moota m storebror&lillebror Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Hun er snart 5 år, og her sitter hun ved siden av meg og ser barnetv. Og så tisser hun på seg! Hva faen!!? Tror jeg klikker snart!!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 syns i grunnen det høres ut som det har klikka for deg jeg..... Ja en 5 åring bør kjenne at hu må på do, og gå dit......men hu gjorde ikke det. Og hva skal du gjøre med det? Jo tørke opp, vaske og skifte på henne, Og holde kjeft. Har du aldri opplevd uhell? Aldri kommet for sent?
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 26. januar 2010 #3 Skrevet 26. januar 2010 Hender det ofte siden du ble så sint?? Vil nok tro det hender med alle barn fra tid til annen. GJør iallefall det med min jente og hun har passert fem år.. Og det har skjedd med henne så ofte at vi har vært hos doktoren med henne flere ganger, men han finner ingenting galt så satser på at hun vil vokse det av seg. Og nå er det mye mye bedre!! Og hun ordner seg stort sett selv når det skjer uhell..
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 26. januar 2010 #4 Skrevet 26. januar 2010 Ja, sånt skjer fra tid til annen, så fortvil ikke moota.... Jenta mi hadde uhell, helt til hun var 7 år, rett og slett fordi hun ventet til siste liten, med å gå på do, eller rett og slett ikke hadde tid...hehe:)) Samme skjer med gutten min, som snart blir 7..... han har heller ikke tid å gå, før han må, og noen ganger er det for sent.... Det samme kunne jo ha hendt med jenta di.... hun syntes sikkert barne-tv var morsomt, og hadde ikke tid å gå... men syns det er greit at du forteller henne at hun kan ta seg tid til å gå på do...kanskje før barne tv (eller noe annet, som hun ikke har tid til å løsrive seg fra..... )) Hun er bare 5 år, hun kommer nok til å ha mange "uhell" ennå...hehe Jeg husker ennå med gru, mitt siste uhell fra barndommen, tror jeg var over 7 år, for gikk i 1 kl....og det skjedde på skolen:(( Husker jeg snek meg hjem, for å skifte...( hehe:))
moota m storebror&lillebror Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 26. januar 2010 Dette skjer (nesten) hver dag! Hun har vært tørr siden hun var 3 år. Jeg gir snart opp!
*gruffalo* Skrevet 26. januar 2010 #6 Skrevet 26. januar 2010 Kjenner igjen problemet...bare her er gutten snart 6 år og skolegutt til høsten:( Her er det sjeldent at han er tørr en hel daag, vi har snakket med legen men lite å gjøre der. Vi gikk en periode til kiropraktor pga dette, og det hadde god virkning. Problemet var at siste gangen kom tissingen tilbake etter noen få tørre dager, så da ble det litt dyrt i lengden:( Men det er jo noe dere kanskje kan prøve??
moota m storebror&lillebror Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 26. januar 2010 Får vel begynne med å snakke med helsesøster. Helst før jeg får nok! Jeg er så lei!! Hun har vært tørr snart 2 år, og har innimellom hatt noen dager og uker med uhell de siste mnd. Jeg blir lei. Hun tisser ikke i senga eller i bilen, hun har ikke problem med å holde seg. Men hun gidder ikke å gå på do når hun må.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 26. januar 2010 #8 Skrevet 26. januar 2010 Hei Moota, føler meg veldig igjen da når du sier det har vært nesten hver dag. Slik hadde vi det å her. Og jeg leste meg grønn på problemet og som nevnt ovenfor i mitt forrige innlegg var vi hos lege også uten hell. Har også vært hos kir.pr, det hadde god virkning på henne, men som en over her skriver, det blir dyrt i lengden. Men han fant låsninger hos henne som uansett var godt å få knikket på plass. Nå denne høsten (hun ble 5 år på senhøsten) har jeg invistert i ullunderbukser (refleks sine), og ull stilongser og tykk ullbukse, slik at hun har ull på ull på ull når hun er ute og ull på ull inne. Sitter jo masse ned ute og også inne på kalde gulv. Det har hjulpet veldig. Det sammen