missme Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Noen her inne som har erfaring med piercinger i brystvorter og amming? Jeg har piercinger på brystvortene mine og lurer på om jeg bør fjerne de allerede nå når vi prøver eller om det holder og vente med til vi lykkes? Har lest at hullene gror veldig raskt og i så måte bør dt vel holde å vente med å fjerne de når vi lykkes....
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 Jeg vil ihvertfall anbefale deg å fjerne dem før du blir gravid - i noen tilfeller kan det oppstå infeksjon etter at man fjerner piercing og det er ikke bra å få infeksjon når man bl.a er gravid. Anbefaler deg også å rense med sterilt saltvann på brystvortene en tid etter at du evt fjerner dem, for å redusere faren for infeksjon. Å få brystbetennelse er helt for jævlig når man ikke har fått igang melkeproduksjon eller ammer enda (har erfaring). Du kan jo "stikke dem opp igjen" og sette inn piercingene senere (ta vare på dem i en beholder med sterilt saltvann) når du er ferdig med babylagingen og ammingen da. Kopierer her fra ammehjelpen.no så kan du gjøre deg opp din egen mening (men jeg ville nå ihvertfall ha fjernet dem nå før du planlegger å bli gravid, men det er nå min mening da): "Piercing av brystknoppen" "Det finnes ingen vitenskaplige studier som viser at det å ha piercing i brystvortene vil påvirke verken melkeproduksjonen eller kvinnens evne til å amme sitt barn. Noen mødre rapporterer likevel problemer med tette melkeganger, lite melk, infeksjoner eller at barnet har problemer med å holde et godt sugetak fordi brystet blir vått og barnet sklir av. Her får du noen råd dersom du overveier å få en piercing eller allerede har en piercing og skal begynne å amme. Når anbefales det å ta piercing? Det anbefales ikke å ta en piercing mens du går gravid. Det tar minst seks måneder før brystvorten gror, og for noen opptil et år før hullene kan tåle å være uten piercingen uten å gro igjen. De fleste av de som utfører piercing vil heller ikke pierce gravide i det hele tatt (uansett piercingsted). Det anbefales derfor at piercingen tas minst ett år før du planlegger å bli gravid, eller at du venter til du er ferdig med å få barn og amme. Hvilken type piercing anbefales Det anbefales at du sjekker at selve piercing-smykket som skal brukes er nikkelfritt og beregnet for brystvorter (og ikke en annen kroppsdel). Det bør for eksempel følge en standard for hvor stor diameteren på piercingen skal være på brystvorter. Horisontale hull er mer vanlige enn vertikale og er som regel mest forenlig med amming. Uansett understrekes det at det er umulig å forutsi på forhånd om du vil få problemer med amming eller ikke. Ta ut piercingen før amming En baby kan lage et temmelig sterkt vakuum mens den dier. Vakuumet må til for at barnet skal greie å holde taket på brystet, og ikke skli av. Det anbefales alltid å ta piercingen ut før du skal amme, siden vakuumet, og barnets tungebevegelser, kan føre til at piercingen faller av. Dette kan medføre fare for svelging og i verste fall kvelning for barnet. Dersom piercingen ikke tas ut vil det i tillegg gjøre det vanskeligere for barnet å die. Barnet kan ha vanskeligere for å få et optimalt sugetak, det kan slippe brystet ofte eller renne melk ut av munnviken til barnet. Barnets munnhule er ganske myk og det er heller ikke umulig at barnet kan skade seg i munnen av piercing. Siden nyfødte barn skal ha mat svært ofte; gjerne 10-12 ganger i døgnet, kan det være lurt å fjerne piercingen helt de aller første ukene inntil melkeproduksjonen har stabilisert seg og barnet spiser litt sjeldnere. Vil hullene gro igjen da? Mange lurer på om hullene ikke vil gro igjen dersom piercingen tas ut hver gang barnet skal ha mat. Dette kommer jo an på hvor lenge siden det er moren fikk tatt hullene. Som nevnt tidligere, er det litt individuelt hvor lang tid hullene trenger for å gro, og at det tar minimum et halvt år. Noen anbefaler at piercingen ikke tas ut før etter ti måneder. For noen kan det kanskje være en løsning å sette inn piercingen en gang i døgnet for å motvirke at hullene skal gro igjen. Andre synes det er greit å ta piercingen helt vekk allerede under svangerskapet og la hullene gro igjen når de skal ha barn. Hygiene Hygienen er viktig både når selve piercingen tas, men også når du skal la et barn die på brystene dine. Ha alltid rene hender når du skal ta ut/sette inn piercingen. Mulige utfordringer når du skal amme Selv om man ikke har vitenskaplig bevis for at piercing kan gi ammeproblemer, er det likevel noen kvinner har rapportert problemer med tette melkeganger, brystbetennelser, lite melk, ”lekkasje” når barnet dier (noe som fører til at området rundt brystknoppene blir vått og barnet kan skli av brystet). Flere av kvinnene som rapporterer problemer er de som har hatt problem med infeksjon da piercingen ble tatt. Generelle råd til deg som har piercing på brystknoppen og skal amme: • Det kan være greit å fjerne piercingen allerede før svangerskapet for å la hullene gro igjen så mye som mulig før du skal amme. • Vil du ikke fjerne piercingen helt, husk alltid å ta ut piercingen før du lar barnet die, og sett den eventuelt inn igjen etterpå. • Vær nøye med hygienen. Hold både fingre og piercing rene. Lykke til da Klems
ღღTrininho _gravid nr 3 ღღ Skrevet 26. januar 2010 #3 Skrevet 26. januar 2010 HEI Jeg har hatt piercing i begge brystvortene i 8 år. Hatt to sv.skap,går nå md nummer 3. Tok ut piercingene når jeg var halvveis. De grodde ikke igjen. Det ble ekstra store hull som det kom melk ut av når jeg ammet:) Satte i dem igjen når ammeperiodene var ferdig,uten problemer. Aldri hatt sår eller infeksjoner. Tar dem ut igjen når jeg er halvveis igjen denne gangen også. Ingen grunn til å fjerne dem hvis man enda driver å prøver hvertfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå