordan dere har det akkurat nå! Det finnes også en gruppe på facebook for oss med klumpfotbarn, som er ganske aktivt.

Hilsen mamma til klumpfotgutt på 2 år som ikke bruker skinne lengre,hverken på dag eller kveld!!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...