med og ikke gjøre noe nr ut av det. Hun må gå å skifte på seg selv. Har lagt alle hennes truser i en skuff på badet, så er trusa våt har hun fått beskjed om å skifte denne, skal/trenger ikke fortelle det til noen. Er alt vått må hun hive alt til vask og ta på seg truse for så å gå på rommet sitt og finne nye klær selv. Dette har hjulpet. Så kan ikke huske sist hun hadde så stort uhell at hun ble våt gjennom, det er nok en treningssak og klare å finne den ballansen mellom å holde seg leeenge mot å holde seg for lenge slik at det går galt.. Nå hvis hun forteller at hun har tisset på seg (det skjedde noen ganger i vinter ute i snøen når vi hadde det kjekt på gode dager i mange timer) så sa jeg jaja sånn skjer. Bare hiv klærne de på vask og ta på deg tørre. Og da slutter de iallefall å gjøre det for oppmerksomhetens skyld. Kan huske da hun var nesten 4 år og skulle bli storesøster, da brukte hun dette som "tingen" hun hadde kontroll på og ble utløs for frustrasjon og sjalusi. Lykke til!! Og ikke klikk, da bruker barna det mot deg, de er veldig utspekulerte slik;)
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 26. januar 2010 #9 Skrevet 26. januar 2010 Det gikk litt fort.. Det jeg skulle skrive skjedde når hun var 3,5 år (eller lurer faktisk på om det var når hun var 4.5 år... hmm for en hukommelse, men uansett..) var at hun sto på gulvet og jeg så at hun måtte tisse. Så sa jeg at hun måtte gå på do. Men hun svarte neida, hun måtte ikke på do hun, hadde akkurat vært osv osv.. Så rett etter tisset hun den store dammen midt på gulvet.. Så sa hun bare sånn "ups kjente ikke det kom jeg".. liksom!! Det var da jeg fant ut at hun skulle få ordne opp i dette sjøl og ikke få mer oppmerksomhet på det.. Det ble liskom alltid hennes unnskyldning.. Ups kjente ikke det kom.. Og så holdt hun liksom med meg mot andre.. "sant mamma, jeg kjenner ikke at jeg må tisse jeg så det er derfor at jeg tisser på meg, så det er ikke min feil..".. Så er vi heller flinke til å gi full oppmerksomhet på andre punkter:)
moota m storebror&lillebror Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 26. januar 2010 Men hun har jo gått med ull og microfleece/ullfleece el siden jul.. Og jeg gir ikke oppmerksomhet på det for jeg blir så sint at jeg må bare bite tennene sammen! Ok jeg sier at hun er en liten baby! Har tidligere hatt samtaler der jeg har forklart at hun må slutte med det pga at hun snart skal på 5 årsgruppa og der er det ingen som bruker bleier eller tisser i buksa. Denne uka har jeg også sagt at hun ikke kommer til å få lørdagsgodteri om hun ikke kan holde buksa tørr. Det kommer i perioder og hun blånekter om jeg spør henne. Idag hadde hun ikke tissa i buksa, så sa jeg at hun skulle gå på do. Men hun var mer opptatt av at lillebror ikke skulle komme inn på badet, så hun tisset på seg mens han sto i døra og hun sto ved siden av do.. Jeg merker at bhg ikke lenger følger henne på do slik avtalen er, for det er når vi såvidt har kommet inn døra etter bhg, eller under 1 time etter at vi kommer hjem. Ikke sist periode, men gangen før, tisset hun i buksa nesten hver dag i bhg i 2-3 uker.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #11 Skrevet 27. januar 2010 Behold for all del roen. Det kan henge sammen med den nye livssituasjonen deres. Snakk med helsesøster og evt lege om problemet.
moota m storebror&lillebror Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 27. januar 2010 Jeg prøver så godt jeg kan å beholde roen over for henne. Hun ser at jeg blir litt oppgitt. Jeg har sagt at jeg blir lei meg når hun ikke kan gå på do. Men jeg kjefter ikke (lenger) det har jo ingen hensikt. Ble jo litt sint de første gangene, nå blir jeg bare skikkelig forbanna og har lyst å gi blaffen. Så jeg sier at hun skal skifte og legge klærne til vask. Hun må vrenge klærne og slik selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå