Gå til innhold

8 uke = 2mnd? Eller er det 10 uker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på UL i dag, lille nurket målte 13 mm, og det lille hjertet slo som bare det:) Fantastisk opplevelse!! Ble satt til 7+3 uker.

Men klarer visst ikke å sjønne disse ukene helt enda;)

Samme gjelder vel for når man sier at man er 3 mnd.. er det ved 12 uker eller 14?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man sier 2 mnd men mener egentlig 8uker. Man er gravid i 40+2..(ca)

Snakker man om mnd blir det mere som datoer,eks. Jeg har termin den 25 sept...da er jeg 1 mnd på vei i dag!!! Selv om jeg er 5+4 oxo i dag. Så lettere å forholde seg til dager og uker.. Ikke så lett å forklare men håper du skjønte litt=)

Skrevet

2 mnd er 10 uker, 3 mnd er 14 uker og noen dager faktisk... dette fordi man begynner å regne svangerskapet 2 uker før befruktning. jeg forholder meg alltid til datoen jeg har termin som er 19 august. så jeg sa jeg var 2 mnd 19 januar. hvis folk spør hvor langt jeg er på vei, og jeg snakker uker, så skjønner de fleste ingenting. man må være gravid for å skjønne dette:) og sier du 12 uker til noen så tror dem du er 3 mnd på vei, men det er du jo ikke, så må man begynne forklare! hehe.

jeg vet noen sier at de er 3 mnd på vei når dem er 12 uker på vei. dette er både rett og galt: ja, man er 3 svangerskapsmnd på vei, men har da sju mnd igjen, da det er 10 svangerskaps mnd.

jeg synes hvertfall det er det enkleste å forholde meg til faktiske mnd når jeg forteller hvor langt jeg er på vei:) og oss gravide i mellom så kan vi snakke uker:) og alt går jo på uker hos lege, jordmor, ul osv....

Skrevet

Hmmm, nå ble jeg forvirret! Og jeg trodde jeg forstod dette... Har termin 22 september, og er i dag 7+1. Det er ifølge barnimagen.com. Dvs. jeg er i 7'ende uke. Men så ser jeg at en her har termin 25 september og er i uke 5..?

Men når forteller man det til folk? Uke 12 er jo regnet fra første dag i siste mens, men er jo da egentlig ikke fosterets uke 12. Sier man det til folk da, eller venter man 2 uker til? Tenker da selvsagt i forhold til å vente til det største sjansen for SA er tilstede.

Skrevet

Tror noen burde begynne å jobbe for et enklere system, slik at man ikke trenger å være rakettforsker for å forstå;) Hehe..

Tror jeg sjønte litt bedre i allefall, så tusen takk:)

Var det jeg tenkte på, i forhold til når man kan begynne å fortelle det.. synes det er litt lenge å vente til uke 14.. Har ikke magen begynt å ses godt da, eller?

Føler at jeg ser skikkelig gravid ut allerede (7+4), men er vel pga at jeg er oppblåst :(

Takk for svar :)

Skrevet

hmmmmm! hvis du er 7+1 i dag er du 41+2 den 22 september. så enten er du ikke 7+1 eller du har ikke termin 22 september! er du 7+1 så har du termin ca 15 september når hadde du første dag siste mens da? de fleste leger teller i dag 40 uker + 2 dager fra denne dagen, altså 282 dager. du kan jo finne frem kalenderen og telle....

men uansett, er du 7+1 så er du i uke 8, ikke 7.... du er 7 fullgåtte uker og en dag. håper dette hjelper:)

Skrevet

lykke liten m/spire. er jo veldig individuelt når magen vises. jeg hadde mage i uke5, nå er jeg 11+3 og har ikke mage. det er den oppblåstheta som lurer ofte:) men tipper uansett at magen din kan skjules under en litt stor genser el noe? abortfaren avtar etter den magiske uke 12(din uke 12) og mange forteller det da, og mange sier da at man er 3 mnd på vei, selv om man ikke er det:) hehe

ja, det skulle vært en enklere måte å skjønne dette på: når man leser om svangerskap og befruktning så regner man som regel alltid med at befruktning finner sted ca 2 uker etter siste menstruasjons første dag. hvorfor begynner man ikke bare telle herfra? da bli svangerskapet 38 uker, og 12 uker blir 12 uker=3 mnd. men nei!! hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig???:)

Skrevet

Setter pris på hjelpe:-)

Ifølge barnimagen var jeg i uke 6 på søndag, men uke 7 på mandag. Termin 22 september. Første dag i siste mens var 14 desember.

Men tror jeg skjønner det nå, at jeg er 6 + 1. Stemmer det? Surra litt der ja:-)

Skrevet

ja, det stemmer nok veldig bra mandalay:) du er 6+1, og i uke 7:)

Skrevet

Priser meg lykkelig for at det er greit å kle seg med tights og tunika nå for tiden;) Så får vi bare håpe at magen synker litt igjen snart, så jeg får brukt dongeribuksene mine en stund ennå;)

Uansett, det er spennende og være gravid! Gleder meg virkelig over det, på tross av enkelte kjedelige symptomer;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...