Smyrte Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Tenker da på de som allerede har bestått allmennlinja, men så etter noen år har satt seg på skolebenken på f.eks design og håndverk, media, dans og drama eller helse og sosial? Jeg har vanlig videregående, og er nå snart 25 år. Har egentlig planer om universitetet til høsten, men bakerst i topplokket lurer tanken om å gå vk1 og 2 omigjen, på design og håndverk. Har utrolig lyst til å lære meg og jobbe med søm, draktsøm, kostymesøm, gjerne bunadsøm i fremtiden. Noen som har gjort dette? Gjorde dere det da på vanlig vgs, med medelever som er 5-10-15 år yngre enn dere? Hvordan gjennomføres det egentlig, det er vel slik at man bare er på skolen i linjefagtimene?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #3 Skrevet 25. januar 2010 Jeg begynte som industrimekaniker i en alder av 24. Får opplæring i bedring og tar det teoretiske ved siden av. Men vet at de ofte har voksenopplæring der flere voksne som har lyst å ta vgs utdanning samles så de slipper å gå sammen med småunger..
tullkjerringa Skrevet 25. januar 2010 #5 Skrevet 25. januar 2010 Hei jeg går vanlig vgs nå med de såkalte drittungene. Kan fortelle at du må ha en god dose tålmodighet og evnen til å stenge ute støy! Det er nesten på 1,klasse nivå i min klasse hvertfall, helt grusomt! Men klarer du å holde fokuset likevel så går det fint, men anbefaller deg å søke voksenopplæring først og fremst.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #6 Skrevet 25. januar 2010 Hei. Jeg gikk design og håndverk for to år siden. Er nå 27. Da var jeg 8 år eldre enn dem jeg gikk i klasse med. Det gikk helt greit, men jeg merket godt hvor mye jeg hadde vokst siden jeg var på deres alder. Jeg ble plassert i en vanlig skoleklasse med disse yngre, men siden jeg hadde allmenfagene fra tidligere, hadde jeg kun studiespesialiseringsfagene. Veldig gøy å gå design og håndverk!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #7 Skrevet 25. januar 2010 Hvordan er det å søke omskolering via NAV når jeg har en utdannelse fra før? Jeg er for tiden arbeidsledig og skla ut i svangerskapspermisjon nå snart. Etter den er ferdig har jeg egentlig lyst til å sette meg på skolebenken igjen for å bedre sjansene for å få en god jobb. Er egentlig utdannet helsesekretær, men sjansene for å få jobb innen det yrket er lik null.... Får man mer penger fra NAV under omskoleringen eller får man det samme som man får når man er arbeidsledig?? Får nå bare 10000kr utbetalt etter skatt og det er ikke akuratt noe å rope hurra over. Kan ikke si det frister å ha såpass dårlig råd i nærmere 3 år til med en lite baby å ta seg av....
Smyrte Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 25. januar 2010 Ano 21.53, hvor mye var du på skolen ila en uke da, når du kun hadde stud.spes.fagene? Og hva var/er målet ditt med å gå den linja så lenge etter vgs? Om du vil svare på det da :-) Lurer veldig på hvordan det ville vært å gå i klasse med den aldersgruppen igjen! Nå er jo det andre alternativet mitt lektorprogrammet på univeristet og dermed læreryrket, så det hadde jo vært veldig interessant, absolutt, men det er noe litt annet å skulle være lærer for dem!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #9 Skrevet 25. januar 2010 21.53 her. Jeg var på skolen ca 3 eller 4 skoletimer om dagen. Målet mitt var egentlig å bli gullsmed, men slo det fra meg. Det gikk helt fint å gå i klasse med 16 åringer, men er glad det bare var for et år. hehe
Mellirs ♂ '10 Skrevet 25. januar 2010 #10 Skrevet 25. januar 2010 Se på denne siden, vilbli.no, der står der hvor mange timer som blir brukt til de forskjellige fagene.. 645 timer av 981 (slik jeg forsto det) blir brukt til design og håndverk, inkludert Prosjekt til fordypning(praksis). Min lillesøster går design og håndverk i år, og de har programfag hele mandagen, etter hal 11 på tirsdagen, fra ca. kl. 9 til kl. 1 onsdagen, ingenting på torsdagen, og siste time på fredagen.. Fra oktober og frem til jul var de i praksis hver torsdag, og til våren skal de være i praksis hver torsdag. Virker som om de har ganske mye gruppearbeid og prosjekter, så du må nok bli vant med de litt yngre.. Men alle jeg vet om som har gått design-linjen har hatt det veldig gøy da Håper dette var til hjelp
Smyrte Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 26. januar 2010 Takk for utfyllende svar, Nimela, det var absolutt til hjelp! Høres overkommelig ut, jeg har egentlig ikke noe stort problem med at de er yngre. Men jeg er innflytter og kjenner ikke noen på min alder her i byen, så det føles litt håpløst å begynne på vgs når jeg først skal igang Nei, jeg får vel først finne ut hva jeg vil mest, være intellektuell på Blindern eller fri sjel på kunstlinja, bli lærer eller bunad og kostyme-tilvirker :s
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå