lillerosin87 Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid. (Er i uke 5 nå) Jeg har trent en del til nå, og kommer til å fortsette med det så langt det går. Mitt spm er da rundt både generell styrketrening, men spesielt det med situps og armhevinger. Er det slik at jeg må slutte med situps nå med en gang, eller kan jeg fortsette med det en stund til? Hva kan jeg evt. erstatte disse øvelsene med? Har fortstått det slik at det ikke er lurt å ta situps, pga at musklene deler seg ut i svangerskapet, men så er det visst allikevel bra og ha sterk rygg og magemuskler. Så hva gjør jeg da? Tar gjerne i mot generelle råd og erfaringer angående dette også. Alle svar hjelper.
♥ gammel [p]røver ♥ venter 2! Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 Situps for de rette magemusklene kan du ta til ca 4. måned, for det er først da de begynner å dele seg. De skrå kan du ta så lenge du orker. Jeg har trent hele svangerskapet de to svangerskapene jeg har bak meg, men en skal ikke presse seg like hardt som vanlig. Trening over anerob terskel skal unngås (blodsmak i munnen) og oppunder makspuls. Godt trente får oftere lettere fødsler i følge jordmødre og leger. Lykke til!
Sesilia Skrevet 26. januar 2010 #3 Skrevet 26. januar 2010 Jeg lurte også på dete, og gikk på biblioteket... Og der fant jeg noen fantastiske, nye bøker om gravide og trening/spising! Der står det - som i andre treningsbøker - program fra uke til uke, trimester for trimester og hvordan man bør trene utover svangerskapet... Løp på biblioteket, du! Supernyttig!
lillerosin87 Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 26. januar 2010 Tusen takk for svar. Skal se om jeg også finner bøker og slikt som gir meg mer innsikt. Tanken på å måtte slutte å trene er helt grusom. Er jo det som gir meg glede i hverdagen. Skal i det minste forsette med jogging/sykling så langt ut i svangerskapet som mulig. Og når magen blir for stor, får jeg finne alternativer til armhevinger og evt det andre jeg ikke klarer å gjøre. Er mitt første svangerskap, så har egentlig ikke så mye peiling på hva jeg skal gjøre og ikke gjøre. Er godt å få råd fra andre som vet bedre enn meg da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå