Gå til innhold

rettigheter ved sykdom etter endt ulønnet perm

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi vurderer at jeg skal ha ca 10 uker ulønnet perm før jeg begynner å jobbe igjen.( Egentlig Perm+ ferie ca 40 uker, ulønnet perm ca 9 uker, så jobbe ca 8 uker, deretter ulønnet perm+ferie ca 13 uker. Dette er ok for arbeidsgiver.)

1. Hvor lenge etter ulønnet perm må jeg ha jobbet for å få rett til å benytte egenmelding?

2. Hvor lenge etter ulønnet perm må jeg ha jobbet for å få rett til sykemelding?

3. Hva skjer dersom jeg blir langvarig syk under ulønnet permisjon?

4. Har jeg uansett rett på fravær ved barns sykdom, eller må jeg ha jobbet en viss tid for å få rett på det også?

5. Bør jeg legge ferien på slutten, dvs etter ukene med ulønnet permisjon, altså teller ferieukene med i total antall uker man må ha jobbet for å opptjene div rettigheter? (Siden jeg uansett har rett på ferie. Jeg har fast stilling.)

6. Om man blir syk før man har opptjent sine rettigheter, da trekkes man i lønn, eller....?

Noen som vet.....?

Fortsetter under...

1. Du må ha vært i arbeid i 4 uker for og kunne bruke egenemelding etter foreldrepermisjon eller ulønnet permisjon.

2. Etter ulønnet perm kan du uten problem få sykemelding med en gang dersom du er syk, men du må ha vært i jobb i 4 uker for å få rett til sykepenger etter lønnen du har i arbeidsforholdet.

3 Dersom du blir langvarig syk under ulønnet perm kan det være at du vil ha rett på sykepenger etter § 8-47 fra den dagen du skulle begynt i jobb igjen. Om du får etter denne paragrafen avhenger av flere faktorer, og er vanskelig å svare på uten å kjenne alle detaljene rundt saken din.

4. Du må være i jobb i 4 uker for og kunne nytte egenmelding ved å være hjemme med syke barn.

5. Her er jeg noe usikker, men mener at du faktisk må gjenoppta arbeidet fysisk for at ferien skal kunne regnes med som opptjening for andre rettigheter.

6. Dersom du blir syk før du har opptjent dine rettigheter får du ikke noe fra NAV. Hvordan man velger å løse dette da blir en avtale med din arbeidsgiver.

• 1 måned senere...

Jeg lurer litt på svaret ditt Nisand under punkt 2. Du sier at man umiddelbart kan bli sykmeldt, men hvordan er det med retten til sykepenger? Har man rett på sykepenger, men utregningsgrunnlaget regnes etter hva man tjente evt under foreldrepermisjonen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...